Gjest Hans kone Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Min mann, 59 år, 68 kg, ikkerøker, har vært til undersøkelse hos hjertespesialist, men har ikke fått ny time til oppfølging ennå. Vekten har han bevisst redusert fra ca 80 til 68 i løpet av tre år. Han har fått utdrag av journalen fra fastlegen, som ikke vil begi seg ut på noen vurdering før han har fått ny konsultasjon hos spesialist. Følgende opplysninger foreligger: "NYHA III. Tydelig nedsatt fysisk prestasjonsevne målt v.hj.a. AEKG. Han har høy hvilepuls og ve. grenblokk. EKG viser hypokinesi i nedre vegg av ve. ventrikkel. Ejeksjonsfraksjonen visuelt bedømt til 50-55 %. Estimert systolisk AP-trykk på 20-25 mmHg." Dette høres skummelt ut, og jeg får ikke helt kartet til å stemme med terrenget. Han har alltid hatt høy hvilepuls - minst 20 over meg (hhv 70 og 90 eller 80 og 100). Har alltid - uansett treningsmengde - brukt lang tid på å komme ned i puls etter en anstrengelse, og klarte aldri øke kondisjonen til tross for perioder med mer aktiv trening. Han har ikke syklet på mange år pga ryggproblemer, men har pleid å gå en del. Bl.a. minst en gang i uka opp til et fjell med en oppstigning på ca 300 med en bratt oppstigning siste delen. På toppen er pulsen ca 130. Etter et kvarters hvil er pulsen 120, og hos meg har den gått fra 140 til 80. Turen tar ca 1 1/4 t til sammen. Det tar mange timer før hvilepulsen faller til ro, men han har ingen plager av det. Blodtrykket reguleres med Cozaar Comp (begynte for ca tre år siden). Han ble henvist til spesialist pga den høye pulsen, og vi lurer nå på hva de ulike tingene i denne teksten betyr. Hva er ve. grenblokk? Hva betyr NYHA III? Hva betyr hypokinesi i nedre vegg av ve. ventrikkel? Hva er ejeksjonsfraksjonen, og hva betyr det målte resultatet? Og hva vil normalverdien være for en mann i hans alder? Hvor skummelt er dette? Iflg info funnet på internett her NYHA III en alvorlig tilstand. Han har blitt veldig usikker på om han bør ta det helt med ro nå, om han bare skal gå langsomme spaserturer, eller om han kan opprettholde kveldsturen som innebærer en bratt bakke på ca 300 m, og som han pleier gå i friskt tempo. (Vi regner bakken som en "2.girs-bakke"). Heldigvis får han ikke noe ubehag av å bli anpusten. Er det risiko for at det ligger en svakhet som ikke merkes i det daglige, men som plutselig kan slå ut? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326629-hjertesp%C3%B8rsm%C3%A5l/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Muligens har mannen din hatt et hjerteinfarkt som har skadet deler av venstre ventrikkel i hjertet. Funnene du beskriver forteller at hjertet ikke pumper optimalt. NYHA-betegnelsene forteller om hvor mye plaget og hvor begrenset hans fysiske yteevne er til daglig. Gjerne måler man gangdistanse, pusteproblemer nattlige smerter/tungpust osv. NYHA-klassifiseringen er mye basert på hvilke plager din mann selv beskriver. Regner med at mannen din skal til videre utredning, kanskje til angiografi eller scintigrafi for å se etter tette kransarterier eller hva slags skade det er i hjertemuskelen. Trolig vil han få medisiner som bedrer hjertets evne til å trekke seg sammen. Høy puls forteller at hjertet må kompensere fordi det ikke klarer å pumpe så store mengder ved hvert slag. Fortsatt fysisk aktivitet er viktig; han vil etterhvert få veiledning om riktig hjertetrening. Jeg synes dere skal gå roligere turer inntil diagnose er klarere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326629-hjertesp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-2726451 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.