Gå til innhold

Definisjon av drukning

Anbefalte innlegg

Gjest minnah
Skrevet

De gangene jeg har snakket med leger og redningspersonell, har det blitt brukt ordet drukning og drukningsulykke fremfor å legge til "nesten" forann når personen har overlevd.

Skjønner at det skurrer, for selv jeg tenker gjerne død når jeg hører ordet, men samtidig var det lettest for meg å bruke ordet drukningsulykke da jeg skulle beskrive hendelsen.

"men samtidig var det lettest for meg å bruke ordet drukningsulykke da jeg skulle beskrive hendelsen."

Når man står midt oppi situasjonen og ikke vet om personen overlever, er det nok naturlig å benytte ordet drukningsulykke. Det hadde imidlertid vært interessant å vite hva en lege ville sagt i etterkant, når vedkommende overlever. :-)

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

18

• bustebeisa

9

• Mary Poppins

1

• cathlin

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

"men samtidig var det lettest for meg å bruke ordet drukningsulykke da jeg skulle beskrive hendelsen."

Når man står midt oppi situasjonen og ikke vet om personen overlever, er det nok naturlig å benytte ordet drukningsulykke. Det hadde imidlertid vært interessant å vite hva en lege ville sagt i etterkant, når vedkommende overlever. :-)

Som jeg skrev til noen... var på søk etter to som var savnet med at en båt hadde gått under. Da snakket de om at jenta som var savnet, hadde druknet som barn også.

Skrevet

Som jeg skrev til noen... var på søk etter to som var savnet med at en båt hadde gått under. Da snakket de om at jenta som var savnet, hadde druknet som barn også.

Kanskje de "forkorta" da også, fordi man ikke ville bruke for lang tid på forklaringer?

Det er litt som med ordet psyk også - det at en lege eller nhd mener at det er OK på et sted som dette, er jo ikke det samme som at per Egil Hegge eller Sylfest Lomheim ville gått god for ordbruken:-)

Med all respekt for legenes fagkunnskap innen sitt område, så er de jo ikke semantikere.

Gjest prust
Skrevet

Kanskje de "forkorta" da også, fordi man ikke ville bruke for lang tid på forklaringer?

Det er litt som med ordet psyk også - det at en lege eller nhd mener at det er OK på et sted som dette, er jo ikke det samme som at per Egil Hegge eller Sylfest Lomheim ville gått god for ordbruken:-)

Med all respekt for legenes fagkunnskap innen sitt område, så er de jo ikke semantikere.

semantiker? Hva betyr det?

Mary Poppins
Skrevet

Jeg forbinder drukning med død.

jeg også..

Gjest Nils Håvard Dahl, lege
Skrevet

Ja men se her da:

Definisjoner

Drukning: Respirasjonssvikt etter opphold i eller under vann. Nærdrukning er ikke lenger en offisiell betegnelse fordi den har blitt brukt forskjellig internasjonalt, og dette har ført til forvirring.

Studier har vist at drukning aldri forekommer uten mer eller mindre aspirasjon av vann til lunger fordi larynksspasmen vil brytes ved langvarig hypoksi og økende bevissthetsnedsettelse.

http://www.legeforeningen.no/id/122230.0

Tidligere kalte vi det nærdrukning når personen overlevde.

Som dere ser av linken, er det ikke lenger et krav for å kalle det drukning at personen dør.

Gjest prust
Skrevet

Tidligere kalte vi det nærdrukning når personen overlevde.

Som dere ser av linken, er det ikke lenger et krav for å kalle det drukning at personen dør.

Takk for svar. Da fikk jeg et fagsvar også på det.

Kunne du tenke deg å si noe også i forhold til den andre tråden min, om reaksjonsmønstre i krisesituasjoner?

Skrevet

blablabla....

Og hva er så semantikk??????

Det sto jo at en semantiker var en "språkforsker", dessuten var det en link der til en ordbok som man f eks kunne slått opp ytterligere i;-). Eneste grunnen til at jeg ikke slo opp også semnatikk for deg var at jeg ikke ville undervurdere deg;-) Beklager!

Men altså: Semnatikk betyr "vitenskapen om ordenes betydning "

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=semantikk&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j

Gjest prust
Skrevet

Det sto jo at en semantiker var en "språkforsker", dessuten var det en link der til en ordbok som man f eks kunne slått opp ytterligere i;-). Eneste grunnen til at jeg ikke slo opp også semnatikk for deg var at jeg ikke ville undervurdere deg;-) Beklager!

Men altså: Semnatikk betyr "vitenskapen om ordenes betydning "

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=semantikk&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j

Burde jo klare å søke det opp selv da... Er egentlig urtrøtt - og har drukket et par glass vin, og skal sove nå.....

Takk. Skal huske det.

Men ordet "pragmatisk" klarer jeg aldri å lære. Hater det ordet!!!!

"Men her må vi være litt pragmatiske....." sier folk på jobben min i eningen - jeg haaaaaater det ordet :-(((((

Skrevet

Burde jo klare å søke det opp selv da... Er egentlig urtrøtt - og har drukket et par glass vin, og skal sove nå.....

Takk. Skal huske det.

Men ordet "pragmatisk" klarer jeg aldri å lære. Hater det ordet!!!!

"Men her må vi være litt pragmatiske....." sier folk på jobben min i eningen - jeg haaaaaater det ordet :-(((((

:-) Du får lære deg et skikkelig sjeldent uttrykk som du kan strø om deg med, som kollegene dine ikke skjønner.

Husker alle skriveriene i fjor da Georg Apenes brukte "bornert" som skjellsord da han offentlig skjelte ut en partifelle. Det ordet var det neppe mange som kunne fra før, meg selv inkludert.

For ordens skyld: Det betyr sneversynt, trangsynt.

