Gå til innhold

Ønsker råd ift langvarig terapi og endring (nhd)

Anbefalte innlegg

At Nhd ikke svarer deg..er det det samme som at han avviser deg eller? Tenk litt på alle andre han i såfall "avviser" også da? Skjønner ikke tankegangen din her jeg.

Nei. Det var et klønete eksempel på noe jeg strever med. Jeg kunne brukt et annet eks., men kom ikke på noe i farta.

Fortsetter under...

• Svar 117
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

16

• Orio

7

• Cilien

2

• også en mor

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Vil deg vel

Jeg har ikke tenkt å "skyte", men det er fare for at du ikke liker mitt svar. Jeg vil være ærlig med deg, prøve å svare så godt jeg kan, antakelig også svar som du ikke ønsker/liker.

''Jeg hadde på onsdag et svært godt møte/vurderingstime med overlegen på mitt lokale vop. (Jeg har vært ganske så negativ mht dem fordi jeg er blitt avvist/ikke fått tilbud om terapi to ganger.''

En gang skrev du mer detaljert om hva som skjedde da du ble "avvist". Første gangen fikk du tilbud om oppfølging hos sosionom, noe dere i fellesskap ble enige om å avslutte. Du fikk en ny henvisning ikke så lenge etter, uten å få noe tilbud. Det ser jeg på som ganske forståelig i og med at du nettopp hadde valgt å avslutte den oppfølgingen du hadde fått tilbud om.

Jeg skriver ikke dette fordi jeg synes det er umåtelig viktig hva som skjedde den gang da, men på grunn av måten du fremstiller det på. Jeg har lenge fått inntrykk av at du ble "uskyldig" avvist, at du er offer for feilvurdering på dps. Sannsynligvis er det gjort en feilvurdering, men du har også en del av ansvaret for det som skjedde i og med at du valgte å avslutte den oppfølgingen du fikk tilbud om.

Dette er noe jeg har inntrykk av at går igjen hos deg: Du er "uskyldig", uten mulighet for å påvirke hva som skjer med deg/ditt liv. Du er prisgitt andres vurderinger, uten mulighet til selv å påvirke. I forbindelse med utredningen i Levanger gjorde du ikke noe annerledes (dine ord), men fikk tilbud om oppfølging. Ser du hvor avhengig du selv gjør deg av andres vurdering? Hvor lite betydning du tillegger det du selv sier og gjør? (Jeg tror ikke det stemmer at du ikk gjorde noe annerledes i Levanger, det var gått en del tid, du hadde brukt dol en del og på den måten blitt flinkere til å sette ord på ting.)

Presisering: Jeg mener du har behov for og bør få tilbud om behandling. Godt at det høres ut som du vil få det tilbudet, og at du har tillit til overlegen som har ansvaret for vurderingene. Selv om du ikke skulle få han som behandler er det en erfaring du kan ta med deg videre, som kanskje vil gjøre det litt lettere å få tillit til en ev. ny behandler.

''1: Har overleger/psykiatere tid til å ha pasienter i langvarig terapi? Eller er det individuelt?''

Det kan nok variere. De jeg har kjennskap til har hatt noen pasienter i langvarig terapi, men ikke mange.

''Jeg har hørt at det tar like lang tid å endre seg som man har slitt, dvs helt fra min barndom av i mitt tilfelle.''

''2: Kan jeg påregne mange år i terapi, feks 10-15 år (utifra det jeg har skrevet her inne, for han vet jo faktisk ikke alt enda slik dere gjør). Er det vanlig å gå så lenge i terapi?''

Jeg har også hørt at man bruker like lang tid på å bli frisk som man har vært syk, men jeg vet ikke om det stemmer i alle tilfeller. Noen sykdommer er jo også mer eller mindre "kroniske", så man ikke kan regne med å bli helt frisk, men at symptomene vil bli avdempet og man vil fungere bedre i hverdagen. Det gjelder for eksempel pf (tror du har nevnt at du har fått en pf-diagnose tidligere?)

