Gå til innhold

Kronisk diare

Anbefalte innlegg

Pga blodpropper i Ileum, oppsto det koldbrann som gjorde at jeg måtte fjerne 2 meter av tynntarmens nedre del. Operasjon ble gjort for ca. seks mnd. siden. Sliter med kronisk diare, dårlig matlyst og stort vedkttap. Leste om Ileostomi, hvor tynntarmen blir trukket ut i buken, og gjort en kunstig utløp for avføring. Kan det være mulig for meg å ta en slik operasjon? Slik at jeg kan gå ut uten angst for at diareen kommer. Er slapp og føler meg uvel. Tømming med kraftig diare kan være opp til 8 til 10 ganger i døgnet. Det livet jeg lever nå, er ikke noe liv. Ønsker svar om det er mulig med en slik operasjon, og om jeg blir kvitt smertene jeg sliter med.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327232-kronisk-diare/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hallo

jeg har også fjernet 2 m av tarmen pga svulster.

Jeg sprang også med diare mange ganger til dagen

i begynnelsen.

Men etter en stund forandret det seg.

Spiser du fiber ol frukt grønsaker ol

grovt brød7 knekkebrød ?

drikk biola og ta melkesyretab.

Der er også en medesin du kan få på resept

Det er et pulv er som heter questran

det hjelper meget godt mot diare.

Lykke til

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327232-kronisk-diare/#findComment-2731512
Del på andre sider

hallo

i begynnelsen.

grovt brød7 knekkebrød ?

Lykke til

Jeg kan dessverre ikke gi deg noe godt svar, men jeg har lyst til å kommentere rådet om grovt kosthold. For noen er det stikk motsatt. Mao, jo grovere, jo verre. Derfor: Prøv deg frem og ikke få dårlig samvittighet om magen din fungerer bedre med loff, tenker jeg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327232-kronisk-diare/#findComment-2731522
Del på andre sider

Gjest x buss

hallo

i begynnelsen.

grovt brød7 knekkebrød ?

Lykke til

Takk for svar. Har fått beskjed om at jeg ikke skal ha grovt brød, melk og diverse. Det er ikke mye jeg kan spise, ut fra den listen jeg fikk fra ernæringseksperten på sykehuset. Så fort jeg spiser noe, ender det opp med forferdelige smerter, og rett på klosettet. Den kost du anbefaler kan jeg ikke benytte. Det er ca 6 måneder siden jeg ble operert, og hadde håpet på en bedring, men føler meg fortsatt som fugl i bur.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327232-kronisk-diare/#findComment-2731553
Del på andre sider

Gjest x buss

Jeg kan dessverre ikke gi deg noe godt svar, men jeg har lyst til å kommentere rådet om grovt kosthold. For noen er det stikk motsatt. Mao, jo grovere, jo verre. Derfor: Prøv deg frem og ikke få dårlig samvittighet om magen din fungerer bedre med loff, tenker jeg.

Takk for svar. Jeg skal ikke ha grovt brød, og holder meg til loff. Jeg er interessert i om det går an å legge ut tarmen (stomi). Har forsøkt å få kontakt med spesialist i indremedisin, men det er ikke lett. Kan heller ikke ta kontakt med kirurgen som opererte meg, for han presenterte seg ikke. Fikk en "god trøst": Du har koldbrann i tynntarmen. Operasjonen er risikofylt, men hvis du ikke tar operasjonen har du to måneder igjen å leve." Det var mager trøst. Ble sendt hjem etter 2 uker, men måtte inn på ny etter ca 1 uke pga store væskeansamlinger i buken, Ble innlagt på ny i to uker, for å få fjernet væsken.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327232-kronisk-diare/#findComment-2731560
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Takk for svar. Jeg skal ikke ha grovt brød, og holder meg til loff. Jeg er interessert i om det går an å legge ut tarmen (stomi). Har forsøkt å få kontakt med spesialist i indremedisin, men det er ikke lett. Kan heller ikke ta kontakt med kirurgen som opererte meg, for han presenterte seg ikke. Fikk en "god trøst": Du har koldbrann i tynntarmen. Operasjonen er risikofylt, men hvis du ikke tar operasjonen har du to måneder igjen å leve." Det var mager trøst. Ble sendt hjem etter 2 uker, men måtte inn på ny etter ca 1 uke pga store væskeansamlinger i buken, Ble innlagt på ny i to uker, for å få fjernet væsken.

Jeg ville ringt der du var innlagt, det skal stå i journalen din navnet på kirurgen.

Stomi er jo en mulighet, men dette er jo noe en spesialist må vurdere, en gastrokirurg.

