Gå til innhold

Om å gå i terapi.

Anbefalte innlegg

Ok. Da mener du _kun_ med terapeuten, ikke sant. Da skal jeg gjøre det, og så skal dere få høre etterpå.

For jeg ønsker virkelig å komme meg videre, og er villig til å gi slipp på det jeg må for å nå mine mål. Og når jeg forstår spillerreglene, så er det også mye lettere å forholde seg til spillet og gjennomføre det en må for å nå målet.

Takk skal du ha!

"Spillereglene" er det også en fordel om du drøfter med terapeuten.

Har du fått tilbud om behandling hos overlegen du fikk sånn tillit til?

Fortsetter under...

Nå vet jo ikke jeg hva du lider av da, men jeg har selv gått i terapi. Hadde noen vanskelige år etter mye turbulens på hjemmefronten for en stund siden. Det tok litt tid å 'lære' seg hvordan psykiatrien virket, for å si det rett ut. Jeg gikk inn i det med naive øyne om at alle kunne jobben sin eller iallefall at de kunne innrømme det om de ikke klarte å gjøre jobben sin med meg som pasient.

Etter å ha skjønt det byttet jeg terapeut og var så heldig å få en som passet meg. Det var en stor lettelse. Det var tredje forsøk, noen treffer kanskje aldri blink med terapeuten sin. Da var jeg gjennom det jeg skulle gjennom på et halvt år. Han snakket mitt språk, han skjønte meg, forklarte mine reaksjoner som helt normale i den situasjon jeg hadde vært og godtok dem, respekterte meg og ikke minst trodde på meg.

Det rare var at svært få andre likte den her terapeuten, men meg var han perfekt for. Det sier vel litt om hva kjemi har å si for helbredelse. Terapeuten er din medisin og feil medisin gir ingen helbredelse verken for de som har vondt i hjertet eller de som har vondt i sjelen.

I dag er jeg frisk, eller i det minste som jeg var før. hehe...

Ja, min erfaring er også at kjemi har mye å si. Sånn sett har jeg vært heldig så langt.. Det er godt å høre at du har blitt deg selv igjen, slik du ønsket.

Begge deler egentlig.

Jeg har jobbet på det å holde på ting mellom timene uten å ringe behandlere. Holde på vonde følelser i forhold til å ikke spise de bort eller handle degstruktivt.

Jeg fikk kjeft fra en i familien min her om dagen og det var en situasjon som fint kunne utviklet seg. Jeg ble trist og såret og følte meg litt krenket. Kunne tenkt meg å forsvare meg og "oppklare" det. Men så valgte jeg å ha is i magen og bare la det fare. Så dagen ettterpå fikk jeg en beklagelse og det hadde i grunn lite å gjøre med meg. Den situasjonen endte så bra faktisk på grunn av det at jeg rommet mine egne følelser selv.

Noenganger trenger en hjelp til å romme sine egne følelser, sånn er det bare. Om det er helt krise så må en vel kunne be om hjelp. Men mange ganger tror jeg som sagt det er veldig lurt å ha is i magen og håndtere de på egenhånd og bruke det en har lært. Om det er å skrive i dagbok og gråte litt etc. Så får en en slags mestringsfølelse av det også.

Tusen hjertelig takk for dette innlegget/svaret. Dette tar jeg med meg! Og, en stor 'seier' for deg at du holdt ut, var det. Det må kjennes godt ut.

"Spillereglene" er det også en fordel om du drøfter med terapeuten.

Har du fått tilbud om behandling hos overlegen du fikk sånn tillit til?

Ja, det skal jeg gjøre.. Det tror jeg er lurt.

Jeg vet ikke om jeg får han enda nei.. men det håper jeg virkelig at jeg får. Jeg tenker at jeg skal formidle både klart og tydelig neste gang, at jeg ønsker å få han, og hvorfor.

Ps. hvordan går det med deg. Jeg har ikke glemt det andre svaret ditt. Det er mange ting som har gått opp for meg i helgen, og noe av det er knyttet til ditt bidrag. Du skal få en skikkelig tilbakemelding når ting har roet seg litt,og over påske.

Å gå i terapi: Ta ting som de kommer - med terapeuten.

