Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

7

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

• hulkert

3

• cathlin

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

"Så det vil mao si at man ikke trenger si så mye, bare være blid og imøtekommende?"

Det lønner seg å legge til noen "Hmmm, sier du det, det var interessant, ja nettopp, si litt merr om det, akkurat, ja ikke sant" osv osv

Tror jeg ville følt meg undervurdert og ganske dum, hvis den jeg snakket med tenkte som du skriver, at det bare liksom er å si mm og si litt mer om det, det høres ikke helt ekte ut.

Jeg har forsøkt å snakke med noen som bare sitter og sier hm og mm til det meste jeg sier, og det er frustrerende. Ikke for det, jeg kan også si en del hm og mm selv, mens jeg tenker, eller hvis jeg ikke finner på noe meningsfult å si med en gang.

Hm..

Skrevet

Det virker som at du tror at sosial kompetanse hovedsaklig går ut på at du må SI så mye fornuftig. Da skal jeg fortelle deg at du fokuserer på feil ting. For det første er det sjelden folk snakker om særlig intelligente eller engang interessante ting. Hvis du hører på hva folk på cafe snakker om, så vil du oppdage at det er ganske så trivielle ting. Faktisk er samtaletema ofte så banalt at jeg har en hypotese om at folk ikke egentlig snakker sammen pga. DET SOM SIES, men mer fordi de setter pris på den sosiale/emosjonelle kontakten. Folk synes det er kjedelig å være alene. Jo dummere ting man snakker om, dess mer avslappa blir stemninga, er mi erfaring.

For det andre, handler det også mye mer om hva man uttrykker non-verbalt enn akkurat de ordene man bruker. Mitt aller mest vellykka sjekketrix er (foruten å dolle meg opp til det ugjenkjennelige, selvsagt) å smile, nikke og se folk (mannen) i øynene. Folk elsker sånt, da føler de seg bra. Og hvis du er en sånn som får folk til å føle se bra, så vil de like deg.

Ergo: Du trenger egentlig ikke si så mye, og når du først sier noe så er det nesten bare positivt hvis det er litt sånn meningsløst og irrelevant :-)

Du kan få sagt det:-)

Gjest svava
Skrevet

Hva er sant?

At det ikke er verdens undergang kanskje? (slik tolket jeg det)

:)

Gjest svava
Skrevet

Du vil virke mer intelligent om du begrenser deg til tre punktum etter en setning iallefall ;)

Forsøk på å være morsom?

Gjest Kongen dy
Skrevet

Tror jeg ville følt meg undervurdert og ganske dum, hvis den jeg snakket med tenkte som du skriver, at det bare liksom er å si mm og si litt mer om det, det høres ikke helt ekte ut.

Jeg har forsøkt å snakke med noen som bare sitter og sier hm og mm til det meste jeg sier, og det er frustrerende. Ikke for det, jeg kan også si en del hm og mm selv, mens jeg tenker, eller hvis jeg ikke finner på noe meningsfult å si med en gang.

Hm..

Enig. Det der tror jeg bare funker overfor de som like å holde enetaler.

Skrevet

Hehe. :-) Jeg har sett den, husker det nå. Artig "shrink" da. :-)

Det er noe merkelig med det å gå til psykolog/psykiater i USA... på film virker det i alle fall som om folk går dit selv om de ikke er syke. :-) Det må i såfall være noe for det private marked, her i Norge. :-)

Nå vet jeg ikke om det _er_ sånn da...

Jeg vet heller ikke om det er slik i UA som man kan få inntrykk av på film, men jeg ser ikke bort fra at det er det og at det også kunne vært et marked for det her til lands.

Men det samlebåndsopplegger man har hos fastlegene kunne nok mange ha trengt en som man bare kan snakke med i litt lengre tid.

Skrevet

"Så det vil mao si at man ikke trenger si så mye, bare være blid og imøtekommende?"

Det lønner seg å legge til noen "Hmmm, sier du det, det var interessant, ja nettopp, si litt merr om det, akkurat, ja ikke sant" osv osv

Hmmm... Interessant det du sier der,gitt... Ser noen mener at det ikke funker, noe jeg forsåvidt kan være enig i... Synes du virkelig det hører hjemme i en hverdagslig samtale å si sånt?? Jeg ser for meg bare professorer som gjør det, jeg...

:-))

Men etter å ha undret meg over dette nå i ettermiddag (noe jeg aldri har tenkt over på denne måten før), så kan man jo kansje velge å si det på en litt annen og mer "spennende" måte også - for det handler vel i bunn og grunn om å vise interesse for den andre både med kropp og sinn og ikke ha indre - men ytre fokus? Nettopp fordi andre liker å snakke om seg selv, som dere sa?

