Gå til innhold

Pappa permisjon - hvilke rettigheter?

Gjest Arbeidsgiver

Anbefalte innlegg

Gjest Arbeidsgiver

Hei!

Jeg har to ansatte som begge skal bli førstegangs fedre til sommeren og må innrømme at jeg ikke er helt oppdatert på reglene for permisjon. Hvor bedre da og henvende seg enn her :o)

Har man fortsatt krav på 14 dagers permisjon når barnet er født og er denne fortsatt ubetalt eller skal arbeidsgiver lønne den ansatte i denne perioden?

Er det annet vi bør være oppmerksomme på? Gode tips og ideer tas i mot med takk.

På forhånd takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Persille1365381127

Nå skulle jeg akkurat til å poste samme spørsmål - jeg finner nemlig ingenting om de første 14 dagene på NAV...

Håper du får svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at det bare er den "senere" permisjonen som reguleres av folketrygdloven, slik at 14 dagers permisjon i forbindelse med fødsel følger av arbeidsmiljøloven?

Og at det da følger av arbeidsavtale eller evt tariffavtale om han også har rett til lønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Er det ikke fortsatt slik, da, at de 2 første ukene (de man tar ut ved fødselen) er en rettighet, men hvorvidt de er betalt eller ikke avhenger av den avtalen man har på jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 43 uker til far (pluss to uker ved hjemkomst)

De 14 dagene omsorgspermisjon etter fødsel (må tas ut innen 14 dager etter hjemkomst fra sykehuset) er nedfelt i arbeidsmiljøloven.

Det er opp til den enkelte arbeidsplass' avtaler / tariffer om denne er med lønn.

De fleste jeg kjenner har hatt denne med lønn, også de som jobber i små, private firmaer. men statistikken på dette vet jeg ikke.

Vet om et firma som betaler lønn i en av de to ukene.

Foreldrepengene gis nå for 54 uker (hvis man tar ut 80% lønn).

Tre uker før og seks uker etter fødselen er forbeholdt mor (mammakvote). Seks uker er forbeholdt far (fedrekvoten). Resten av stønadsukene kan deles mellom foreldrene.

Dvs at far kan ta ut 43 ukers permisjon med 80% lønn (lønn utover 6G betales evt av arbeidsgiver, avhengig av avtale/tariff), men som oftest tar mor ut mer enn de ni ukene mammakvoten er..

http://www.nav.no/page?id=328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hos oss

Nå skulle jeg akkurat til å poste samme spørsmål - jeg finner nemlig ingenting om de første 14 dagene på NAV...

Håper du får svar :)

De 14 dagene er nedfelt i arbeidsmiljøloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallet

De 14 dagene omsorgspermisjon etter fødsel (må tas ut innen 14 dager etter hjemkomst fra sykehuset) er nedfelt i arbeidsmiljøloven.

Det er opp til den enkelte arbeidsplass' avtaler / tariffer om denne er med lønn.

De fleste jeg kjenner har hatt denne med lønn, også de som jobber i små, private firmaer. men statistikken på dette vet jeg ikke.

Vet om et firma som betaler lønn i en av de to ukene.

Foreldrepengene gis nå for 54 uker (hvis man tar ut 80% lønn).

Tre uker før og seks uker etter fødselen er forbeholdt mor (mammakvote). Seks uker er forbeholdt far (fedrekvoten). Resten av stønadsukene kan deles mellom foreldrene.

Dvs at far kan ta ut 43 ukers permisjon med 80% lønn (lønn utover 6G betales evt av arbeidsgiver, avhengig av avtale/tariff), men som oftest tar mor ut mer enn de ni ukene mammakvoten er..

http://www.nav.no/page?id=328

Men fra 1. juli i år er det nye regler, da er den totale permisjonslengden to uker lenger, og ti uker er forbeholdt far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsrett

I forbindelse med fødselen har faren rett til 2 ukers omsorgspermisjon dersom han bor sammen med moren og nytter tida til omsorg for familie og hjem, jf. Arbeidsmiljøloven § 12-3 første ledd. Normalt skal omsorgspermisjonen tas innenfor rammen av 2 uker før fødselen eller 2 uker etter morens hjemkomst. Dersom ikke annet er fastsatt i tariffavtale eller annen lønnsavtale eller overenskomst, gis slik omsorgspermisjon normalt uten lønn.