Det er ikke vanlig å gå i terapi i 10-15 år. Jeg vet heller ikke om det er særlig hensiktsmessig med så mange års sammenhengende terapi, men det er sikkert avhengig av hva du legger i begrepet "terapi" og hva du sliter med. Noen trenger hjelp og oppfølging i så lang (og lenger) tid (og får det i en eller annen form), men intensiv terapi tror jeg ikke noen makter sammenhengende over så lang tid.

''3: Hva mener dere egentlig med at jeg ikke følger råd?''

Mitt inntrykk har vært at du har prøvd å følge rådene du får etter beste evne, men det er ikke alltid du klarer det.

En ting er at du gjentatte ganger har spurt om samme ting, på en måte hengt deg opp i noe og venter at noen her (nhd) skal komme med et fasitsvar.

En annen ting er at du kommer med en del banale "hva bør jeg gjøre"-spørsmål. Jeg vet at det mange ganger er vanskelig å ta valg, at det som oftest ikke er tydelig hvilket alternativ som er det beste. Og jeg klandrer deg ikke for at du synes det er vanskelig, noen ganger umulig, men du kan ikke overlate ansvaret for små og store valg (og livet ditt) til andre/nhd. Noen ganger må du bare ta et valg, bite tennene sammen og håpe det beste. Det er helt greit om du ønsker å diskutere muligheter på dol, høre på argumenter og få litt innspill underveis, men beslutningen må du trene på å ta selv.

Jeg vet at du ønsker endring, og at du jobber hardt for å få det til. :- )

''4: Derfor lurer jeg på hva jeg evt kan gjøre annerledes, for at jeg skal nå mine mål?''

Har du formulert klart og konkret hva som er dine mål? Det er helt nødvendig for å vite hva du kan gjøre for å nå dine mål. En ting du kanskje trenger å jobbe med er selvstendighet, å stole på deg selv. Måten å jobbe med det på er å ta sjansen, la være å spørre om råd og gjør det du tror er best/minst dårlig. På dette området kan jeg ikke si at din atferd her inne har endret seg så veldig mye. Noen ganger får jeg inntrykk av at du spør om råd for nesten alle valg du må ta (men selvfølgelig kan jeg ta feil, jeg vet ikke hvor mange valg du er stilt overfor), også på områder hvor du selv er nærmest til å vite svaret.

En annen ting jeg har inntrykk av at du sliter med er kritikk, både det å føle deg kritisert, å godta at kritikk kan være berettiget, men ikke minst at du tolker veldig mye som kritikk av deg. Det skal ikke så mye til før du kommer i forsvarsposisjon. Og hvis du skriver et innlegg og får ti positive/konstruktive svar og ett negativt, er det det negative du henger deg opp i. Det er noen som er "ute etter" deg, noen som blir provosert av at du får for mye oppmerksomhet, og "må" komme med stygge kommentarer. Ikke bry deg om det, ikke svar dem. Og når de som ofte støtter deg kommer med "kritikk", ta det som velment rettlednig/et "spark bak" i stedet for å bli såret og føle deg sviktet. Du har også en tendens til å gjøre deg selv til "offer", også i sånne sammenhenger, du erklærer høyt og tydelig at når alle synes du er så plagsom skal du forlate dol og ikke vise deg her igjen.

Jeg tror ikke på at du ikke vil "please" noen her inne, at det ikke er viktig for deg å bli likt. Hvorfor skulle du ellers bruke så mye tid og krefter på å forklare og forsvare at du stiller et spørsmål, både i det innledende innlegget og senere i tråden hvis du leser noe du oppfatter som kritisk. Men å ville bli likt er veldig menneskelig, men det er også umulig å bli likt av alle. Jeg tror du bør fokusere litt mindre på å bli likt, både her og i rl. Neste gang noen skriver noe du oppfatter som kritisk kan du jo prøve å "riste på hodet" og ikke forsvare og begrunne og forklare hvorfor du spurte. Du har like stor rett som alle andre til å skrive innlegg her, og du trenger ikke komme med "jeg spør fordi jeg lurer, jeg gjør mitt beste for å følge råd, dette er viktig for meg fordi..., jeg har nytte av det dere skriver" etc i alle spørsmål du kommer med her inne. Du lurer på noe, det er god nok grunn til å spørre. Og så blir det opp til deg å vurdere om det lureste er å spørre eller å satse på at du klarer å komme frem til et riktig svar selv. Og opp til oss andre om vi vil svare, og hva vi vil svare.

