Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har etter en ulykke gått ett år med skjevt bekken (ingen andre skader påvist). Dette er nå manipulert på plass. Ved opptrening hos fysioterapeut en god stund senere reagerer jeg med muskelkramper i ryggen, smerte i skambenet og det er som om det er en stram sene på venstre side fra skambenet. Jeg kan til tider ha store smerter i noen timer på denne venstresiden der det ikke hjelper med smertestillende. Har også hatt korsryggsmerter, smerter i hofter og muskelspenn i rygg og lår. Jeg tror disse smertene i fremre bekken hovedsaklig forverrer seg ved bekkenbunnstrening. Bekkenbunnstreningen har også ført til at det føles som om urinrør og endetarm har trukket seg kraftig innover selv etter kort tids trening (ca 6-8 ganger med 20 min trening), slik at jeg må ta i mer for å tisse og få ut avføring. Da mener jeg virkelig markerte endringer, litt ekkelt. Har fra før av ikke hatt noen problemer med urininkontinens el. og det virker på meg som om bekkenbunnen fungerte helt normalt fra før av. Mitt spørsmål er: Bør jeg unngå bekkenbunnstrening? Er det skadelig for meg å drive bekkenbunnstrening? Bør jeg oppsøke lege? Når all muskelaturen i kroppen står i spenn for å holde bekkenet på plass virker det som om bekkenbunnen blir dratt med i dragsuget av muskelspenninger når jeg driver med opptrening av bekkenbunnen. Kan ellers opplyse om at jeg er en kvinne på 28 år som ikke har født barn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326827-bekkenbunnstrening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen spm jeg glemte å stille: Kan dette være det samme som bekkenløsning (eller gjelder det kun gravide)? Kan det i så fall være bekkenløsning både i fremre bekken og bekkenet bak? Plagene som startet nå en stund etter manipulasjonen artet seg som om bekkenet plutselig ble ustabilt og deretter fikk jeg store korsryggsmerter (med smerter over og nedenfor korsryggen) med muskelspenn over hele ryggen. Verken lege eller fysioterapeut gir meg noen konkret diagnose. Skyldes disse nyoppståtte plagene med bekkenbunnen (at alt trekker seg opp) at musklene er svake eller at de fungerer normalt/for godt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326827-bekkenbunnstrening/#findComment-2726387
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan ikke forestille meg at treningen har endret på lokalisasjonen av urinrør og endetarm, men kanskje du har trent din bekkenbunnsmuskulatur så intenst at du ikke kan avslappe den? For vannlatingsrefleksen er det helt nødvendig å kunne avslappe bekkenbunnen for å kunne fremkalle sammentrekning av blæremuskulaturen. Jeg synes du skal få en fysioterapeut med spesiell erfaring til å se på deg. Kanskje snakke med den fysioterapeut som lærte deg å trene opp muskulaturen?

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326827-bekkenbunnstrening/#findComment-2726441
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Noen spm jeg glemte å stille: Kan dette være det samme som bekkenløsning (eller gjelder det kun gravide)? Kan det i så fall være bekkenløsning både i fremre bekken og bekkenet bak? Plagene som startet nå en stund etter manipulasjonen artet seg som om bekkenet plutselig ble ustabilt og deretter fikk jeg store korsryggsmerter (med smerter over og nedenfor korsryggen) med muskelspenn over hele ryggen. Verken lege eller fysioterapeut gir meg noen konkret diagnose. Skyldes disse nyoppståtte plagene med bekkenbunnen (at alt trekker seg opp) at musklene er svake eller at de fungerer normalt/for godt?

Ja, en kraftig vridning av bekkenet kan fremkalle 'bekkenløsning' på samme måte som det kan skje under graviditet, men her er utløsende mekanisme en annen: oppmyking av leddbåndene som holder bekkenet sammen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326827-bekkenbunnstrening/#findComment-2726445
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...