Gå til innhold

Baby og bakterieinfeksjoner

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en sønn på 10 uker.Under hele svangerskapet var jeg veldig engstelig for å bli smittet med bakterier (feks listeria) som kunne skade fosteret. Nå etter at barnet er født er jeg fremdeles engstelig for han skal få i seg skadelige bakterier/virus. Jeg lurer derfor på hvor mye som skal til for at det skal oppstå smitte? Jeg tenker da først og fremst på listeria og e.coli fra matvarer som kan inneholde disse bakteriene (muggoster, rått kjøtt osv). Kan det at jeg har tatt på feks muggost eller morrpølse, og deretter i munnen på barnet (ved feks amming) forårsake smitte? Jeg har også tankerekker på at jeg ikke tørr ta på plasser hvor jeg vet det er tatt på med "skitne" fingre (fingre som har tatt på feks spekemat),før jeg ammer. Så det jeg egentlig lurer på er hvor lenge bakterier fra risikomatvarer som nevnt ovenfor lever på benkeplater og andre døde overflater? Når man første begynner å tenke slike tanker blir man jo sprø... Håper du skjønte spørsmålet mitt, og på forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326547-baby-og-bakterieinfeksjoner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei,

La meg først si at disse infeksjoner som du er engstelig for forekommer meget sjelden her i landet. Det registreres knapt 20 talls alvorlige Listeriainfeksjoner i N orge i året. Du sier ikke noe om ditt barns utvikling, og derfor jeg oppfatter at han er generelt sett frisk. Enkelte tilstander, f. eks. underskudd i den syre magesaften, eller andre lidelser i magen, dårlig immunforsvar, predisponerer for Listeriainfeksjoner. Er sønnen din frisk bør du ikke være engstelig. Farlige E. coli infeksjoner er også svært sjeldne, selv om de b lir blåst opp i avisene. Vanlig hygiene, i første rekke hyppig og skikkelig håndvask, skikkelig hygiene ved matlagning, forebygger de fleste slike infeksjoner. Jeg tror det er viktig at du prøver å føre et normalt liv og ikke tenke pøå de mulighetene som er meget små.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...