''5: Har du noen generelle tips til/tanker rundt hva jeg kan gjøre for at jeg skal nå mine mål i tillegg til det å fungere i RL samtidig? Jeg merker jo at dette tar mye energi, noe jeg synes er ok fordi jeg vil fremover - men samtidig må jeg fungere i RL også.''

Har du satt opp konkrete mål? Hvis ikke må det bli det første du gjør.

Du trenger å balansere det å jobbe med deg selv/bli bedre med det å fungere i hverdagen. Et råd kan være en variant av grublerådet nhd ga deg. Etter en terapitime har jeg ofte mange tanker i hodet, og jeg trenger tid til å fordøye det. I stedet for å ha dem i bakgrunnen hele tiden kan jeg ta dem fra og tenke ordentlig gjennom hva som ble sagt/ikke sagt. Du kan også sette deg ned og skrive etter en terapitime, hva dere snakket om, hva som gjorde mest inntrykk på deg, hvilke tanker du har i ettertid. Det samme kan du gjøre dagen før en terapitime, hva er viktig å få sagt, har det hendt noe siden sist, er det noe du tenker mye på?

''Som erfaren og proff terapeut og fordi jeg stoler på deg og har lært masse av deg, håper jeg at du kan gi meg dine tanker rundt dette. Det betyr IKKE at jeg har ljugd når jeg sier at jeg har lært masse av mine medbrukere her inne, og at jeg virkelig er takknemlig for det. Bare så det er sagt!!!

Til andre som evt måtte irritere seg over at jeg spør om dette og at jeg henvender meg direkte til nhd.. vær snill og ikke "skyt" meg.. Det er det siste jeg trenger nå. Jeg skriker ikke, og foreventer heller ikke noe svar av nhd. Men det betyr dog ikke at jeg ikke respekterer denne evt irritasjonen.''

Dette er ganske typisk for hvordan du går frem for å "please"/bli likt. Det er unødvendig, og noe jeg har sett mange irritere seg over.

Dette ble et langt svar, i beste mening. Jeg håper du vil gi meg en tilbakemelding på om du synes det er noe fornuft i det jeg skriver eller om jeg har bommet totalt. Og jeg håper du sier fra hvis du ikke vil at jeg skal fortsette å svare/kommentere det du skriver. På mange måter minner du om meg selv, derfor er jeg på en måte blitt litt engasjert i deg, og svarer noen ganger ganske utførlig (og ærlig) på det du spør om.

Det er et godt og langt innlegg du har tatt deg tid til å skrive Orio. Nå håper jeg du kan få svar på ditt spørsmål over her;-)

At Nhd ikke svarer deg..er det det samme som at han avviser deg eller? Tenk litt på alle andre han i såfall "avviser" også da? Skjønner ikke tankegangen din her jeg.

Men jeg skjønner hva du mener.. det er komplisert å forklare dette, og tekst kan være lett å misforstå.. det er så mye rundt ting og tang som ikke kommer frem; feks det du spør om, og som jeg tenkte på og også har skrevet om før, men som jeg ikke skrev nå. Det er også en av grunnene til at jeg ser frem til å slippe å forholde meg til så mange.

Jeg håper du skjønner hva jeg mener.

Det er et godt og langt innlegg du har tatt deg tid til å skrive Orio. Nå håper jeg du kan få svar på ditt spørsmål over her;-)

For å kommentere det du har skrevet til meg, og som du skriver til orio, så er jeg svært takknemlig for all det engasjement jeg har blitt vist. Det har ingenting med dette å gjøre. Da er det isåfall jeg som ordlegger meg klønete og ikke får frem mine poeng.

''Et godt eks er det at nhd avviste meg/dette innlegget som jeg presiserte hadde stor betydning for meg og hvorfor osv''

Presiserer du ikke det ikke alle innlegg?

Etter all omtanke og alle svar du har fått gjennom lang tid, synes jeg ikke du bør gjøre deg til offer nå.

''Presiserer du ikke det ikke alle innlegg?''

