Gå til innhold

Medisiner for bipolar lidelse - NHD

Anbefalte innlegg

Gjest Haterpsykdommen

Hei NHD og evt andre!

Håper du kan hjelpe meg litt. Jeg har bipolar lidelse (psykiateren min mener 1, jeg tror 2), rapid cycling og sliter med å bli stabil. Har tidligere prøvd orfiril alene, men gikk inn i en skikkelig blandet tilstand. Nå står jeg på Lamictal 400 mg og Seroquel 800 mg. Tar også Levaxin mot stoffskiftet. Har prøvd Topimax 150 mg i tillegg til Lamictal og Seroquel, men fikk sterke selvmordstanker og magebesvær. Har også prøvd litium for noen år siden, men var i den perioden mer hypoman/manisk og sluttet med medisinen flere ganger.

Så jeg lurer på følgende:

1. Psykiateren min mener jeg i tillegg til Lamictal og Seroquel bør prøve en liten dose med litium (halv dose) igjen. Hun mener det har fungert for andre. Hva synes du om det? Halv dose? Mener også at det har blitt sagt på forumet her en gang at for hvert nye forsøk med litium blir virkningen dårligere. Stemmer dette? Er det noen vits da?

2. Har i depressive perioder tatt Efexor men det har også vært mislykket, da jeg har enten tippet over og blitt hypoman/manisk eller fått en blandet tilstand. Føler meg ”avhengig” av AD da depresjoner er det jeg sliter mest med. Har derfor ofte satt min lit til AD, men nå får jeg det ikke lenger pga av alt trøbbelet. Hva annet kan jeg ha håp om at vil ”redde meg” i depressive perioder? Stresser mye pga dette, og hun sier jeg bare blir verre av dette stresset og at jeg helst bør glemme psykdommen (noe jeg selvsagt ikke klarer).

3. Har tidligere fått ECT behandling og det er 3 år siden. Men jeg føler at jeg sliter mye med hukommelsen og konsentrasjonen. Kan det være ECT`n eller kan Lamictal f.eks være synderen? Vet jo at depresjon i seg selv også gir hukommelsesplager..

Beklager at dette ble langt, men jeg trenger virkelig noen råd og forslag til alternativer, så jeg kan diskutere mer med psykiateren min. Tviler ikke på hennes kompetanse, men det virker som min tilstand er umulig å behandle.. Mister snart håpet om å noen gang å kunne fungere..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327223-medisiner-for-bipolar-lidelse-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg går på Lamictal & Lithionit. (og levaxin)Jeg har riktignok ikke tatt lithioniten flere ganger, men..

Tror det kan være en bra kombinasjon jeg! Uansett om du har 1 eller 2 spiller det egentlig liten rolle.. Det som spiller en rolle er om du føler du blir stabil nok! om det da krever flere eller andre medisiner..så er det kanskje verdt et nytt forsøk med lithioniten..

Lykke til!!

Hei, du!

Jeg har BP 2 med RC og mye depressive og blandete episoder. Noe hypomani.

Jeg startet opp i desember med opptrapping på Lamictal. Da jeg kom til 200 mg hadde jeg enda ikke virkning.

Da satt psyk meg på Litium og mente at 0,4 ville være nok i speil. Jeg ble noe bedre. Ca 130 mg pr dag, så det er ikke mye.

Fortsatte opp til 400 mg Lamictal. Samtidig la til 100 mg Seroquel for søvnen.

Jeg ble da helt stabil.

Etter en stund ble hele Litium dosen veldig sakte seponert.

Jeg er helt stabil fremdeles.

Jeg hadde enorme svingninger, flere ganger om dagen og var innlagt.

Litium virket bra nå og den virket veldig fort. Selv med lav dose. Har aldri hørt at noen har hatt dårligere effekt av den, selv om de har brukt den før.

Jeg synes din behandler gav deg et godt råd.

Lykke til :)

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Psykiateren min mener jeg i tillegg til Lamictal og Seroquel bør prøve en liten dose med litium (halv dose) igjen. Hun mener det har fungert for andre. Hva synes du om det? Halv dose? Mener også at det har blitt sagt på forumet her en gang at for hvert nye forsøk med litium blir virkningen dårligere. Stemmer dette? Er det noen vits da?

S: Jeg avviser det ikke, men jeg vil heller anbefale at du bytter ut Lamictal og tar litium i korrekte doser. Særlig når jeg tar i betraktning det du skriver inder pkt 3.

Det er en svakt tendens til at litium virker litt dårligere for hver episode en har hatt. Det skal ikke heindre deg i å prøve den.

2. Har i depressive perioder tatt Efexor men det har også vært mislykket, da jeg har enten tippet over og blitt hypoman/manisk eller fått en blandet tilstand. Føler meg ”avhengig” av AD da depresjoner er det jeg sliter mest med. Har derfor ofte satt min lit til AD, men nå får jeg det ikke lenger pga av alt trøbbelet. Hva annet kan jeg ha håp om at vil ”redde meg” i depressive perioder? Stresser mye pga dette, og hun sier jeg bare blir verre av dette stresset og at jeg helst bør glemme psykdommen (noe jeg selvsagt ikke klarer).

S: Efexor er en utmerket om meget potent AD. Som følge av det er den også blant de "slemmeste" til å utløse overslag til mani/hypomani. Jeg anbefaler at du heller prøver et SSRI eller Wellbutrin.

3. Har tidligere fått ECT behandling og det er 3 år siden. Men jeg føler at jeg sliter mye med hukommelsen og konsentrasjonen. Kan det være ECT`n eller kan Lamictal f.eks være synderen? Vet jo at depresjon i seg selv også gir hukommelsesplager.

S: Det tror jeg ikke du finner ut av uten å prøve deg uten Lamictal (men med litium).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...