Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Lurer på hvor tidlig i svangerskapet alkohol kan skade fosteret. Kan alkohol være skadelig 3 dager etter befrukting? Eller er det så tidlig i svangerskapet at egget ikke har festet seg til livmoren? Min samboer og jeg prøver å få barn og jeg har ved en anledning drukket en god del ifb. med fest. Har nå veldig dårlig samvittighet. Hadde nok ikke uroet meg hvis det var snakk om et par glass, men det ble dessverre mer enn som så.. Vet jo fremdeles ikke om jeg er gravid da, men tanken på at jeg kan være det og likevel har drukket uroer meg. Mvh luca33.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326578-graviditet-og-alkohol/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

''Kan alkohol være skadelig 3 dager etter befrukting?''

I så fall ville det nok vært temmelig mange alkoholskadde barn rundt omkring.

De første par ukene etter befruktning (husker ikke nøyaktig hvor lenge) har fosteret ingen forbindelse til ditt blodomløp og blir således ikke påvirket av alkoholkonsentrasjonen i blodet ditt.

Genrellt er det vel mange som har hatt en fest eller to mens man er gravid fordi man enda ikke vet at man er gravid.

Ellers er det vel en tommelfingerregel at hvis man forsøker å bli gravid, så holder man seg unna alkohol, nettopp fordi man aldri kan vite om man er gravid eller ikke...

Det hadde gått mange skadde mennesker omkring hvis alkohol hadde gitt alvorlige skader så tidlig.

Ikke tenk mer på det. Men du kan jo unngå de verste rotbløytene akkurat mens dere prøver, og passe på å teste nokså raskt hvis du går over tiden.

Man kan ikke skru av livet fullstendig selv om man ikke bruker prevensjon. Vi strevde i ca. 5 år med å avle barn nr. to, og jeg skal love deg at jeg ikke var klinisk edru hele den perioden.

Da jeg var på vei med den eldste, uten å vite om det, var jeg på julebord. Imidlertid smakte rødvinen så rart at jeg ikke fikk i meg så mye som planlagt...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke mulig å svare konkret på ditt spørsmål fordi vi ikke vet tilstrekkelig om hva som skjer i det tidlige fosterliv hos mennesket. Det er riktig at egget ikke har festet seg så tidlig, men det er alkohol i omgivelsene hvor det er blod eller væsker. På den andre siden må man tenke ut fra erfaringer. I forrige generasjon (for 30 år eller mer siden) kjente man ikke til alkohols skadelige virkning og kvinner drakk i stor grad alkohol gjennom hele svangerskapet, om enn ikke i de mengder som mange unge kvinner inntar i dag. Det har tilsynelatende gått bra, bort sett fra gravide som har misbrukt alkohol. For noen år siden sa man at ett til to glass om dagen ikke kunne skade, men nå er man mer forsiktig og sier absolutt nei til alkohol. Kanskje man er overforsiktig, men alle vil jo gjerne gjøre det beste for sitt avkom. Så mitt råd til de som ønsker graviditet er ikke å innta alkohol fra eggløsning til evt. menstruasjon. Det er altså for sent å etterkomme dette rådet for deg, men jeg synes du skal ta det med ro, for veldig mange kvinner har vært i samme situasjon som du. Jeg tror ikke at noen gynekolog vil anbefale abort fordi en tidlig gravid har drukket alkohol. Og så er det jo ikke sikkert at du er gravid! Husker du å spise folat 400 mikrogram daglig? Det er minst like viktig. Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...