Jeg tar dette til meg. Jeg skulle faktisk ønske at jeg ikke hadde fått svar i hele tatt i kveld.. Jeg føler meg nemlig som en unge som har grint/mast til seg viljen sin.

Gjest En som hører til på Åpnet.

Vet du hva, J31? Jeg tror ikke det er noen her inne som er "ute etter deg" og vil deg vondt. Og jeg skjønner ikke helt hvor du har den oppfatningen fra. Det er nok mere det faktum at noen føler for å si hva de mener på en mer direkte måte - og uten antydninger og "ymting"- fordi de ser at det ikke hjelper deg. Etter å ha vært vitne til utallige svar til deg - som tydeligvis ofte går hus forbi- så føler noen at de må være klarere og tydeligere i sine tilbakemeldinger til deg. Jeg tror ikke det er noe mer enn det ut og går:-)

Naturligvis er der mer ute å går. Klar tale, konkrete konstruktiva meninger er jo okei men denne personen har jo blitt utsatt for ren hets i mangen måneder! Litt forskjell kanskje? Sånna "velmenende" innlegg av det slaget hon har fått oppleve er ju faktisk mobbing.

Annonse

Èn ting du kan gjøre er å skrelle vekk takksigelser, forklaringer, gjentagelser.

Slik kan du trene på å avvenne deg med noe jeg oppfatter som klare gjengangere/trekk ved deg. Du sparer også tid, retter fokus der det skal.

Nå skal jeg i beste mening fjerne det uhensiktsmessige og kjernen står igjen i det du skrev:

Jeg har nå grunn til å tro at jeg blir hørt på vop, og at jeg vil få tilbud om langvarig behandling, dette utifra samtale med overlegen på hele to timer på onsdag.

Utifra våre samtaler - spesielt nå siste gang, virker det også som at vi samarbeider bra. Jeg begynner å få god tillit til og føle meg trygg på han - samtidig som jeg virkelig føler at han kan hjelpe meg utifra de råd han gir meg og får meg til å undres. Det virker også som at han blir litt "gira" og oppriktig ønsker å hjelpe meg. Han virker meget klok, og det at han er mann er en stor fordel, fordi jeg sliter veldig med menn og det å stole på dem/feks. Dette vet han, vi snakket om det sist gang. Så jeg håper det blir han jeg får som behandler, noe jeg har uttrykt. Jeg føler han tar meg alvorlig og skjønner at jeg trenger hjelp, til tross for at det utifra min mening ikke vises på meg utad.

Spm.:

1: Har overleger/psykiatere tid til å ha pasienter i langvarig terapi? Eller er det individuelt?

2. Stemmer det jeg har hørt at det tar like lang tid å endre seg som man har slitt?, d

Dvs helt fra min barndom av i mitt tilfelle. Kan jeg påregne mange år i terapi, feks 10-15 år? Er det vanlig å gå så lenge i terapi?

3: Hva mener dere egentlig med at jeg ikke følger råd?

4: Har du noen generelle tips til/tanker rundt hva jeg kan gjøre for at jeg skal nå mine mål i tillegg til det å fungere i RL samtidig?

Jeg er egentlig klar over det, men jeg synes det er vanskelig å få frem det jeg mener uten å gå mer i dybden av det, om du skjønner hva jeg mener.. huff, det er vanskelig å forklare mange ganger.

Gjest Vil deg vel

For å kommentere det du har skrevet til meg, og som du skriver til orio, så er jeg svært takknemlig for all det engasjement jeg har blitt vist. Det har ingenting med dette å gjøre. Da er det isåfall jeg som ordlegger meg klønete og ikke får frem mine poeng.

Det er godt mulig det. Du gir litt inntrykk her av å være litt bortskjemt og bitter også på Nhd. Du kan bla deg tilbake å se hvor mange svar han gir og hvor mange av disse svarene som er til deg.

Det er mange som har brukt tid og energi på deg med kloke utfyllende svar. Noen av disse har kanskje problemer med selv å få svar om de spør om noe.

Det er godt mulig du blir misforstått. Jeg vet ikke.Likevel tror jeg det kan være lærerikt for deg å vite hvordan du kan oppfattes.

Husk de beste råd er ikke alltid de du oppfatter som de snilleste.

