Gå til innhold

Ønsker råd ift langvarig terapi og endring (nhd)

Anbefalte innlegg

Gjest Vil deg vel

Ja det er meget mulig at jeg misforstår.

"Jeg får snart angst bare jeg ser et innlegg med hennes signatur"

" Jeg kvekker til - og lurer på hva det er denne gangen"

"Jeg føler at noe kreves av meg - men jeg vet ikke helt hva. Jeg blir stresset"

Men når man skriver slike ting, da undrer jeg på hvorfor i herrens navn man leser innleggene, kan man ikke bare unngå dem? La vær å svare om hun virkelig føler det slik. Det er plenty av innlegg jeg selv elegant hopper over så jeg ser virkelig ikke problemet.

Poenget var vel at hun gjerne vil svare men ikke tør fordi hun vet hun blir rettet på. Ironisk nok av noen av de samme J31 blir slått i bakken av.

Jeg synes det må være greit at slike følelser kommer frem også.

Men nå skal jeg ut, så får Colette svare på dette selv.

Fortsetter under...

• Svar 117
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

16

• Orio

7

• Cilien

2

• også en mor

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest xbellax

Poenget var vel at hun gjerne vil svare men ikke tør fordi hun vet hun blir rettet på. Ironisk nok av noen av de samme J31 blir slått i bakken av.

Men det er faktisk helt ok, å komme med synspunkter på hvordan man opplever en bruker, både på godt og vondt. Jeg tror det er viktig, beinhardt kan det være for mottaker, men jeg tror det kan være uhyre nyttig, så sant man opptrer på en måte en selv ville synes var ok, altså med normal folkeskikk. Men hva om man faktisk henvendte seg til trådstarter, slik at vedkommende ikke får en opplevelse av å bli snakket over hodet på.

Gjest xbellax

"Poenget var vel at hun gjerne vil svare men ikke tør fordi hun vet hun blir rettet på. Ironisk nok av noen av de samme J31 blir slått i bakken av."

Dette må jeg også kommentere. Det blir jo for pinglete å ikke våge svare om man føler man har noe å bidra med. Ærlig talt, så puslete er da ikke folk. Vær rivende uenig, gi spark bak, kom med konkrete råd, vær direkte, og ta av silkehanskene, dette er jo bare flott - men opptre på en måte som er konstruktiv. Det er det som er poenget mitt. Å behandle noen med silkehansker er faktisk like ille som å kappe hode av dem, men der finnes så til de grader en mellom ting, en balanse. Det er det som er og har vært mitt poeng. At brukere har ulike meninger, det er strålende, det er det som er DOL.

Men det er faktisk helt ok, å komme med synspunkter på hvordan man opplever en bruker, både på godt og vondt. Jeg tror det er viktig, beinhardt kan det være for mottaker, men jeg tror det kan være uhyre nyttig, så sant man opptrer på en måte en selv ville synes var ok, altså med normal folkeskikk. Men hva om man faktisk henvendte seg til trådstarter, slik at vedkommende ikke får en opplevelse av å bli snakket over hodet på.

Ang. det å snakke over hodet på: Det som også er en del av dynamikken i disse trådene er at trådstarter selv bare dukker opp innimellom. Dermed har det lett for å utvikle seg diskusjon mellom andre brukere i tråden. Er enig i at det er en uting.

Når det er sagt, senest i forrige uke ga jeg uttrykk for at jeg følte det ubehagelig å snakke om en annen brukers uttalelser når denne selv ikke var til stede i tråden. Svaret jeg fikk da var: Hva er feil med det? Det gjør vi jo alle hele tiden her inne.

Ikke lett å bli helt klok:-( Men jeg har nå bestemt meg for å unngå å svare i disse trådene, og jeg ønsker heller ikke å bidra med flere innlegg i denne tråden.

Gjest Vil deg vel

'' Men hva om man faktisk henvendte seg til trådstarter''

Fordi dette ikke handlet om henne. Tråder har en tendens til å utvikle seg vet du, slik det alltid har gjort her på dol.