Det skal også være sendt epikriser fra innleggelsene dine til fastlegen, så fastlegen skal kunne si hvilken lege som opererte deg, og da også være behjelpelig med henvisning/kontakt med sykehuset.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327232-kronisk-diare/#findComment-2731596
Del på andre sider

Annonse

Gjest x buss

[quote name=Shira :o)' timestamp='1239716175' post='4131299]

Jeg ville ringt der du var innlagt, det skal stå i journalen din navnet på kirurgen.

Stomi er jo en mulighet, men dette er jo noe en spesialist må vurdere, en gastrokirurg.

Det skal også være sendt epikriser fra innleggelsene dine til fastlegen, så fastlegen skal kunne si hvilken lege som opererte deg, og da også være behjelpelig med henvisning/kontakt med sykehuset.

Takk for svar. Prøver å undersøke litt i forhold til operasjonen. Har søkt om grunnstønad pga ekstra utgifter ifb med sykdom. Fastlegen la ved epikrise fra blodklinikken, ut fra at jeg har stoffer i blod som danner blodpropper. Noe epikrise fra operasjonen, og innleggelsen ifb med tapping av væske i buken, har jeg ikke sett. Fastlegen har pt ferie, men jeg skal ta kontakt når han er tilbake. En må være "frisk" i dag hvis en skal klare seg, men har inntrykk av at legen ikke liker at jeg skal la være å undersøke om sykdom.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327232-kronisk-diare/#findComment-2731906
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Takk for svar. Prøver å undersøke litt i forhold til operasjonen. Har søkt om grunnstønad pga ekstra utgifter ifb med sykdom. Fastlegen la ved epikrise fra blodklinikken, ut fra at jeg har stoffer i blod som danner blodpropper. Noe epikrise fra operasjonen, og innleggelsen ifb med tapping av væske i buken, har jeg ikke sett. Fastlegen har pt ferie, men jeg skal ta kontakt når han er tilbake. En må være "frisk" i dag hvis en skal klare seg, men har inntrykk av at legen ikke liker at jeg skal la være å undersøke om sykdom.

Vanligvis så ser ikke vi pasienter epikrisene våre, dersom det er ikke er aktuelt som vedlegg til søknader eller dersom vi ber om det selv.

Noen ganger opplever jeg at spørsmålene mine blir for vanskelige, dersom så trekker almennlegen seg litt unna. Så det er ikke alltid så enkelt å skulle finne informasjon selv, og jo, frisk bør man helst være for å finne ut av alt ;o)

Når det gjelder stomi, så må du jo uansett til en spesialist, og der må du sikkert både undersøkes og utredes. Spesialistene har også endel medisiner som kan være svært effektive.

Jeg har fjernet tykktarm, og har hatt endel problemer i ettertid. Ved hjelp av spesialist har vi funnet en del komplikasjoner, og medisinert meg deretter, noe som har gjort diaren mer levelig.

Ønsker deg lykke til! Å leve med kronisk diare er så slitsomt, at det går virkelig utover humør og livskvalitet.

Har du forresten prøvd Vi-Siblin? Hvis ikke så anbefaler jeg det, mange som sliter med diare, og mange som har operert i tarmene har stor nytte av Vi-Siblin.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327232-kronisk-diare/#findComment-2732007
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Jeg kan ikke svare på hva som er riktig behandling i ditt tilfelle. Du må gå via fastlegen din som må samarbeide med en gastroenterolog. Du bør henvises til sistnevnte for vurdering av videre tiltak. Ileostomi KAN være aktuelt, men vansligvis er dette "siste utvei". Du kan søke på nettet etter en pasient-forening for "stomi-opererte", der kan du få tips om hvordan ulike stomier fungerer i dagliglivet. Du bør uansett kostveiledning, trolig på sykehuset der du hører til eller er operert. Du bør få sjekket blodprøver jevnlig, særlig at vitaminlagre/mineraler er stabile og at du ikke blir dehydrert eller har blødninger fra tarmsystemet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327232-kronisk-diare/#findComment-2733721
Del på andre sider

Gjest x buss

Jeg kan ikke svare på hva som er riktig behandling i ditt tilfelle. Du må gå via fastlegen din som må samarbeide med en gastroenterolog. Du bør henvises til sistnevnte for vurdering av videre tiltak. Ileostomi KAN være aktuelt, men vansligvis er dette "siste utvei". Du kan søke på nettet etter en pasient-forening for "stomi-opererte", der kan du få tips om hvordan ulike stomier fungerer i dagliglivet. Du bør uansett kostveiledning, trolig på sykehuset der du hører til eller er operert. Du bør få sjekket blodprøver jevnlig, særlig at vitaminlagre/mineraler er stabile og at du ikke blir dehydrert eller har blødninger fra tarmsystemet.

Takk for ditt svar. Jeg skal ta det opp med fastlegen min.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327232-kronisk-diare/#findComment-2734349
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...