Gå til innhold

Hva er det verste svaret å få på en vevsprøve?

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret 83 mod

Hei Mette.Jeg er en jente på snart 26 år (juli)Jeg var hos gynekologen min etter at min fastlege henviste meg dit.Da jeg kom dit sa gynekologen at det var påvist celleforandringer på livmorhalsen.Jeg ble vettskremt,for jeg trodde det betydde kreft.Jeg tok celleprøven og fikk brev i posten hvor det stod følgende:Det er påvist uklare celleforandringer og det blir nødvendig med ytterligere undersøkelser.Noe tegn til kreftsykdom er ikke påvist.Hva mente han med den uttalelsen??Fikk time 6 uker etterpå.Møtte opp til timen,hvorav en annen overlege foretok vevsprøve.Han kiket på pcn der hvor det stod at jeg hadde grove celleforandringer og hpv virus,dette stod ikke i brevet jeg fikk.Fikk da et nytt sjokk.Nå venter jeg svar på vevsprøven.Sover knapt om natten pga dette,har tidligere vært plaget med mye angst,så dette uroer meg virkelig.Så det jeg lurer på,hva er det verste som kan skje??Har jeg grunn til bekymring?Jeg har en sønn på 6 mnd og vil ikke bli uhelbredelig syk og gå bort i fra han:(Har i det siste hadd sånn mensenmurringer i magen også,kan dette ha sammenheng??Håper du svarer fort,da dette går utover nattesøvnen min og humøret.Hilsen Bekymret.

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Grunnen til at man har innført rutineundersøkelse av kvinner for livmorhalskreft er for å oppgave forandringer FØR det blir kreft. Hvis legen hadde sett forandringer på livmorhalsen, ville det har vært et helt annet opplegg for deg. Hvis det hadde vært kreft ville beskjeden ha vært en annen. Man ville ikke vente 6 uker med ny kontroll. Nesten alle celleforandringer, forstadier til kreft og kreft er fremkalt av HPV (virus). De fleste seksuelt aktive kvinner får i løpet av livet, spesielt mens de er unge, dette virus i seg. Hos de fleste forsvinner virus uten å etterlate seg spor, men hos noen få påvirker det vevet så det utvikler seg unormalt, og i verste fall kan det bli kreft. Det er en prosess som tar mange år. Det som vevsprøven kan vise er at det er et forstadium som i ca 10% vil kunne utvikle seg til kreft (over 10-15 år). Hvis det er slike forandringer, vil man derfor anbefale at det utføres en liten operasjon hvor ytterste del av livmorhalsen fjernes (konisering). Det er et lite inngrep som kan gjøres i lokalbedøvelse uten at det er nødvendig med innleggelse. Det er mulig å bli gravid og føde etter et slikt inngrep.

Så ta det med ro og tenk på at slike prøver tas for å unngå kreft, men gripe inn før det kommer så langt.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...