Etter Folketrygdloven § 14-9 ytes foreldrepenger i en stønadsperiode på inntil 220 stønadsdager (44 uker), eventuelt 270 stønadsdager (54 uker) med 80 % av full dagsats ( til sammen for foreldrene). Stønadsperioden ble forlenget med en uke fra 1. juli 2006. Utvidelsen forutsetter at det er barnets far som tar ut den ekstra permisjonsuken. Forlengelsen gjelder for de tilfeller der fødselen skjer 1. juli 2006 eller senere.

Dersom faren fyller vilkårene om rett til foreldrepenger og vilkårene for øvrig også er oppfylt, vil 30 stønadsdager (6 uker) være forbeholdt faren, jf. Folketrygdloven § 14-12. Unntak fra fedrekvoten kan kun gjøres når far grunnet sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet eller er innlagt i helseinstitusjon. Ved unntak fra fedrekvoten vil mor overta de 6 ukene med permisjon som ellers var forbeholdt far. "Fedrekvoten" kan tas uavhengig av om moren fortsatt har permisjon eller om hun har begynt å jobbe igjen. Dersom fedrekvoten ikke benyttes (av faren) vil den totale stønadsperioden reduseres tilsvarende. "Fedrekvoten" på 6 uker kommer i tillegg til de 2 ukene med omsorgspermisjon som nevnt innledningsvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Fikk lyst til å legge inn en liten kommentar her nå: Det er altså ikke 14 dagers permisjon etter fødselen - det er to uker.

En venn av meg prøvde seg for noen år siden med å søke 14 dager permisjon - og 14 arbeidsdager ville jo blitt nesten tre uker. Han fikk innvilget to uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at det bare er den "senere" permisjonen som reguleres av folketrygdloven, slik at 14 dagers permisjon i forbindelse med fødsel følger av arbeidsmiljøloven?

Og at det da følger av arbeidsavtale eller evt tariffavtale om han også har rett til lønn?

Det tror jeg stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

De 14 dagene er nedfelt i arbeidsmiljøloven.

Det vet jeg, spørsmålet er om det er med lønn eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallet

Det vet jeg, spørsmålet er om det er med lønn eller ikke?

Arbeidsgiver er ikke lovmessig forpliktet til å betale lønn for disse 14 dagene. Det offentlige og de fleste private bedrifter (i alle fall mellomstore og oppover, og mange små) betaler likevel lønn for disse dagene som del av tariffavtale eller som et gode til de ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Arbeidsgiver er ikke lovmessig forpliktet til å betale lønn for disse 14 dagene. Det offentlige og de fleste private bedrifter (i alle fall mellomstore og oppover, og mange små) betaler likevel lønn for disse dagene som del av tariffavtale eller som et gode til de ansatte.

Det er det jeg trodde jeg visste også, men jeg har en fyr her som hevder han har lest et sted at han har krav på lønn de 10 dagene... Men nå har jeg bedt ham dokumentere det om han mener det er rett, hvis ikke gjør vi det på min måte.

Min måte er da; ikke krav på lønn, men får fem dager likevel - vil han ta fem dager til blir det uten lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hos oss

Det er det jeg trodde jeg visste også, men jeg har en fyr her som hevder han har lest et sted at han har krav på lønn de 10 dagene... Men nå har jeg bedt ham dokumentere det om han mener det er rett, hvis ikke gjør vi det på min måte.

Min måte er da; ikke krav på lønn, men får fem dager likevel - vil han ta fem dager til blir det uten lønn.

