Gå til innhold

er dette sf? bør vi være bekymret?

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes

En femten år gammel slektning har begynt med løping. Det er ikke noe galt med det, men hun har harde treningsøkter hver dag og har tillegg blitt veldig nøye på hva hun spiser. Jeg er litt bekymret for at dette kan tippe over i en spiseforstyrrelse. Hvilke tegn bør vi være oppmerksommme på?

Fortsetter under...

Gjest Ellipse

Kanskje denne linken kan være til hjelp:

http://www.lommelegen.no/322210/(tidlige)-tegn

Er slektningen din normalvektig? Har hun venner, virker hun å ha bra selvfølelse? Har hun kunnskaper om kost og trening?

NHD skriver:

''Det må litt mer til enn systematisk trening og sunt kosthold før en begynner å tenke på sf :-)''

Jeg er for så vidt enig i det, men løpingen og endrinegn i kostholdet er det som (hittil) har blitt lagt merke til. Vil minne om at en også kan drive på med mangt i skjul...(veie seg mange ganger pr dag, kaste mat, kaste opp, telle kalorier, lage syke lister/regler , smugtrene, ta avf. tabletter eller slankepiller, bare for å nevne noe.) Ikke dermed sagt at slektningen din trenger å ha et problem. Men det er ikke alltid så lett å oppdage, og når en føler på seg at noe er galt-ja, så er det gjerne det. Jeg selv var veldig god til å skjule min sf, i 5-6 år.

Hva med å i første omgang spørre henne litt ut om hennes tanker omkring treningen/livsstilsendringen som hun har begynt med. Det kan i hvert fall ikke skade. OBS. Viktig å virke oppriktig interessert, og ikke starte ut med en mistenksom/dømmende holdning!

Annonse

Gjest best wishes

Kanskje denne linken kan være til hjelp:

http://www.lommelegen.no/322210/(tidlige)-tegn

Er slektningen din normalvektig? Har hun venner, virker hun å ha bra selvfølelse? Har hun kunnskaper om kost og trening?

NHD skriver:

''Det må litt mer til enn systematisk trening og sunt kosthold før en begynner å tenke på sf :-)''

Jeg er for så vidt enig i det, men løpingen og endrinegn i kostholdet er det som (hittil) har blitt lagt merke til. Vil minne om at en også kan drive på med mangt i skjul...(veie seg mange ganger pr dag, kaste mat, kaste opp, telle kalorier, lage syke lister/regler , smugtrene, ta avf. tabletter eller slankepiller, bare for å nevne noe.) Ikke dermed sagt at slektningen din trenger å ha et problem. Men det er ikke alltid så lett å oppdage, og når en føler på seg at noe er galt-ja, så er det gjerne det. Jeg selv var veldig god til å skjule min sf, i 5-6 år.

Hva med å i første omgang spørre henne litt ut om hennes tanker omkring treningen/livsstilsendringen som hun har begynt med. Det kan i hvert fall ikke skade. OBS. Viktig å virke oppriktig interessert, og ikke starte ut med en mistenksom/dømmende holdning!

Takk for ditt svar. Det er som du sier,det er den følelsen av at noe er galt som er det viktigste her. Vet ikke helt konkret hva det er, men noe er forandret. Håper bare at magefølelsen ikke er til å stole på i denne situasjonen. Det som også gjør meg litt bekymret er at denne slektningen er veldig stille og beskjeden, og nesten aldri gir uttrykk for hva hun tenker og føler. Alt er liksom greit. Jeg tenker da at hun er ekstra utsatt for å falle inn i et galt mønster.

Kjenner folk med anoreksi som kaster opp. Så tror ikke man kan være så bastant i uttalelsen.

Jasså :-). Trodde det var dette som skilte anorexia fra bulimi jeg? Mulig jeg tar feil, men slet med anorexi i mange år selv. Jeg kastet aldri opp ihvertfall.

Går sikkert an å søke på dette og finne ut av det, jeg orker ikke det akkurat nå.

Annonse

Gjest bekymret betrakter

Jasså :-). Trodde det var dette som skilte anorexia fra bulimi jeg? Mulig jeg tar feil, men slet med anorexi i mange år selv. Jeg kastet aldri opp ihvertfall.

Går sikkert an å søke på dette og finne ut av det, jeg orker ikke det akkurat nå.

I utgangspunktet er det vel slik ja.

Men så har du slike som hun jeg kjenner, som helt tydelig lider av anorexi og ikki bulimi. Hun spiser svært lite (for ikke å si ingenting), likevel hender det at hun sniker seg unna og kaster opp det lille hun har spist. Men hun overspiser aldri slik som en "klassisk" bulimiker.

Ha en fin dag :)

Mvh

Foreløpig ikke så mye tynnere.

Dersom hun spiser så lite og trener så mye at man bør være bekymret for en spiseforstyrrelse så kommer hun nok snart til å gå ned i vekt og da er det på tide å bli bekymret. Hvis hun ikke er overvektig fra før av og trenger å gå ned i vekt.

Vi får håpe at hun bare er på vei til å bli en sprek ungdom, men vær obs hvis hun begynner å bli undervektig eller nesten slutter å spise. Det å kaste opp, skjule hvor lite en spiser og trene i smug er også risikotegn.

Gjest best wishes

Dersom hun spiser så lite og trener så mye at man bør være bekymret for en spiseforstyrrelse så kommer hun nok snart til å gå ned i vekt og da er det på tide å bli bekymret. Hvis hun ikke er overvektig fra før av og trenger å gå ned i vekt.

Vi får håpe at hun bare er på vei til å bli en sprek ungdom, men vær obs hvis hun begynner å bli undervektig eller nesten slutter å spise. Det å kaste opp, skjule hvor lite en spiser og trene i smug er også risikotegn.

Takk for fin tilbakemelding. Jeg ser henne ikke så ofte så jeg kan ikke vurdere hvor mye hun har gått ned i vekt. Når man begynner med en slik hardtrening så er det vel naturlig at man vil gå ned i vekt uansett eller? Men det er dette med maten som fikk mine alarmbjeller til å ringe. Greit at man er opptatt av et sunt kosthold til hverdags, men hvis man ikke kan ta seg en brus eller et kakestrykke på påskeaften så synes jeg at det er litt bekymringsfullt. Får håpe det bare er en fase hun går igjennom.

Takk for fin tilbakemelding. Jeg ser henne ikke så ofte så jeg kan ikke vurdere hvor mye hun har gått ned i vekt. Når man begynner med en slik hardtrening så er det vel naturlig at man vil gå ned i vekt uansett eller? Men det er dette med maten som fikk mine alarmbjeller til å ringe. Greit at man er opptatt av et sunt kosthold til hverdags, men hvis man ikke kan ta seg en brus eller et kakestrykke på påskeaften så synes jeg at det er litt bekymringsfullt. Får håpe det bare er en fase hun går igjennom.

Siden du ikke ser henne så ofte så er det jo litt vanskelig å gripe inn dersom man synes at det går for langt også vil jeg tro...

Hvis man er normalvektig eller litt tynn fra før man begynner å trene så burde man ikke gå så mye ned i vekt når man begynner å trene, dersom man ikke begynner å spise mindre samtidig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...