Så hvis en er i stand til å gjøre feks dette som jeg lister opp under her, så kan en forvente å både greie å kommunisere med andre uten å være superstressa (slik jeg iallefall opplever det) og samtidig bli likt av andre?

*lytte godt til det h*n sier selv om det ikke interesserer deg

*vis det (rent fysisk) at du bryr deg om/interesserer deg for vedkommede

*undres over det h*n sier og vis det samtidig litt fysisk (vet ikke hvordan jeg skal forklare hva jeg mener med det)

*stille spm.tegn ved det h*n sier

*bekrefte (eller avkrefte/vis uenighet med) vedkommede og det h*n sier

*le med (IKKE av)

*snakk om været etc

Vel. på denne måten viser du interesse for vedkommede som dermed føler seg 'sett' og du blir samtidig likt. For som du/dere skrev så liker de fleste desverre å snakke om seg selv.

Da må jo dette være en ypperlig "formel" for å kunne delta i en samtale, dersom en virkelig trener på det?

Vel. I en samtale med andre, jatter jeg ofte med (fordi jeg føler meg teit,kunnskapsløs og annerledes enn andre). Jeg ler av ting jeg ikke vet hvorfor jeg ler av, jeg sier ett eller annet svada bare for å ha noe å snakke om (jeg hater stillhet, da blir jeg ekstremt stresset - derfor hater jeg å ringe også bl.a), jeg bekrefter det andre sier om seg selv feks, jeg fleiper, snakker "skit" med de jeg vet tåler det, jeg prater meget sjelden om meg selv (av flere grunner). Mao lar jeg den andre få oppmerksomhet ved å være imøtekommede og blid. Derfor jeg har flere venner også kansje...? Men kansje en vil oppleve det som mindre stressende om en gjør det slik jeg listet opp over her feks, at en VIRKELIG viser interesse?

Vet ikke om jeg er helt på bærtur her eller ikke..

Gjest qigong
Skrevet

Hmmm... Interessant det du sier der,gitt... Ser noen mener at det ikke funker, noe jeg forsåvidt kan være enig i... Synes du virkelig det hører hjemme i en hverdagslig samtale å si sånt?? Jeg ser for meg bare professorer som gjør det, jeg...

:-))

Men etter å ha undret meg over dette nå i ettermiddag (noe jeg aldri har tenkt over på denne måten før), så kan man jo kansje velge å si det på en litt annen og mer "spennende" måte også - for det handler vel i bunn og grunn om å vise interesse for den andre både med kropp og sinn og ikke ha indre - men ytre fokus? Nettopp fordi andre liker å snakke om seg selv, som dere sa?

Så hvis en er i stand til å gjøre feks dette som jeg lister opp under her, så kan en forvente å både greie å kommunisere med andre uten å være superstressa (slik jeg iallefall opplever det) og samtidig bli likt av andre?

*lytte godt til det h*n sier selv om det ikke interesserer deg

*vis det (rent fysisk) at du bryr deg om/interesserer deg for vedkommede

*undres over det h*n sier og vis det samtidig litt fysisk (vet ikke hvordan jeg skal forklare hva jeg mener med det)

*stille spm.tegn ved det h*n sier

*bekrefte (eller avkrefte/vis uenighet med) vedkommede og det h*n sier

*le med (IKKE av)

*snakk om været etc

Vel. på denne måten viser du interesse for vedkommede som dermed føler seg 'sett' og du blir samtidig likt. For som du/dere skrev så liker de fleste desverre å snakke om seg selv.

Da må jo dette være en ypperlig "formel" for å kunne delta i en samtale, dersom en virkelig trener på det?

Vel. I en samtale med andre, jatter jeg ofte med (fordi jeg føler meg teit,kunnskapsløs og annerledes enn andre). Jeg ler av ting jeg ikke vet hvorfor jeg ler av, jeg sier ett eller annet svada bare for å ha noe å snakke om (jeg hater stillhet, da blir jeg ekstremt stresset - derfor hater jeg å ringe også bl.a), jeg bekrefter det andre sier om seg selv feks, jeg fleiper, snakker "skit" med de jeg vet tåler det, jeg prater meget sjelden om meg selv (av flere grunner). Mao lar jeg den andre få oppmerksomhet ved å være imøtekommede og blid. Derfor jeg har flere venner også kansje...? Men kansje en vil oppleve det som mindre stressende om en gjør det slik jeg listet opp over her feks, at en VIRKELIG viser interesse?

Vet ikke om jeg er helt på bærtur her eller ikke..

