Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest vennesla

Hei, jeg er en kvinne på 33 år, født 3 barn på 8, 3 og 1 år. De siste 5 årene har jeg vært ekstremt plaget i tiden før menstruasjon. Dvs jeg har særdeles uregelmessig mens, så jeg vet aldri før mensen oppstår at jeg var premenstruell. Jeg blir lettere irritabel, men det verste er tungsinnet som legger seg over meg. Jeg vil betegne meg som suicidal når det står på som verst, uten at jeg kommer til å gjennomføre det. "ALT" er svart, jeg takler ingenting, verken jobb, familie, venner. Får "angst" av å gå på butikken og møte andre mennesker. Jeg har det mildt sagt helt forferdelig. Jeg har fått resept på 5 mg Valium av legen, bruker ca 3 til dagen i 7-12 dager før mens. Føler det tar det verste, og tør ikke tenke på hvordan jeg hadde fungert uten. Jeg tar også nattlysolje og alt annet jeg er blitt anbefalt av naturlegemidler. Jeg er desperat nå, orker ikke dette mer. Fikk nettopp tilbake mens etter siste fødsel, og føler det er verre enn noen gang. Høres kanskje rart ut, men jeg sluttet å røyke for ca 5 år siden, og jeg vil nesten si at jeg etter det har opplevd en kraftig forverring. Regner ikke med at helsepersonell vil anbefale meg å røyke i pms-perioden, men tror du dette kan være en årsak? Eller er det som jeg leser; at pms-plagene er verst i 30-40 års alderen?Håper du kan gi meg noen tips om hva jeg kan gjøre!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326952-pms-problemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg tror ikke det har noe med at du sluttet å røyke, tobakk vil kanskje heller forverre symptomene. For å være sikker på at det er PMS, skal det bare være symptomer i maks. ca 14 dager og symptomene skal være borte straks etter start av menstruasjonen. Jeg går ut fra at du ikke hadde symptomer før menstruasjonen kom tilbake etter siste fødsel? Først da kan det oppfattes og behandles som PMS. Det er en rekke muligheter for behandling. Du har så store plager at jeg tror det må noe effektivt til. Det best dokumenterte er ’lykkepillen’ og her er forskjellige preparater som sannsynligvis har samme effekt. De skal bare tas i de dager du er plaget. Noen kan få bivirkninger som dårlig nattesøvn og redusert sexlyst, men den er kanskje ikke på topp i perioden med PMS? En annen mulighet er p-pillen Yasmin, og kanskje spesielt å ta den uten pause. Det kan være samme effekt av andre p-piller, men Yasmin er best utprøvd. I tillegg er det andre muligheter som kalktilskudd og magnesium, men det har mindre sikker effekt. Jeg tror at lykkepillen vil være det beste for deg i og med at du er så plaget. Ja, PMS-plager øker med alderen.

Jeg håper inderlig at du kan få hjelp.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326952-pms-problemer/#findComment-2728195
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...