Gå til innhold

Nhd: Uutholdelig kveldsuro/lammelse

Anbefalte innlegg

Melba1365380968

Hver dag når jeg legger meg prøver jeg alle søvnhygieniske tiltak som jeg vet om for å få sove - jeg roer ned i god tid før kvelden, jeg spiser/drikker ikke noe kaffein eller sukker, jeg har et soverom som er forbeholdt soving, jeg bruker pusteteknikker for å overbevise kroppen om at den kan roe seg ned. Jeg har en rytme i hverdagen for søvn og våkenhet.

Det har seg slik at jeg nesten klarer å sovne hver dag, men når jeg kommer til det stadiet som er mellom våken og søvn, så blir jeg en blanding av hysterisk, svært urolig innvendig, får hjertebank, og verst av alt - jeg klarer ikke å røre meg. Det høres sært ut, men jeg klarer ikke løfte en finger engang, mens inne i hodet mitt går tankene svært fort. Av og til tror jeg at jeg innbiller meg folk i rommet som jeg logisk sett vet at ikke er der.

Dette tapper meg for energi og pågangsmot i ei tid der jeg trenger det. Jeg er midt oppi en politietterforskning som fornærmede. Ikke minst så påvirker det ekteskapet mitt, fordi mannen min blir holdt våken utover natta av ei "gal" kone.

Jeg har alvorlig ptsd, men bruker ingen medisiner bortsett fra Imovane for søvn og Stesolid+Paralgin Forte mot store kramper jeg får når jeg dissosierer. Jeg har ikke kontakt med noen psykiater, men går i traumeterapi hos psykologspesialist. For tiden er jeg 100% sykemeldt.

Finnes det noen medisiner som kan hjelpe meg mot denne natteterroren?

Er det noe annet du vil anbefale meg å gjøre som kan bedre situasjonen min?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327272-nhd-uutholdelig-kveldsurolammelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke for å blande meg inn, men dette høres forferdelig kjent ut. Det kalles søvnparalyse og jeg slet med det i mange år. Det er skremmende å miste kontrollen over kroppen på den måten når en ikke vet hva det er. Lammelsen er egentlig et sikkerhetstiltak, for at vi ikke skal røre oss etter drømmene om natta og skade oss. Om dette skjer før bevisstheten sovner, opplever vi søvnparalyse. Det har hendt mange ganger at jeg har sett og hørt folk i denne tilstanden, men det har vært bare innbilning. Nå tenker jeg bare 'dette er søvnparalyse, jeg hallusinerer, og det betyr bare at jeg endelig sovner!' Det skjer lettest om jeg ikke har sovet på et par dager.

Gjest tinzytown

Ikke for å blande meg inn, men dette høres forferdelig kjent ut. Det kalles søvnparalyse og jeg slet med det i mange år. Det er skremmende å miste kontrollen over kroppen på den måten når en ikke vet hva det er. Lammelsen er egentlig et sikkerhetstiltak, for at vi ikke skal røre oss etter drømmene om natta og skade oss. Om dette skjer før bevisstheten sovner, opplever vi søvnparalyse. Det har hendt mange ganger at jeg har sett og hørt folk i denne tilstanden, men det har vært bare innbilning. Nå tenker jeg bare 'dette er søvnparalyse, jeg hallusinerer, og det betyr bare at jeg endelig sovner!' Det skjer lettest om jeg ikke har sovet på et par dager.

Nå er ikke jeg noen lege, men tenkte med en gang at dette kunne være søvnparalyse.

Hadde noe sånt før og det var mildt sagt jævlig mens det sto på.

Melba1365380968

Takk for tilbakemelding. Nå har jeg surfet litt på søvnparalyse, men har ikke funnet noen tiltak for å direkte avhjelpe denne forferdelige tilstanden.

Leste et sted at man regner med at alle opplever dette 1-2 ganger i løpet av livet, og da er det gjerne stressrelatert. Jeg har det sånn hver natt nå, og vet at jeg er kjempestressa. Det stresset klarer jeg ikke å gjøre noe med, det er jo relatert til min ptsd-diagnose. Så da er vel konklusjonen at jeg må leve med dette nattehelvetet til eksterne faktorer som politietterforskningen er over, og i tillegg til jeg selv klarer å leve bedre med ptsd'en.

Jeg har jo fått Imovane for å hjelpe meg med sovingen, men avtalen med legen var at disse kun skulle brukes 2 ganger i uka. Jeg tror jeg må ta de hver kveld nå, ihvertfall i en periode, før disse søvnparalysene ødelegger meg helt.

Gjest lysivente

Jeg har også ptsd og kjenner meg godt igjen i det du beskriver. Etter at jeg begynte med seruqel 25 mg på kvelden har jeg ikke opplevd denne tilstanden. Tidligere fikk jeg imovane som ikke hjalp verken på søvn eller det jeg opplevde i perioden mellom våken - søvntilstand.

På dps`n fikk jeg høre at imovane kan virke oppkvikkende om man ikke sovner innen en time.

Iallefall har søvnen blitt betraktelig bedre med seruqel og jeg har ikke merkt noen bivirkninger av den.

Håper du finner noe som kan hjelpe deg, bedre søvn gjør det også enklere å takle ptsd.

Annonse

Takk for tilbakemelding. Nå har jeg surfet litt på søvnparalyse, men har ikke funnet noen tiltak for å direkte avhjelpe denne forferdelige tilstanden.

Leste et sted at man regner med at alle opplever dette 1-2 ganger i løpet av livet, og da er det gjerne stressrelatert. Jeg har det sånn hver natt nå, og vet at jeg er kjempestressa. Det stresset klarer jeg ikke å gjøre noe med, det er jo relatert til min ptsd-diagnose. Så da er vel konklusjonen at jeg må leve med dette nattehelvetet til eksterne faktorer som politietterforskningen er over, og i tillegg til jeg selv klarer å leve bedre med ptsd'en.

Jeg har jo fått Imovane for å hjelpe meg med sovingen, men avtalen med legen var at disse kun skulle brukes 2 ganger i uka. Jeg tror jeg må ta de hver kveld nå, ihvertfall i en periode, før disse søvnparalysene ødelegger meg helt.

Stesolid...sjekk med legen om det er bra å bruke når man har det slik som du.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...