Gå til innhold

NHD_andre- Zyprexa

Anbefalte innlegg

1. Hvor lang tid tar det før kroppen/vi merker effekt av Zyprexa?

2. Hvor mye tid vil "kort tid" si når en snakker om å se virkning eller bivirkning(som vektøkning)?

3. Vet/aner/tror du er årsaken til at noen ganger virker 1x25mg Truxal til søvn, mens andre ganger må jeg ha 4x25 (ennå da får jeg ikke sove - blir bare gele på en måte) ?

(ps - Zyprexaen virker heller ikke på søvn/trøtthet )

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327210-nhd_andre-zyprexa/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan bare svare så vidt på ett av spørsmålene dine:

Når det gjelder Zyprexa og kraftig sultfølelse, så skjedde dette ganske umiddelbart for meg i alle fall.

Graden av sultfølelse endret seg i forhold til dosen. Jeg vet at NHD en gang har skrevet at sultfølelse ved Zyprexa ikke er doeavhengig. Det var den for meg, og min behandler sa at dette er doseavhengig. De lærde strides...

Vel, vel...jeg håper uansett at du slipper akkurat den bivirkningen. Det er jo heldigvis ikke alle som opplever den.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327210-nhd_andre-zyprexa/#findComment-2730815
Del på andre sider

Hei - jeg får prøve og svare så godt jeg kan etter mine erfaringer.

1. Jeg merker effekt av Zyprexa etter omlag to timer. Menrker du ikke noe, kan det kanskje teknes at dosen er for liten?

2. Jeg har ikke opplevd sultfølelse av Zyprexa.Allikevel har jeg lagt på meg litt. Det kan nok skyldes andre ting. Men fem - ti kilo ekstra er en grei pris og betale for ro i hodet. -OG snart er det sommer, da øker aktivitetsnivået hos meg i hvert fall, nor som fører til at kiloene raser.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327210-nhd_andre-zyprexa/#findComment-2730826
Del på andre sider

Jeg kan bare svare så vidt på ett av spørsmålene dine:

Når det gjelder Zyprexa og kraftig sultfølelse, så skjedde dette ganske umiddelbart for meg i alle fall.

Graden av sultfølelse endret seg i forhold til dosen. Jeg vet at NHD en gang har skrevet at sultfølelse ved Zyprexa ikke er doeavhengig. Det var den for meg, og min behandler sa at dette er doseavhengig. De lærde strides...

Vel, vel...jeg håper uansett at du slipper akkurat den bivirkningen. Det er jo heldigvis ikke alle som opplever den.

Som jeg har skrevet i gamle tråder så har jeg gått på Zyprexa før, la på meg et tonn(føltes i alle fall sånn) nesten 30kg på kort tid - er dog ikke sikker *hvor* lang tid dette tok..

Har ikke hatt sultfølelse de siste 15 årene(like lenge slitt med spiseforstyrrelser)så kanskje det har vært litt med også.. men kan ikke si jeg levde et inaktivt liv sist jeg hadde Zyprexaen..

(gikk tom. opp i vekt da jeg trente regelmessig, men spiste lite/passe)

mener virkninga var god, men husker ikke når/hvor raskt den funka - som i timer/dager/mnd liksom..

^tusen takk for svar^

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327210-nhd_andre-zyprexa/#findComment-2730843
Del på andre sider

Hei - jeg får prøve og svare så godt jeg kan etter mine erfaringer.

1. Jeg merker effekt av Zyprexa etter omlag to timer. Menrker du ikke noe, kan det kanskje teknes at dosen er for liten?

2. Jeg har ikke opplevd sultfølelse av Zyprexa.Allikevel har jeg lagt på meg litt. Det kan nok skyldes andre ting. Men fem - ti kilo ekstra er en grei pris og betale for ro i hodet. -OG snart er det sommer, da øker aktivitetsnivået hos meg i hvert fall, nor som fører til at kiloene raser.

''1. Jeg merker effekt av Zyprexa etter omlag to timer. Menrker du ikke noe, kan det kanskje teknes at dosen er for liten?''

2timer?? vel - snart 3 timer her nå og merker ingenting...

trodde egentlig det var snakk om dager/uker/mnd jeg da--

''2. Jeg har ikke opplevd sultfølelse av Zyprexa.Allikevel har jeg lagt på meg litt. Det kan nok skyldes andre ting. Men fem - ti kilo ekstra er en grei pris og betale for ro i hodet. -OG snart er det sommer, da øker aktivitetsnivået hos meg i hvert fall, nor som fører til at kiloene raser.''

5-10kg oppå det jeg allerede veier funker nok ikke for meg..(men jeg hadde ikke noe anna valg av AP da..) men kan dessverre ikke slutte spise heller...ikke helt i alle fall...

¨

Men å gå turer - liker det + litt med AktivHverdag her-blir med på mer så snart jeg klarer.. c",)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327210-nhd_andre-zyprexa/#findComment-2730847
Del på andre sider

Som jeg har skrevet i gamle tråder så har jeg gått på Zyprexa før, la på meg et tonn(føltes i alle fall sånn) nesten 30kg på kort tid - er dog ikke sikker *hvor* lang tid dette tok..

Har ikke hatt sultfølelse de siste 15 årene(like lenge slitt med spiseforstyrrelser)så kanskje det har vært litt med også.. men kan ikke si jeg levde et inaktivt liv sist jeg hadde Zyprexaen..