La oss få høre hvordan det gikk når du har prøvd det f. eks i 12 timer.

Jeg bare lurer på noe.. som jeg har gått og grubla masse på. Hvorfor du mener jeg skal fortelle hvordan det gikk etter feks tolv timer.. Jeg har noen tanker om det selv, men jeg kan jo ikke vite :-) derfor fant jeg ut at jeg skulle spørre deg i stedet..

Jeg bare lurer på noe.. som jeg har gått og grubla masse på. Hvorfor du mener jeg skal fortelle hvordan det gikk etter feks tolv timer.. Jeg har noen tanker om det selv, men jeg kan jo ikke vite :-) derfor fant jeg ut at jeg skulle spørre deg i stedet..

Slik jeg tolker det: Det er ironi. Du klarer jo ikke vente 12 timer før du begynner full grublings på dol.

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Ok.. jeg trodde ikke at han var den som "gikk rundt grøten".

Har sett at han kan bruke ironi, men dette tolket ikke jeg som ironi. Kan selvsagt være feil uten at det bør bety noenting.

Kan du ikke bare fortelle hvordan det går når du har hatt 12 behandlingstimer hos terapeuten din, uavhengig av om dette er ironi eller ikke?

Du plager livet av deg selv for tiden, mer enn noen gang.

Jo mer du skriver her nå, jo verre gjør du det for deg selv. (sagt mange ganger før)

Nhd har sagt mange ganger at du vil få det bedre om du følger hans råd og da er jeg ganske sikker på at det viktigste rådet var å begrense bruken av dol og heller kose deg med barna dine.

Isteden gjør du det stikk motsatte. Bruker dol mer og mer og vikler deg inn i masse surribal og grublerier.

Du sier du er motivert for bedring, men kan du forstå at det for en utenforstående virker som du bare tøyser når du sier du er motivert?

En som er motivert vil vel gjøre sitt aller beste for å følge rådene fra en ekspert?

Det gjør ikke du og dermed fremstår du dessverre lite troverdig og når du i tillegg virker å være opptatt av at behandlingen skal vare lengst mulig endrer ikke det mitt inntrykk.

Skulle jo tro det var postivt med rask bedring og færrest mulig terapitimer.

Han mener vel at du skal vente med å si hvordan det går til det har gått en stund, og ikke skrive så mye her inne om det etter hver eneste time, noe du kanskje vil ha lett for?

Å gå i terapi: Ta ting som de kommer - med terapeuten.

La oss få høre hvordan det gikk når du har prøvd det f. eks i 12 timer.

Jeg skjønner hva du mener nå, og hva du i bunn og grunn mente med de råd du har henvist til om jeg skal bli friskere. Jeg håper at jeg ikke har vært altfor masete på forumet, og at jeg kan gå videre med gode følelser og selvverdien i beholdt..

Jeg har og fått erfare at det er viktig at jeg følger det råd du engang ga om at jeg ikke søker råd her og der.. for jeg har et stort ønske om å klare dette, og skjønner at jeg må gå inn for det om jeg skal greie å endre meg..Har desverre skjønt det litt i seneste laget. men nå er jeg glad jeg gjør det, for jeg vil ikke kaste bort mer unødvendig tid på dette.

Jeg skjønner hva du mener nå, og hva du i bunn og grunn mente med de råd du har henvist til om jeg skal bli friskere. Jeg håper at jeg ikke har vært altfor masete på forumet, og at jeg kan gå videre med gode følelser og selvverdien i beholdt..

Jeg har og fått erfare at det er viktig at jeg følger det råd du engang ga om at jeg ikke søker råd her og der.. for jeg har et stort ønske om å klare dette, og skjønner at jeg må gå inn for det om jeg skal greie å endre meg..Har desverre skjønt det litt i seneste laget. men nå er jeg glad jeg gjør det, for jeg vil ikke kaste bort mer unødvendig tid på dette.

''for jeg vil ikke kaste bort mer unødvendig tid på dette.

''

Men så la være å gjøre det, da.

Gjest ord og handlinger

Nå må du logge av. Ord må etterfølges av handlinger skal du komme noen vei.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...