Du har selvfølgelig lov å bruke dol som alle andre, men du bør ikke kreve svar. Når du ikke får svar bør du slå deg til ro med det.

Gjest Vil deg vel

''Presiserer du ikke det ikke alle innlegg?''

Jeg tar dette til meg. Jeg skulle faktisk ønske at jeg ikke hadde fått svar i hele tatt i kveld.. Jeg føler meg nemlig som en unge som har grint/mast til seg viljen sin.

;-)

Det er var godt å se deg si dette for nå viser du selvinnsikt og det er bra. Da er du på riktig vei;-)

Naturligvis er der mer ute å går. Klar tale, konkrete konstruktiva meninger er jo okei men denne personen har jo blitt utsatt for ren hets i mangen måneder! Litt forskjell kanskje? Sånna "velmenende" innlegg av det slaget hon har fått oppleve er ju faktisk mobbing.

Det har nok ikke noe med mobbing å gjøre. Mobbing er systematisk plaging over lang tid. Mobbing er ikke det samme som å lese noe man ikke liker å lese. Og når man ber om råd på et intermettforum- omtrent hver dag gjennom 2-3 år, så må man regne med å få svar fra forskjellige synsvinkler.

Jeg kan ikke fordra misbruk av så alvorlige ord som "mobbing". J31 har fått mye mer støtte enn motstand fra dette forumet- enten det gjeder ndh eller vanlige brukere.

Det er godt mulig det. Du gir litt inntrykk her av å være litt bortskjemt og bitter også på Nhd. Du kan bla deg tilbake å se hvor mange svar han gir og hvor mange av disse svarene som er til deg.

Det er mange som har brukt tid og energi på deg med kloke utfyllende svar. Noen av disse har kanskje problemer med selv å få svar om de spør om noe.

Det er godt mulig du blir misforstått. Jeg vet ikke.Likevel tror jeg det kan være lærerikt for deg å vite hvordan du kan oppfattes.

Husk de beste råd er ikke alltid de du oppfatter som de snilleste.

Du har selvfølgelig lov å bruke dol som alle andre, men du bør ikke kreve svar. Når du ikke får svar bør du slå deg til ro med det.

Det er beklagelig at jeg oppfattes som krevende. Det er iallefall ikke min intensjon.. men jeg skal tenke nærmere over det.

Det har nok ikke noe med mobbing å gjøre. Mobbing er systematisk plaging over lang tid. Mobbing er ikke det samme som å lese noe man ikke liker å lese. Og når man ber om råd på et intermettforum- omtrent hver dag gjennom 2-3 år, så må man regne med å få svar fra forskjellige synsvinkler.

Jeg kan ikke fordra misbruk av så alvorlige ord som "mobbing". J31 har fått mye mer støtte enn motstand fra dette forumet- enten det gjeder ndh eller vanlige brukere.

Du får ju lese litt eldre innlegg. Jeg har ihvertfall lagt merke til det, og jeg er ju ikke engang på psykiatri forumet. For mig fremstår det hele som hets, det er noen konstruktive, direkte og konkrete svar, og massor av stygge innlegg. Det er lov och tenke FØR man svarer, selv om noen er uenig kan man vise normal folkeskikk!

Gjest hambro

1: Har overleger/psykiatere tid til å ha pasienter i langvarig terapi? Eller er det individuelt?

S: Det er vel mest opp til oss selv hvordan vi prioriterer arbeidstiden.

2. Stemmer det jeg har hørt at det tar like lang tid å endre seg som man har slitt?, d Dvs helt fra min barndom av i mitt tilfelle. Kan jeg påregne mange år i terapi, feks 10-15 år? Er det vanlig å gå så lenge i terapi?

S: Det stemmer ikke. I dag er en langtidsterapipå 1 år (40 timer)

4: Har du noen generelle tips til/tanker rundt hva jeg kan gjøre for at jeg skal nå mine mål i tillegg til det å fungere i RL samtidig?

S: Ja, og de har du fått tidligere.

Hvordan vurderer du da psykodynamisk psykoterapi, som dersom det foreligger personlighetsproblematikk i tillegg til symptomlidelser, godt kan legge opp til to-treårig terapi?