Med rollefordeling så menes vel hvem som har lov til å si hva. Hvis en bruker retter på en annen og kommer 2 dager etterpå og si nøyaktid det samme som den vedkommende rettet på og på en minst like direkte måte, da kan begynne å lure på hvilken rolle det er meningen den enkelte skal ha her inne.

Dette er min personlige mening og ikke noe jeg skal blande Colette oppi. Jeg synes det er en usikk.

Gjest xbellax

'' Men hva om man faktisk henvendte seg til trådstarter''

Fordi dette ikke handlet om henne. Tråder har en tendens til å utvikle seg vet du, slik det alltid har gjort her på dol.

Med rollefordeling så menes vel hvem som har lov til å si hva. Hvis en bruker retter på en annen og kommer 2 dager etterpå og si nøyaktid det samme som den vedkommende rettet på og på en minst like direkte måte, da kan begynne å lure på hvilken rolle det er meningen den enkelte skal ha her inne.

Dette er min personlige mening og ikke noe jeg skal blande Colette oppi. Jeg synes det er en usikk.

"Fordi dette ikke handlet om henne."

Hvorfor sitter dere da og diskuterer det i denne tråden?

Annonse

Gjest xbellax

Ang. det å snakke over hodet på: Det som også er en del av dynamikken i disse trådene er at trådstarter selv bare dukker opp innimellom. Dermed har det lett for å utvikle seg diskusjon mellom andre brukere i tråden. Er enig i at det er en uting.

Når det er sagt, senest i forrige uke ga jeg uttrykk for at jeg følte det ubehagelig å snakke om en annen brukers uttalelser når denne selv ikke var til stede i tråden. Svaret jeg fikk da var: Hva er feil med det? Det gjør vi jo alle hele tiden her inne.

Ikke lett å bli helt klok:-( Men jeg har nå bestemt meg for å unngå å svare i disse trådene, og jeg ønsker heller ikke å bidra med flere innlegg i denne tråden.

Det tror jeg egentlig du gjør klokt i. Jeg liker delvis tankene dine, jeg finner noen av dem svært intr., men jeg tenker at dol er ikke gruppeterapi, man får ta det for hva det er.

Yes, I understand :-). Slutt å tenke så mye du også nå og ut å tenne bål, spise appelsin, kvick-lunch, grille pølser, lese en god bok og kose deg.

Så tar vi terapien og psykiatrien etter påske. Jeg skal ihvertfall ha en pause.

Er det fortsatt lov å gjøre opp ild ute? Trodde det var forbudt etter 1. april, jeg.

Jeg ser at jeg trigger enkelte brukere her inne - uten at jeg tør å gå nærmere inn på det, bortsett fra at jeg er lei meg på deres vegne og at jeg ikke er en person som vil andre "vondt" (i mangel på bedre ord). Det har jeg aldri ønsket.

Jeg respekterer dere og mine medbrukere veldig høyt. Dersom jeg har såret andre brukere, så ber jeg oppriktig om unnskyldning for det, det har iallefall aldri vært min intensjon.

Jeg ønsker derfor at dere skal være ærlige mot meg og si det rett ut dersom jeg gjør noe galt eller vil at jeg skal slutte å bruke forumet.

Du kan regne med at du får klar og tydelig beskjed fra nhd eller webmaster hvis de ikke vil du skal bruke forumet en periode. Det har vel allerede hendt en gang eller to?

(Jeg skal svare på ditt svar til meg, men jeg må ha litt mer konsentrasjon og klare å samle tankene først.)

Gjest qigong

Er det fortsatt lov å gjøre opp ild ute? Trodde det var forbudt etter 1. april, jeg.

