Gjest makka-pakka Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Hei. Vi er et par som prøver å få vårt barn nr 2 ( nr 1 er 2 år). Vi er begge snart 32 år. Før barn nr 1 hadde eg brukt Trinordriol i over 10 år- måtte bruke Provera for å få tilbake menstruasjon, og ble da gravid på første forsøk. Har hashimoto og bruker Levaxin 100mikrogram/uke- TSH og f T4 er bra regulert sjekket med blodprøver for 1 mnd siden. Vi har prøvd siden jan 09, men ennå ikke lykkes. Etter min første fødsel bruket eg Cerazette i noen måneder. Tok litt tid før eg fikk menstruasjoonen igjen. Mine siste syklus lengder er som følger i kronologisk rekkefølge: 45 dager, 29d,21d,28d,28d,33d,33d,36d,31d og 31d. Har blødning i 5-7 dager. Har i enkelte av syklusene nytta LH urinprøve og hatt utslag på denne. Har hatt normale blodprøver i form av LH,FSH, Prolaktin, Progesteron, østradiol ( denne var under normalomr men prøvene var tatt iforb med menstruasjon og eg fikk da vite at det var normalt med lavt østradiol)- har tatt et prøvesett nr 2, men ennå ikkje fått svar på det. Begynte å bli litt utolmodig og gjekk derfor til en privat gynekolog. Alt såg vel ut, hadde en follikkelcyste på ene eggstokken. Fikk 2 alternativer fra denne gynekologen: - prøve Provera fra dag 16 i syklus og i 10 dager i 3 mnd for å se om dette hjelper, eller - Ta Provera 10 mg som over og i tillegg starte med Pergotime ved 4 dag i syklus. Har begge disse preparatene hjemme. Mine spm er som følger: 1. hvilke alternativ ville du anbefale? 2. Er det skadelig å bruke Provera om eg skulle bli gravid i samme syklus? Bør en slutte å prøve mens en bruker provera? 3. Kan man få blødning etter å ha sluttet med provera og allikevel vere gravid?, bør man evt ta en graviditetstest før man evt går videre med perogtime i aktuelle syklus? 4. Kunne eg kun evt ha brukt Pergotime, eller bør denne komb med Provera? Kva er best. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327319-provera-og-pergotime/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Hvis det stemmer med at dere har forsøkt bare siden januar 2009, så synes jeg dere skal ta det helt med ro og ikke gjøre annet enn å hav samleie i den fruktbare periode som er seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er 14 dager før neste menstruasjon. Samleie 2-3 ganger i uken er optimalt. Hvis du skrev feil, at dere har forsøkt siden januar 2008, så er saken en annen. Jeg skjønner ikke hva som er hensikten med å bruke provera, men pergotime kan du gjerne forsøke, men altså uten provera (svar 1). Svar 2: jeg forstår ikke hva som er hensikten med provera-behandlingen og vil ikke anbefale den. Provera har ingen effekt på etterfølgende syklus. Det du opplevde siste gangen var en tilfeldighet. Svar 3: Hvis du før blødning etter provera, er du ikke gravid og kan starte med pergotime uten graviditetstest. Svar 4: Ja, du kan bruke pergotime. En spontan graviditet har større sjanse for å bli vellykket enn graviditet etter pergotime hvor det er større risiko for abort. Så derfor vent til det har gått mer enn ett år med behandling. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327319-provera-og-pergotime/#findComment-2733362 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.