Jeg vet flere som gjør det på den måten, at de betaler lønn for halve perioden. Det er fint at du gjør det :-)

Min manns jobb gjør nesten det samme, men de sier at de betaler halve lønnen i opp til ti dager i stedet for å si at de betaler full lønn i fem dager. Da er det større sjanse for at far blir hjemme og avlaster mor i begge ukene, enn at de av økonomiske hensyn velger bare den ene uken.

Det blir litt mer vikarbruk på deg da, men ikke nødvendigvis dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg vet flere som gjør det på den måten, at de betaler lønn for halve perioden. Det er fint at du gjør det :-)

Min manns jobb gjør nesten det samme, men de sier at de betaler halve lønnen i opp til ti dager i stedet for å si at de betaler full lønn i fem dager. Da er det større sjanse for at far blir hjemme og avlaster mor i begge ukene, enn at de av økonomiske hensyn velger bare den ene uken.

Det blir litt mer vikarbruk på deg da, men ikke nødvendigvis dyrere.

Ja, det var jo også en løsning...

Dette er det som irriterer meg ting som folk forventer - og ikke anser som et gode. De har lovfestet rett til fri, men ikke lønn - da er det goodwill som gjør at de får det. Da bør man heller være takknemlig for at man får lønn i fem dager - enn sur for at man ikke får de siste fem også.

Veldig rare holdninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var jo også en løsning...

Dette er det som irriterer meg ting som folk forventer - og ikke anser som et gode. De har lovfestet rett til fri, men ikke lønn - da er det goodwill som gjør at de får det. Da bør man heller være takknemlig for at man får lønn i fem dager - enn sur for at man ikke får de siste fem også.

Veldig rare holdninger...

Jeg vil anta at en slik holdning skyldes at de faktisk _trodde_ at de hadde rett på lønn, og deretter blir skuffet over at de likevel ikke hadde det. Men det er selvsagt synd at de da ikke kan glede seg over at de får mer enn de har krav på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg vil anta at en slik holdning skyldes at de faktisk _trodde_ at de hadde rett på lønn, og deretter blir skuffet over at de likevel ikke hadde det. Men det er selvsagt synd at de da ikke kan glede seg over at de får mer enn de har krav på.

Ja, det tror jeg også. Men generelt så oppfattes bonusordninger som selvfølgeligheter - og så blir man mer sur om man ikke får dem (fordi man ikke har krav, men det er en bonus) enn man blir glad fordi man faktisk får.

Ikke bare hos meg, men hos arbeidstakere generelt. Du ser jo hvor mange tråder her inne som omhandler folk som vil ha fri med lønn til lege, tannlege, tilvenning i barnehage, planleggingsdager osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tror jeg også. Men generelt så oppfattes bonusordninger som selvfølgeligheter - og så blir man mer sur om man ikke får dem (fordi man ikke har krav, men det er en bonus) enn man blir glad fordi man faktisk får.

Ikke bare hos meg, men hos arbeidstakere generelt. Du ser jo hvor mange tråder her inne som omhandler folk som vil ha fri med lønn til lege, tannlege, tilvenning i barnehage, planleggingsdager osv.

Man vil nok få det bedre med seg selv også dersom forventningene er mer realistiske:-)

Husker en tidligere kollega som hele tiden mente at hver eneste lønnsøkning eller forfremmelse "skulle bare mangle" og helst var noe hun skulle fått i fjor, så i stedet for å glede seg over det hun fikk var hun alltid meget misfornøyd over at hun ikke hadde fått det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Man vil nok få det bedre med seg selv også dersom forventningene er mer realistiske:-)

Husker en tidligere kollega som hele tiden mente at hver eneste lønnsøkning eller forfremmelse "skulle bare mangle" og helst var noe hun skulle fått i fjor, så i stedet for å glede seg over det hun fikk var hun alltid meget misfornøyd over at hun ikke hadde fått det før.

Det er sånne som skaper dårlig arbeidsmiljø! De blir aldri fornøyde, uansett hvor mye man gir (eller får)....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...