Gjest prust
Skrevet

:-) Du får lære deg et skikkelig sjeldent uttrykk som du kan strø om deg med, som kollegene dine ikke skjønner.

Husker alle skriveriene i fjor da Georg Apenes brukte "bornert" som skjellsord da han offentlig skjelte ut en partifelle. Det ordet var det neppe mange som kunne fra før, meg selv inkludert.

For ordens skyld: Det betyr sneversynt, trangsynt.

Bornert - det kunne jeg ikke nei....

Men du, som er opptatt av språk - guttungen og jeg er nettopp ferdige med å lese "Tordivelen flyr i skumringen" av Maria Gripe - og det er det mange artige uttrykk - en del av dem er nok litt avlegse, men noen av dem har jeg faktisk ikke hørt før.

Hva betyr egentlig dette: "Her er puddelens sanne kjerne"???? Jeg skjønner jo poenget da - at her er kjernen/poenget i historien e.l. - men en puddel har vel ikke noen kjerne vel....????

Gutten min har ledd utrolig mye av de ulike uttrykkene og ordene i den boka :-)

Skrevet

Bornert - det kunne jeg ikke nei....

Men du, som er opptatt av språk - guttungen og jeg er nettopp ferdige med å lese "Tordivelen flyr i skumringen" av Maria Gripe - og det er det mange artige uttrykk - en del av dem er nok litt avlegse, men noen av dem har jeg faktisk ikke hørt før.

Hva betyr egentlig dette: "Her er puddelens sanne kjerne"???? Jeg skjønner jo poenget da - at her er kjernen/poenget i historien e.l. - men en puddel har vel ikke noen kjerne vel....????

Gutten min har ledd utrolig mye av de ulike uttrykkene og ordene i den boka :-)

He he, det uttrykket har jeg aldri hørt før!

Jeg søkte på "puddelens kjerne" på google, og fant faktisk 83 treff:-)

Jeg lurfte på om Maria Gripe kanskje kunne ha funnet på det selv, men fant på et av treffene "Bildet til over har tittelen «Puddelens kjerne» og ble malt av Harry Carlsson i 1936. ", mens boka kom i 1978. :-)

Gjest prust
Skrevet

He he, det uttrykket har jeg aldri hørt før!

Jeg søkte på "puddelens kjerne" på google, og fant faktisk 83 treff:-)

Jeg lurfte på om Maria Gripe kanskje kunne ha funnet på det selv, men fant på et av treffene "Bildet til over har tittelen «Puddelens kjerne» og ble malt av Harry Carlsson i 1936. ", mens boka kom i 1978. :-)

Morsomt! Jeg fant et sted fra en blogg der vedkommende sier:

".... puddelens kjerne, for å sitere Goethe"

Prøvde å søke på Goethe og dette uttrykket, men fant ingenting annet da, utenom denne bloggen.

Men at såpass mange bruker uttrykket, var overraskende!

Skrevet

Prøvde å søke på Goethe og dette uttrykket, men fant ingenting annet da, utenom denne bloggen.

Ah, Goethe! Da søkte jeg på navnet hans + poodle, for å se om det var noen flere treff på engelsk, og Wikipedia har en artikkel om hans tragedie "Faust", der det står bl a (forkortet av meg):

''Faust Part One is a complex story. .... The next scene takes place in Faust's study where Faust, .... ponders suicide, .... He goes for a walk with his assistant Wagner and is followed home by a stray poodle.

In Faust's study, the poodle transforms into the devil (Mephistopheles). Faust makes an arrangement with the devil: the devil will do everything that Faust wants while he is here on earth, and in exchange Faust will serve the devil in Hell. Faust's arrangement is that if during the time while Mephistopheles is serving Faust, Faust is so pleased with anything the devil gives him that he wants to stay in that moment forever, he will die in that instant.

After the devil wants Faust to sign the pact with blood, Faust complains that the devil does not trust Faust's word of honor. In the end, Mephistopheles wins the argument and Faust signs the contract with a drop of his own blood. ''

http://en.wikipedia.org/wiki/Goethe's_Faust

Skrevet

Fnt også dette på annen link:

''Goethe hated dogs, particuarly poodles, and most of all a performing Poodle who co-starred in a travelling play, The Dog of Aubry, with a popular comedian named Karsten; When the owners of the Weimar Theatre agreed to allow a production, Goethe (then serving as director) resigned (some sources say he was fired); ''

Hva man ikke lærer! :-)

Gjest prust
Skrevet

Ah, Goethe! Da søkte jeg på navnet hans + poodle, for å se om det var noen flere treff på engelsk, og Wikipedia har en artikkel om hans tragedie "Faust", der det står bl a (forkortet av meg):

''Faust Part One is a complex story. .... The next scene takes place in Faust's study where Faust, .... ponders suicide, .... He goes for a walk with his assistant Wagner and is followed home by a stray poodle.

In Faust's study, the poodle transforms into the devil (Mephistopheles). Faust makes an arrangement with the devil: the devil will do everything that Faust wants while he is here on earth, and in exchange Faust will serve the devil in Hell. Faust's arrangement is that if during the time while Mephistopheles is serving Faust, Faust is so pleased with anything the devil gives him that he wants to stay in that moment forever, he will die in that instant.

After the devil wants Faust to sign the pact with blood, Faust complains that the devil does not trust Faust's word of honor. In the end, Mephistopheles wins the argument and Faust signs the contract with a drop of his own blood. ''

http://en.wikipedia.org/wiki/Goethe's_Faust

Hmmmmm - så da betyr "Puddelens sanne kjerne" at det det egnetlig handler om, ikker er slik det eser ut som - altså at puddelen egentlig er djevelen, og ikke en søt puddel?

Altså rett og slett en ulv i fåreklær?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...