Gå til innhold

Bygge selvtillit selv

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du skal få nhds selvtillitsformel gratis:

Selvtillit = slik jeg mener at jeg er/ slik jeg mener at jeg bør være.

Her ser du at du kan påvirke dette både ved å endre syn på hvordan du er, men også ved å vurdere og evt endre på dine egne forventninger til deg selv.

Jeg tror det var sist torsdag (19/3) at en person skrev inn at hun forventet av seg selv at hun aldri skulle gjøre feil - ikke en eneste bitteliten en. Her nytter det ikke annet en å jobbe med forventningene (nevneren i brøken). Hun vil aldri kunne jobbe med seg selv i den grad at hun blir feilfri.

Selvbilde og selvtillit kan du øke selv f.eks. ved å være din egen beste venn. Er du syk, bør man innse at man kanskje må senke kravene en periode før man blir frisk igjen. Man er like verdifull selv om man er syke eller frisk, selv om det ikke føles slik. Dersom du baserer selvbildet ditt kun på hva du presterer og ikke på hvem du er, er det lett å få dårlig selvtillt når ting ikke går så bra. Skriv en liste over alt som er positivt ved deg selv og livet ditt og hva du kan gjøre bedre. Vurder listen fortløpende. Vær din egen terapeut.

Gjest himmeloghelvete

Selvbilde og selvtillit kan du øke selv f.eks. ved å være din egen beste venn. Er du syk, bør man innse at man kanskje må senke kravene en periode før man blir frisk igjen. Man er like verdifull selv om man er syke eller frisk, selv om det ikke føles slik. Dersom du baserer selvbildet ditt kun på hva du presterer og ikke på hvem du er, er det lett å få dårlig selvtillt når ting ikke går så bra. Skriv en liste over alt som er positivt ved deg selv og livet ditt og hva du kan gjøre bedre. Vurder listen fortløpende. Vær din egen terapeut.

Takk for et godt svar :)

Gjest selvfølelse

Mulig at de beste bøkene man har lest alltid er de siste. Men her er de to beste jeg har lest.

Bedre selvfølelse nå.

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2917242

Det er nå du lever. (Jeg har faktisk bare lest begynnelsen men

, men der sto det noe veldig bra som jeg bruker. )

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1449678&rom=MP

Andre tips:

1) Meld deg på ting og skap et så aktivt liv at du ikke får tid til mye tenking.

2) Vær positiv og blid. Og smil.

3) Fysisk aktivitet er en lykkepille. Personlig liker jeg å gå med staver og musikk på øra.

• 3 uker senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...