Mulig det. Men ser ingen som bryr seg om dette her omkring ihvertfall. Dessuten er det så vått at jeg tror ikke det er den store faren akkurat.. Politi finnes det nå heller ikke her ute i ødemarken, ihvertfall langt i mellom dem :-)

Jo, jeg fikk bare dårlig samvittighet ovenfor orio, som hadde tatt seg tid til å skrive et så utførlig og konstruktivt svar til meg.. jeg vet at hun sliter selv, og har noe av den samme problematikken hva gjelder dette med kritikk.. jeg håper bare ikke at hun tolket meg som at jeg "angrep" henne eller noe i den duren. Det var iallefall ikke slike følelser jeg satt med..

Jeg har lett for å tolke ting som "angrep" på meg, som du kaller det. Jeg er klar over at jeg i alt for stor grad tolker ting feil, og det er noe jeg jobber med. Og den måten jeg får jobbet med det er ved at folk oppfører seg "normalt", ikke tar (for mye) hensyn til at jeg lett føler meg angrepet. Når den følelsen dukker opp prøver jeg å se på situasjonen en gang til, med kunnskapen om at jeg alt for lett tolker ting negativt.

(Ta det med ro, jeg vet at jeg ikke har grunn til å føle meg angrepet av deg, du sa jo fra ganske tydelig at det ikke var det som var hensikten.)

;- )

Du glemte å svare på spm 3... (?)

Er ikke sikker på hva du mener med spm 5, om det er dette:

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/show.wa2?MessageId=4107345

Ps. jeg håper ikke at du svarer meg fordi du evt synes jeg tigger/krever/skriker eller lignende..? Isåfall ønsker jeg at du forteller meg det direkte, det tåler jeg. Er bedre å få vite det, enn å gå og være usikker på det. Det har noe med selvverdien å gjøre..

Ellers takk for svar! Ett år høres ok ut. Det betyr at jeg må jobbe hardt. Jeg synes det er bedre å jobbe intensivt i ett år enn å bruke flere år i terapi. Etter de råd jeg linker til, har jeg faktisk fått det mye bedre også. Så dersom det lar seg gjennomføre i praksis når min terapi begynner, så høres det ut som at jeg skal få til denne kombinasjonen.

Du "kjenner" vel nhd godt nok til å vite at han ikke går rundt grøten, men sier rett ut det han mener?

Det blir litt underlig, i mine øyne, når du skriver slike innlegg som dette. Hva er galt med å spørre om noe man lurer på? Om du opplever at du vet hva svaret er så er det flott, men kan du ikke la andre mennesker spørre om ting de lurer på uten å fremstå som tante sofie og nærmest latterliggjøre, kun fordi noen spør om noe du synes er selvsagt?

''Om du opplever at du vet hva svaret er så er det flott, men kan du ikke la andre mennesker spørre om ting de lurer på uten å fremstå som tante sofie og nærmest latterliggjøre, kun fordi noen spør om noe du synes er selvsagt?''

Det der reagerte jeg også på.. det er nemlig en av grunnene til at jeg tier i forhold til andre, ikke er meg selv, og bare jatter med. Fordi jeg føler meg (er) dum og kunnskapsløs. Det er så flaut og ikke vite ting man burde visst liksom.. Og det er det jeg mener med at jeg har gått glipp av så mye gjennom hele livet pga fjernhet. Der sliter jeg veldig.

Annonse

Så du snakker altså om å oppdra et barn? Jeg får den samme følelsen når jeg leser spørsmålene - det må jeg bare innrømme. Senest når jeg så overskriften: Er blottere farlige? Det er jo slikt spørsmål et barn kan finne på å spørre om - og ikke en voksen person. Det er jo bare slike spørsmål som vi alle vet svarene på...

Men NHD svarer og svarer :-)

Synes du kan ta det opp direkte med han selv, hvorfor han gidder å svare meg, jeg.

Det er jo akkurat dette fenomenet som kan virke litt provoserende....At det forventes respons fra alle kanter - hele tiden. Til tross for at det er mange andre på dette forumet som sliter - kanskje mer - og allikevel blir oversett. Da synes jeg det blir litt tullete å kalle det "misunnelse" - når andre reagerer negativt. Det er kanskje mer en rettvis harme over hvordan ressursene fordeles her inne.

