Gjest smiley123 Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 kjønnsvorter Hei! Jeg er gravid og har hatt samme partner i mange år. Jeg oppdaget nylig et hvitt område med en hvit vorte på kjønnsorganet. Legen min sier det er kjønnsvorte og at viruset kunne ha vært i kroppen min i flere år. Stemmer det? Partneren min har ikke hatt dette så vi synes det er rart jeg har fått utbrudd. Jeg får ikke behandling nå så nært fødsel, og legen sier det ikke vil smitte babyen. Stemmer det? Må jo bruke kondom med partner så synes dette er rart. Dette er jeg veldig urolig for. Er kun 2 mnd til termin så er litt stresset angående evt behandling. Kan partner smittes ved å ta på vorta ved sex? Når jeg får behandling etter fødsel og amming og vortene er borte, kan jeg smitte partner da? Jeg håper vi kan slutte med kondom når vortene er borte for ønsker flere barn senere. Men vet ikke om viruset smitter når vortene er borte. Er redd å smitte partner. Jeg har også lest at jeg har økt risiko for livmorhalskreft pga dette viruset, er det høy risiko? Ble litt bekymret. Jeg bør ta tester hvert år? Kan jeg få vaksine mot det? Kan jeg testes for HPV virus type? Forsto det sånn at det kun er noen typer som kan gi kreft. Er det ellers noe jeg bør vite om kjønnsvorter og ting jeg må ta hensyn til med tanke på smitte? Hva anbefaler du av medisin for å bli kvitt dette? Imiquimod? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326603-kj%C3%B8nnsvorter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Hei, De vanlige kjønnsvorter skyldes virus som heter HPV (Human papillomavirus).. Hos noen kommer det ingen symptomer, hos andre kommer det kjønnsvorter. De kan være ubehagelig men de typene som forårsaker kjønnsvorter har ingenting med ondartet sykdom å gjøre. I de fleste tilfellene forsvinner hudvortene etter noen måneder. Infeksjon kan overføres til det nyfødte barnet under fødselen. Det er derfor viktig at du snakker med din gynekolog og vurderer om det kan være aktuelt med keisersnitt. Det er riktig at du kan overføres smitten til din partner ved samleie. Det er defor riktig å bruke kondom. Smittefaren blir borte når kjønnsvortene er borte, enten om det skjer spontant eller etter behandling. Man kan undersøke hvilken type virus du har, noen anbefaler at kvinner i fertil alder testes for HPV, men meningene er sterkt delte om det. Det finnes vaksine mot de typene som forårsaker livmorhalskreft og det diskuteres om det skal innføres i Norge. I tilfelle vil testen tilb ys unge kvinner/jenter før de starter med sexuell aktivitet. Podolfylin er den vanligste behandlingen man bruker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326603-kj%C3%B8nnsvorter/#findComment-2723522 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.