Annonse

Du får ju lese litt eldre innlegg. Jeg har ihvertfall lagt merke til det, og jeg er ju ikke engang på psykiatri forumet. For mig fremstår det hele som hets, det er noen konstruktive, direkte og konkrete svar, og massor av stygge innlegg. Det er lov och tenke FØR man svarer, selv om noen er uenig kan man vise normal folkeskikk!

Jeg har lest dem. Man stiller jo ikke spørsmål på et psykiatriforum for å bli møtt med "folkeskikk"? Da kan man jo like godt snakke med naboen....Det må jo være det folk ærlig og oppriktig mener, som er av betydning?

Jeg har lest dem. Man stiller jo ikke spørsmål på et psykiatriforum for å bli møtt med "folkeskikk"? Da kan man jo like godt snakke med naboen....Det må jo være det folk ærlig og oppriktig mener, som er av betydning?

Men du forstå mig ju ikke. Det är det ærlige, det direkte, det konkrete som er bra, men man er inte fritagen fra normal oppførsel fordi om man svarer på et psykiatriforum! Det er fullt mulig å svare, direkte, konkret, och ærlig och fra leveren, men på en KONSTRUKTIV måte.

Gjest BipolarII...jeg visst

Jeg er egentlig klar over det, men jeg synes det er vanskelig å få frem det jeg mener uten å gå mer i dybden av det, om du skjønner hva jeg mener.. huff, det er vanskelig å forklare mange ganger.

Når du skreller vekk det du ikke trenger (takksigelser, sier på nytt ting du allerede har sagt tidligere i dine innlegg) så kommer du ikke noe mer i dybden. Med alle takkene og "ekkoene" er det heller lettere for at det du vil i dybden av og det du vil ha hjelp til, drukner i det øvrige. Om du ser på forkortet og opprinnelig innlegg, går det andre mer i dybden enn det første, syns du?

Men du forstå mig ju ikke. Det är det ærlige, det direkte, det konkrete som er bra, men man er inte fritagen fra normal oppførsel fordi om man svarer på et psykiatriforum! Det er fullt mulig å svare, direkte, konkret, och ærlig och fra leveren, men på en KONSTRUKTIV måte.

Jeg tror nok at de fleste har forsøkt på det. Men hva som oppfattes som konstruktivt er vel forskjellig. Dette er bare slike diskusjoner som det stort sett alltid blir rundt J31's innlegg - og jeg ser det som svært lite konstruktivt å holde på med. For hennes egen del.

Jeg tror nok at de fleste har forsøkt på det. Men hva som oppfattes som konstruktivt er vel forskjellig. Dette er bare slike diskusjoner som det stort sett alltid blir rundt J31's innlegg - og jeg ser det som svært lite konstruktivt å holde på med. For hennes egen del.

I denna tråden, absolut! Men IKKE itidligere tråder.

Gjest Vil deg vel

Enig!

S: Det er vel mest opp til oss selv hvordan vi prioriterer arbeidstiden.

2. Stemmer det jeg har hørt at det tar like lang tid å endre seg som man har slitt?, d Dvs helt fra min barndom av i mitt tilfelle. Kan jeg påregne mange år i terapi, feks 10-15 år? Er det vanlig å gå så lenge i terapi?

S: Det stemmer ikke. I dag er en langtidsterapipå 1 år (40 timer)

S: Ja, og de har du fått tidligere.

Du glemte å svare på spm 3... (?)

Er ikke sikker på hva du mener med spm 5, om det er dette:

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/show.wa2?MessageId=4107345

Ps. jeg håper ikke at du svarer meg fordi du evt synes jeg tigger/krever/skriker eller lignende..? Isåfall ønsker jeg at du forteller meg det direkte, det tåler jeg. Er bedre å få vite det, enn å gå og være usikker på det. Det har noe med selvverdien å gjøre..

Ellers takk for svar! Ett år høres ok ut. Det betyr at jeg må jobbe hardt. Jeg synes det er bedre å jobbe intensivt i ett år enn å bruke flere år i terapi. Etter de råd jeg linker til, har jeg faktisk fått det mye bedre også. Så dersom det lar seg gjennomføre i praksis når min terapi begynner, så høres det ut som at jeg skal få til denne kombinasjonen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...