Gå til innhold

Definisjon av drukning

Anbefalte innlegg

Gjest prust
Skrevet

Fnt også dette på annen link:

''Goethe hated dogs, particuarly poodles, and most of all a performing Poodle who co-starred in a travelling play, The Dog of Aubry, with a popular comedian named Karsten; When the owners of the Weimar Theatre agreed to allow a production, Goethe (then serving as director) resigned (some sources say he was fired); ''

Hva man ikke lærer! :-)

Ja, man kan jamen lære mye :-)

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

18

• bustebeisa

9

• Mary Poppins

1

• cathlin

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hmmmmm - så da betyr "Puddelens sanne kjerne" at det det egnetlig handler om, ikker er slik det eser ut som - altså at puddelen egentlig er djevelen, og ikke en søt puddel?

Altså rett og slett en ulv i fåreklær?

Inntrykket jeg fikk av bare raskt å titte på treffene jeg fikk på "puddelens kjerne" tyder på at brukerne av uttrykket bruker det som at her er vi ved det som _virkelig_ skjer og ikke bare tilsynelatende, så det kan jo stemme bra med Faust:-)

Gjest prust
Skrevet

Inntrykket jeg fikk av bare raskt å titte på treffene jeg fikk på "puddelens kjerne" tyder på at brukerne av uttrykket bruker det som at her er vi ved det som _virkelig_ skjer og ikke bare tilsynelatende, så det kan jo stemme bra med Faust:-)

Kan egentlig ikke huske at jeg noen gang har lært hva Faust handler om - bare hørt at det er et kjent verk av Goethe...

Men nå MÅ jeg legge meg - kommer sikkert til å drømme om pudler og om mandelkjernepudding :-)

Skrevet

Hmmmmm - så da betyr "Puddelens sanne kjerne" at det det egnetlig handler om, ikker er slik det eser ut som - altså at puddelen egentlig er djevelen, og ikke en søt puddel?

Altså rett og slett en ulv i fåreklær?

Har fått blod på tann:-)

På engelsk heter tydeligvis uttrykket "core of the poodle" og på tysk "des Pudels Kern", og dette fant jeg ut:

''Des Pudels Kern - the core of the poodle. This is a German phrase meaning to get to the truth of the matter, to really penetrate to the core of a thing. It does not surprise any of us that the poodle, and indeed the poodle’s core, is where truthfulness resides. Zappologists have long recognised the crucial status of the poodle - the poodle is indeed the crux of the matter. The German phrase finds its origin in Goethe’s play Faust - Das also war des Pudels Kern!''

http://www.militantesthetix.co.uk/ice-z/Esther.htm

Skrevet

Kan egentlig ikke huske at jeg noen gang har lært hva Faust handler om - bare hørt at det er et kjent verk av Goethe...

Men nå MÅ jeg legge meg - kommer sikkert til å drømme om pudler og om mandelkjernepudding :-)

Samme her - har aldri interessert meg noe for Goethe eller Faust!

*ser for meg at prust og morsan strør om seg med dette uttrykket på dol og i livet ellers heretter*

Gjest prust
Skrevet

Har fått blod på tann:-)

På engelsk heter tydeligvis uttrykket "core of the poodle" og på tysk "des Pudels Kern", og dette fant jeg ut:

''Des Pudels Kern - the core of the poodle. This is a German phrase meaning to get to the truth of the matter, to really penetrate to the core of a thing. It does not surprise any of us that the poodle, and indeed the poodle’s core, is where truthfulness resides. Zappologists have long recognised the crucial status of the poodle - the poodle is indeed the crux of the matter. The German phrase finds its origin in Goethe’s play Faust - Das also war des Pudels Kern!''

http://www.militantesthetix.co.uk/ice-z/Esther.htm

men jeg skjønner ikke hvorfor puddelen kommer inn i bildet? At noe er kjernen i saken, er jo greit nok - men kjernen i puddelen.... virker liksom helt ulogisk?

Er jeg treig nå eller?

Gjest prust
Skrevet

Samme her - har aldri interessert meg noe for Goethe eller Faust!

*ser for meg at prust og morsan strør om seg med dette uttrykket på dol og i livet ellers heretter*

''ser for meg at prust og morsan strør om seg med dette uttrykket på dol og i livet ellers heretter''

Ja - det må vi jo gjøre - og dersom vi en gang treffes, er det sikkert i det øyeblikk vi begge bruker dette uttrykket :-)

Tror jeg må finne frem boka og se hvilke andre uttrykk vi lo av....

Skrevet

men jeg skjønner ikke hvorfor puddelen kommer inn i bildet? At noe er kjernen i saken, er jo greit nok - men kjernen i puddelen.... virker liksom helt ulogisk?

Er jeg treig nå eller?

Tror det blir som å si f eks den utilslørte sannhet.

Skrevet

Nå har jeg lest hele tråden, og har sett definisjonene. Har også skjønt fra media at "drukning" brukes, selv om personen ikke døde. Men for meg skurrer det, må jeg innrømme. Drukning er for meg ensbetydende med død. Altså, bustebeisa som forteller at jenta også druknet som liten - da tenker jeg plutselig morbide tanker:-0

Men poenget er vel sannsynligvis at personen fikk respirasjons- og hjertestans, og er vel da per defininsjon død - at personen blir gjenopplivet etter dette og dermed overlever, er trinn to, kanskje?

Skrevet

Kanskje de "forkorta" da også, fordi man ikke ville bruke for lang tid på forklaringer?

Det er litt som med ordet psyk også - det at en lege eller nhd mener at det er OK på et sted som dette, er jo ikke det samme som at per Egil Hegge eller Sylfest Lomheim ville gått god for ordbruken:-)

Med all respekt for legenes fagkunnskap innen sitt område, så er de jo ikke semantikere.

Godt mulig de forkorter. :-)

Jeg skjønner hvertfall tydlig skurringen til dere andre når man sier druknet om en som overlevde. Samtidig klarte jeg ikke finne et bedre ord, eller en bedre måte å si ting på selv heller, da jeg nevnte ulykken med den lille jenta. Da føltes det naturlig å snakke om en drukningsulykke.

Gjest minnah
Skrevet

Tidligere kalte vi det nærdrukning når personen overlevde.

Som dere ser av linken, er det ikke lenger et krav for å kalle det drukning at personen dør.

Så en person kan altså være druknet, selv om han lever? Pussig. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...