Gjest Anonym bruker Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Hei. 5 måneder etter min første fødsel har jeg fått et plagsomt fremfall av den bakre skjedeveggen. Sliter skikkelig med toalettbesøk innimellom, og går med en konstant nedpress følelse. Har vært hos gyn som konstanterte at noen sting hadde løsnet etter fødselen og gitt meg et søkk i muskulatur + for stor skjedeåpning. Han mente det ikke var fremfall av bakre skjedevegg. Men jeg har skjønt at jeg har det i ettertid pga at jeg er blitt værre, skjedeveggen poser seg ut.. og jeg har problemer med avføring. Spørsmålet mitt er om dette kan opereres nå eller om jeg må vente til jeg har fått de barna jeg skal ha? Jeg skal ha KS neste gang det er helt sikkert, blir ikke gravid igjen om jeg ikke får det innvilget (men regner egentlig med jeg får det innvilget når jeg er såpass ødelagt nedentil..vil ikke riskere å bli værre og få fremfall av urinblæra i tillegg for eksempel) Så det jeg egentlig lurer på er, om det reparerte området vil tåle et svangerskap? Jeg må også ha en perineumplastikk, hvordan foregår en slik operasjon i tillegg til oppstramming av bakre skjedevegg? Kan legge til at jeg har hatt mensen allerede 3 ganger, så hormonmangel er ikke tilfelle her. Jeg er 27 år gammel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326838-fremfall-av-bakre-skjedevegg-perineumplastikk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Jeg fikk noe av det samme som deg etter min første fødsel - og jeg merket det etter 4 mnd. Jeg fikk beskjed om å vente med kirurgi til etterat jeg hadde fått de barna jeg ville ha, fordi plastikken ikke tåler vaginal fødsel, men også fordi et svangerskap i seg selv, gjerne presser sånn på at noe av effekten av en operasjon kan forringes. Vel - jeg fikk første mai i 1999, andremann i 2001 - og det ble akutt keisersnitt. Da jeg skulle ha nr 3 i 2004, var det planlagt keisersnitt - og først i 2006 tok jeg operasjonen. Jeg fikk da vite at siden jeg hadde hatt keisersnitt, kunne jeg ha blitt vurdert for operasjon tidligere - selv om jeg skulle ha tre barn. Forlang rekvisisjon til gynekolog, og få en vurdering av hvor ille problemet er. En del retter seg opp ved hjelp av knipeøvelser, men for noen må det kirurgi til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326838-fremfall-av-bakre-skjedevegg-perineumplastikk/#findComment-2726521 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Det er ikke noe i veien for å få operasjon selv om du ønsker flere barn, og spesielt ikke hvis du insisterer på keisersnitt. Dette ønsket vil sikkert etterkommes. Graviditet etterpå vil ikke være problem og vil sannsynligvis ikke påvirke operasjonsresultatet. Operasjonen foregår som ved et skjørt som er for vidt, man klipper ut en kile (trekant med toppen inne i skjeden) og syer igjen, så blir skjeden trangere og inngangen snevrere. Iblant drar man muskulaturen mot endetarmen sammen i midten for å f på ekstra forsterkning. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326838-fremfall-av-bakre-skjedevegg-perineumplastikk/#findComment-2726538 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym bruker Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Det er ikke noe i veien for å få operasjon selv om du ønsker flere barn, og spesielt ikke hvis du insisterer på keisersnitt. Dette ønsket vil sikkert etterkommes. Graviditet etterpå vil ikke være problem og vil sannsynligvis ikke påvirke operasjonsresultatet. Operasjonen foregår som ved et skjørt som er for vidt, man klipper ut en kile (trekant med toppen inne i skjeden) og syer igjen, så blir skjeden trangere og inngangen snevrere. Iblant drar man muskulaturen mot endetarmen sammen i midten for å f på ekstra forsterkning. Vennlig hilsen Mette H Moen Åh, nå ble jeg glad. Ble litt lettere å leve med dette nå som jeg vet at jeg kan bli operert om jeg ønsker. Var liksom inne på å få baby igjen med en gang for så å bli operert, selvom jeg egentlig ikke orker det. Så vi får se. Får vel oppsøke en gynekolog på nytt å høre akkurat hvordan det blir i mitt tilfelle, med operasjon og sånn. Tusen takk for svar du også Prust:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326838-fremfall-av-bakre-skjedevegg-perineumplastikk/#findComment-2726559 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.