Du er ikke på bærtur nå i april kan du skjønne :-). 1. April er jo ferdig også. Synes du skrev mye bra her jeg :-)

Skrevet

Du er ikke på bærtur nå i april kan du skjønne :-). 1. April er jo ferdig også. Synes du skrev mye bra her jeg :-)

Takk! :-)

Skrevet

Tror ikke du kan kvitte deg med din sosiale angst/usikkerhet ved å trene på å bli en bedre samtalepartner, nei. :-)

Det virker forøvrig ut i fra din beskrivelse at du er meget dyktig på det å holde samtaler...

Vet ikke.. dette var bare tanker jeg fikk i ettermiddag etter svaret og tråden.. jeg bare føler meg temmelig overfladisk overfor andre. Jeg er jo ikke "meg selv" overhodet.

Skrevet

Vet ikke.. dette var bare tanker jeg fikk i ettermiddag etter svaret og tråden.. jeg bare føler meg temmelig overfladisk overfor andre. Jeg er jo ikke "meg selv" overhodet.

Hm, tror du ikke det kommer av angsten og spenningen du føler da?

Det har ingenting med å være en god eller dårlig samtalepartner å gjøre, i alle fall... tvert imot er det vel ofte bare bra å kunne legge vekk seg og sitt når man prater med andre...

Skrevet

Hm, tror du ikke det kommer av angsten og spenningen du føler da?

Det har ingenting med å være en god eller dårlig samtalepartner å gjøre, i alle fall... tvert imot er det vel ofte bare bra å kunne legge vekk seg og sitt når man prater med andre...

Jeg vet ikke hva som er hva. Det er nok sammensatt. Det er dessuten mye lettere å sitte her og skrive det/tenke, enn å huske å gjøre det i praksis i det det skjer..

Skrevet

Jeg vet ikke hva som er hva. Det er nok sammensatt. Det er dessuten mye lettere å sitte her og skrive det/tenke, enn å huske å gjøre det i praksis i det det skjer..

Et vanlig trekk ved sosial angst er å føle at man ikke mestrer det! Føle at man ikke har sosiale evner!

Skrevet

Som du kansje ser (om du leste min respons til deg) så fungerer jeg ok i grupper, dvs der vi er flere enn to. Når jeg får noen på tomannshånd... vel, da får jeg store problemer..

Smir har nok rett. Tror dette er noe annet. Beklager :-)

Skrevet

Et vanlig trekk ved sosial angst er å føle at man ikke mestrer det! Føle at man ikke har sosiale evner!

Men det er jo nettopp det DU sier du ikke gjør også.. at du ikke mestrer? Her inne mestrer du det iallefall godt, og du er svært dyktig på dette med å finne ord også. Der har jeg problemer..

Skrevet

Som du kansje ser (om du leste min respons til deg) så fungerer jeg ok i grupper, dvs der vi er flere enn to. Når jeg får noen på tomannshånd... vel, da får jeg store problemer..

Smir har nok rett. Tror dette er noe annet. Beklager :-)

Hadde det vært dine sosiale evner som var problemet, så ville det nok vært gruppene du sleit med, ikke det å være på tomannshånd. For sånn hvis man utelukker angst/usikkerhet så er det mye lettere å snakke med folk alene enn sammen i gruppe. Da blir det mye mer komplisert.

Skrevet

Men det er jo nettopp det DU sier du ikke gjør også.. at du ikke mestrer? Her inne mestrer du det iallefall godt, og du er svært dyktig på dette med å finne ord også. Der har jeg problemer..

Ja, godt mulig jeg også innbiler meg dette. :-)

Men jeg tror altså at det er et eller annet jeg ikke får til... sånn jeg tenker på det nå er jeg altfor innadvendt, og jeg mangler interesser for andre mennesker... samt at jeg ikke er så oppdatert på "dagsaktuelle saker" slik at jeg ikke har så mye å prate om....

Gjest nickløsheletia
Skrevet

Ja, godt mulig jeg også innbiler meg dette. :-)

Men jeg tror altså at det er et eller annet jeg ikke får til... sånn jeg tenker på det nå er jeg altfor innadvendt, og jeg mangler interesser for andre mennesker... samt at jeg ikke er så oppdatert på "dagsaktuelle saker" slik at jeg ikke har så mye å prate om....

Dere to som påstår at dere har problemer med å prate i RL, er de flinkeste av alle her på dol, så der er jo bare å overføre det til RL, så skulle det bli så bra så;-)

Skrevet

Dere to som påstår at dere har problemer med å prate i RL, er de flinkeste av alle her på dol, så der er jo bare å overføre det til RL, så skulle det bli så bra så;-)

Hehe. :-)

Flink til å prate MYE ja... syns ikke det er det som kjennetegner en god samtale. :-) Ønsker jo å gjøre folk tillags...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...