Gjest nvh Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Jeg har etter en ulykke gått ett år med skjevt bekken (ingen andre skader påvist). Dette er nå manipulert på plass. Ved opptrening hos fysioterapeut en god stund senere reagerer jeg med muskelkramper i ryggen, smerte i skambenet og det er som om det er en stram sene på venstre side fra skambenet. Jeg kan til tider ha store smerter i noen timer på denne venstresiden der det ikke hjelper med smertestillende. Har også hatt korsryggsmerter, smerter i hofter og muskelspenn i rygg og lår. Jeg tror disse smertene i fremre bekken hovedsaklig forverrer seg ved bekkenbunnstrening. Bekkenbunnstreningen har også ført til at det føles som om urinrør og endetarm har trukket seg kraftig innover selv etter kort tids trening (ca 6-8 ganger med 20 min trening), slik at jeg må ta i mer for å tisse og få ut avføring. Da mener jeg virkelig markerte endringer, litt ekkelt. Har fra før av ikke hatt noen problemer med urininkontinens el. og det virker på meg som om bekkenbunnen fungerte helt normalt fra før av. Mitt spørsmål er: Bør jeg unngå bekkenbunnstrening? Er det skadelig for meg å drive bekkenbunnstrening? Bør jeg oppsøke lege? Når all muskelaturen i kroppen står i spenn for å holde bekkenet på plass virker det som om bekkenbunnen blir dratt med i dragsuget av muskelspenninger når jeg driver med opptrening av bekkenbunnen. Kan ellers opplyse om at jeg er en kvinne på 28 år som ikke har født barn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326827-bekkenbunnstrening/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nvh Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Noen spm jeg glemte å stille: Kan dette være det samme som bekkenløsning (eller gjelder det kun gravide)? Kan det i så fall være bekkenløsning både i fremre bekken og bekkenet bak? Plagene som startet nå en stund etter manipulasjonen artet seg som om bekkenet plutselig ble ustabilt og deretter fikk jeg store korsryggsmerter (med smerter over og nedenfor korsryggen) med muskelspenn over hele ryggen. Verken lege eller fysioterapeut gir meg noen konkret diagnose. Skyldes disse nyoppståtte plagene med bekkenbunnen (at alt trekker seg opp) at musklene er svake eller at de fungerer normalt/for godt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326827-bekkenbunnstrening/#findComment-2726387 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Jeg kan ikke forestille meg at treningen har endret på lokalisasjonen av urinrør og endetarm, men kanskje du har trent din bekkenbunnsmuskulatur så intenst at du ikke kan avslappe den? For vannlatingsrefleksen er det helt nødvendig å kunne avslappe bekkenbunnen for å kunne fremkalle sammentrekning av blæremuskulaturen. Jeg synes du skal få en fysioterapeut med spesiell erfaring til å se på deg. Kanskje snakke med den fysioterapeut som lærte deg å trene opp muskulaturen? Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326827-bekkenbunnstrening/#findComment-2726441 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Noen spm jeg glemte å stille: Kan dette være det samme som bekkenløsning (eller gjelder det kun gravide)? Kan det i så fall være bekkenløsning både i fremre bekken og bekkenet bak? Plagene som startet nå en stund etter manipulasjonen artet seg som om bekkenet plutselig ble ustabilt og deretter fikk jeg store korsryggsmerter (med smerter over og nedenfor korsryggen) med muskelspenn over hele ryggen. Verken lege eller fysioterapeut gir meg noen konkret diagnose. Skyldes disse nyoppståtte plagene med bekkenbunnen (at alt trekker seg opp) at musklene er svake eller at de fungerer normalt/for godt? Ja, en kraftig vridning av bekkenet kan fremkalle 'bekkenløsning' på samme måte som det kan skje under graviditet, men her er utløsende mekanisme en annen: oppmyking av leddbåndene som holder bekkenet sammen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326827-bekkenbunnstrening/#findComment-2726445 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.