(gikk tom. opp i vekt da jeg trente regelmessig, men spiste lite/passe)

mener virkninga var god, men husker ikke når/hvor raskt den funka - som i timer/dager/mnd liksom..

^tusen takk for svar^

Hei igjen "Psykojenta" :o)

Jeg ville nok vært skeptisk til et medikament som tilsyneslatende har forårsaket vektoppgang tidligere. Hva med andre APer?

Selv prøver jeg nå ut Zeldox. Det er foreløpig litt tidlig å si om dette er et godt alternativ for meg.

Hvor lang tid det tar før Zyprexaen virker er ikke helt lett å si, men når det gjelder den påfallende sultfølelsen, så kommer den allerede ca. 2 timer etter inntak av dosen.

Beste hilsener fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327210-nhd_andre-zyprexa/#findComment-2730860
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen "Psykojenta" :o)

Jeg ville nok vært skeptisk til et medikament som tilsyneslatende har forårsaket vektoppgang tidligere. Hva med andre APer?

Selv prøver jeg nå ut Zeldox. Det er foreløpig litt tidlig å si om dette er et godt alternativ for meg.

Hvor lang tid det tar før Zyprexaen virker er ikke helt lett å si, men når det gjelder den påfallende sultfølelsen, så kommer den allerede ca. 2 timer etter inntak av dosen.

Beste hilsener fra

''Jeg ville nok vært skeptisk til et medikament som tilsyneslatende har forårsaket vektoppgang tidligere. Hva med andre APer?''Jeg er spektisk til dette her..har jo ikke prøvd alle, men overlegen kunne ikke komme med alternativer som var bra nok..de andre som ble ramset opp - Abilify, Seroquel, Truxal, Zyprexa og Zeldox har jeg også prøvd..noen av dem flere ganger(og var de samme h*n kunne anbefale meg... SYNES selvsagt at dette ble noe rart, men er jo ikke så mye å gjøre med da.. Jeg får satse på at de virker..og at de dekker en skikkelig gjenoppretting av meg seinere..(men dårlig selvbilde, vekt som en elefant, stygg som ei overkjørt kloakkrotte..er kanskje ikke ideelt for hverken hode eller kroppheller lissom)

Ha en fortreffelig kveld/natt, bibben (så godt som du kan få det) *klem*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327210-nhd_andre-zyprexa/#findComment-2730870
Del på andre sider

''Jeg ville nok vært skeptisk til et medikament som tilsyneslatende har forårsaket vektoppgang tidligere. Hva med andre APer?''Jeg er spektisk til dette her..har jo ikke prøvd alle, men overlegen kunne ikke komme med alternativer som var bra nok..de andre som ble ramset opp - Abilify, Seroquel, Truxal, Zyprexa og Zeldox har jeg også prøvd..noen av dem flere ganger(og var de samme h*n kunne anbefale meg... SYNES selvsagt at dette ble noe rart, men er jo ikke så mye å gjøre med da.. Jeg får satse på at de virker..og at de dekker en skikkelig gjenoppretting av meg seinere..(men dårlig selvbilde, vekt som en elefant, stygg som ei overkjørt kloakkrotte..er kanskje ikke ideelt for hverken hode eller kroppheller lissom)

Ha en fortreffelig kveld/natt, bibben (så godt som du kan få det) *klem*

Nei, med selvbildet under frysepunktet (beskrivelsen din var tragikomisk :o) , så håper jeg at du og din behandler finner et nytt medikament som ikke påvirker sultfølelsen eller metabolismen.

Kanskje har NHD ett og annet opp i ermet; et godt råd eller to som kan forhindre slike uønskede bivirkninger. Hvis han da i tillegg finner et AP som regelrett gir vektreduksjon skal han forgyldes ikke sant?! Jeg har hørt eksempler på at pasienter har gått ned både 10 og 15 kilo ved å skifte over til et annet preparat. Men igjen så er dette dessverre svært individuelt. Jeg hadde en medpasient som gikk ned 10 kg på Abilify og jeg tenkte "yes, den prøver jeg!". Men for meg endret det ikke på en tøddel.

Vel, jeg håper at du får god hjelp og at vekten får en nedtur og selvbildet ditt en opptur!

Ha en fin dag :o)

Klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327210-nhd_andre-zyprexa/#findComment-2730932
Del på andre sider

1. Psykose : 1- 2 uker. Søvn: Allerede første natten.

2. "Ulvehungeren" kommer allerede første uken om den kommer.

3. Vi er i ulike tilstander som krever ulik dose.

Takk for svar !!

c",)

"Bare" lurer litt til.

''1. Psykose : 1- 2 uker. Søvn: Allerede første natten.''

gått på de i nesten 14 dager. Så da er det vel tidlig å si om de tar hallusinasjonene, mistenksomheta kanskje..jeg har jo ikke psykose selv om jeg hallusinerer og sånt?men tida blir vel den samme som hos de med psykose..?

Søvnbivirkninga har jeg ikke fått (slik de håpa på)

''2. "Ulvehungeren" kommer allerede første uken om den kommer.''

Jeg hadde ikke "ulvehunger" sist jeg gikk på dem heller, men gikk nå opp likevel(fra å ha spisevegring til å begynne spise mer var nok også en veldig stor brikke på vekta da...)

''3. Vi er i ulike tilstander som krever ulik dose.''

Ok. Burde egentlig skjønt det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327210-nhd_andre-zyprexa/#findComment-2731085
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...