.''At det forventes respons fra alle kanter - hele tiden. ''

Det har iallefall ikke vært min intensjon å kreve svar fra alle kanter hele tiden, som du sier.

''Det som også er en del av dynamikken i disse trådene er at trådstarter selv bare dukker opp innimellom.''

Det er fordi jeg det er utrolig slitsomt å delta i slike diskusjoner, spesielt det å være den som blir diskutert:o(.

OK...Jeg lurer virkelig på det, og det har jeg gjort lenge.....Jeg får snart angst bare jeg ser et innlegg med hennes signatur under. Jeg kvekker til - og lurer på hva det er denne gangen. jeg føler at noe kreves av meg - men jeg vet ikke helt hva. Jeg blir stresset, rett og slett.

Så hva er dette? Jeg vet ikke.

'' jeg føler at noe kreves av meg - men jeg vet ikke helt hva. Jeg blir stresset, rett og slett.''

Da synes jeg du bare skal hoppe over mine innlegg. Ikke engang lese dem. For jeg krever ikke noe av noen her inne. Det er ialleall ikke det jeg er ute etter.

Gjest BorderlineInrecovery

Jeg kan kjenne på at jeg blir litt irritert på deg til tider. At du gjentar det samme mønsteret.

Men det er vel primært mitt problem fremfor ditt. Det er vanskelig å endre tankemønster og adferd.

Jeg skapte endel irritasjon i gruppeterapi gjennomm min unnskyld meg adferd og den "håper jeg ikke plager dere" når jeg spør om dette tar såpass mye plass etc.Uavhengig av dine intensjoner er det vel greit å se hvordan folk oppfatter deg. En kan faktisk lære noe om seg selv av å se hvordan andre oppfatter en.

Det at du sier du "aldri" tar det ut ellers er det ikke noe rart du tar det ut her. Jeg har en tro at følelser må håndteres og takles på et vis. Og tror det blir bra for deg å virkelig jobbe med deg selv og ikke spille skuespill. Rett og slett kunne være deg selv i andre situasjoner også.

Det er lov og være sårbar og ikke fikse alt.

Likevel synes jeg at det virker som du har oppnevnt 'NHD som din redningsmann og du spør her om alt og ingenting. Du er en voksen kvinne med barn. Hva med å oppføre deg som det voksne ansvarlige mennesket du er. Da tror jeg du også vil føle det mer selvsikker og trygg.

Nå var jeg litt slem. men mener det godt samtidig som jeg skriver litt utifra følelsene mine.

Dette betyr ikke at jeg synes du er en "plage" eller noe sånt. Jeg setter pris på disse trådene og deg på forumet. Men av og til blir jeg oppgitt og irritert. Men generelt har jeg et positivt inntrykk av deg. Og er ikke ute etter å kritisere deg eller noe. Så jo jeg synes du er slitsom til tider, men generelt bidrar du godt på forumet. Punktum finale.

Ja, tror du har rett i det. Slik det er i min kommune, og etter det som hendte med meg, er det iallfall sånn.

Jeg gikk frst på DPS med individuelle samtaler med psykolog. Så på DPS i gruppeterapi. Tilsammen 2-3 år.

Dette hjalp tydeligvis ikke et så håpløst tilfelle som meg, derfor ble jeg overført til en psykepleier i kommunen for "vedlikehold". Dvs støttesamtaler. Går nå der på 3. året

Men ikke sikkert at det fungerer slik overalt.

''Dette hjalp tydeligvis ikke et så håpløst tilfelle som meg, derfor ble jeg overført til en psykepleier i kommunen for "vedlikehold". Dvs støttesamtaler. Går nå der på 3. året''

Et så håpløst tilfelle som deg...? Hvorfor er du så håpløs da?

Jeg har støttesamtaler i kommunen, men jeg synes ikke det hjelper meg så mye. Det er varierende.. Jeg ønsker å komme til bukt med/løse de problemene jeg har, og jobbe utifra det..

Kan jeg spørre om du gikk lenge i terapi? Har du slike komplekse problemer som meg?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...