Gå til innhold

Kan man endre dette selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal nå over i terapi i RL. Og jeg har lært masse her, mht mellommenneskelige forhold og meg selv. Men jeg blir tydeligvis bare mer og mer "paranoid".

Denne utviklingen liker jeg ikke.. Så jeg tenker at jeg må ta dette opp i neste vurderingstime. Eller er det så enkelt som å bare trene seg på å gi f*** i hva andre måtte mene og tro om en? Kan man faktisk styre følelsene sine hvis man går inn for det?

Har noen erfaring med dette?

*Konstruktiv og undrende*

Videoannonse
Annonse
Gjest Nickløsheletia
Skrevet

"Eller er det så enkelt som å bare trene seg på å gi f*** i hva andre måtte mene og tro om en?"

Hvis du skal gi blaffen i hva andre måtte mene og tro, så er det absolutt ikke vits i å stille et enste spørsmål mer. Du spør vel for å høre andres meninger, ikke sant?

Jeg og mange her sier at du ikke følger råd og jeg synes det er veldig dumt av deg å gi blaffen i disse meningene.

Nhd (som du stoler så veldig på) har sagt mange ganger at du vil få det bedre hvis du begrenser tiden på dol.

Det tror jeg ikke han sier fordi du bruker mer tid på dol her inne andre. Det er noen her som bruker langt mer tid enn deg.

Saken er likevel at du ikke tåler det. Du har ikke godt av det for ditt hovedroblem handler om grubling og for hvert eneste spørsmål og hvert eneste svar, dukker det opp nye grublerier og nye spørsmål.

Når folk da blir mer og mer oppgitt av at ting ikke når inn og spørsmålene dine blir av en slik art at man begynner å lure på hva i all verdens dager det er som er motivet ditt, så får du svar deretter også.

Igjen fører det til enda mer grubling.

Det er nesten umulig å skjønne hvorfor du vil deg selv så vondt og hva er hensikten?

Du har sagt så mange ganger at du er motivert, men hvorfor i alle dager følger du ikke rådene du får da? Du bør da ihverfall følge rådene du får av Nhd som nærmest ser på som en slags Gud? Du gjør ikke det heller. Du er bare hoppende glad hvis han gir deg et ok svar, men det er glemt igjen med det samme.

Du spør og spør og spør, men hører ikke på noen.

Skrevet

Tror det er best jeg logger av for godt, for min egen og andres del. Jeg kommer neppe til å dele de dumme tankene mine med noen mer! Nå skjønner dere hvorfor jeg tier i RL :-( For jeg prøver virkelig så godt jeg kan :-(

Skrevet

Tror det er best jeg logger av for godt, for min egen og andres del. Jeg kommer neppe til å dele de dumme tankene mine med noen mer! Nå skjønner dere hvorfor jeg tier i RL :-( For jeg prøver virkelig så godt jeg kan :-(

Beklager, det var bare en spøk. :-)

Skrevet

Beklager, det var bare en spøk. :-)

Det var ikke deg.. det er bare vondt å opleve å ikke bli trodd.

Skrevet

Det var ikke deg.. det er bare vondt å opleve å ikke bli trodd.

Hva er det du sier som ingen/bare noen tror på da?

:-)

Skrevet

Det er vondt å oppleve at man faktisk er så dum at man ikke forstår seg på seg selv, forstår diverse sammenehenger som andre og jeg ikke ser selv osv.

Gjest BorderlineInrecovery
Skrevet

Det er jo noe av det terapi handler om da. Endre tankemønster som kanskje fører til disse vonde følelsene.

Følelser og tanker henger jo så sterkt sammen. Uansett så virker det jo som om dol bare gjør det mer forvirret og mer uselvstendig så egentlig burde jeg vel ikke svare. Men jeg er blitt så involvert i "dramaet" ditt.

Klarer du ikke å se at når du fokuserer på dagliglivet og barna dine ¨samt terapien så jobber du med relasjonen til deg selv og til andre. Så om du bare er ute i skogen og hygger deg "jobber" du fortsatt med deg selv.

Et ordtak jeg liker er "life is managed, not cured" . Jeg har faktisk pause i terapi nå fordi jeg venter på ny behandler men merker stadig at det kommer frem i situasjoner. Når jeg feks får en kritisk bemerkning i RL som skaper negative følelser at jeg håndterer og takler det på en noen annen måte enn tidligere.

Skrevet

Jeg gjør ikke dette for at jeg synes det er morsomt liksom.. og når noen stadig må fortelle meg hvorfor jeg gjør dette osv så blir jeg veldig veldig lei meg. Derfor vil jeg ikke dumme meg ut mer, og dele de dumme tankene mine med noen. Tror ikke engang at det er konstruktivt å ta det opp med psykiateren heller lenger. Jeg skjønner ingenting lenger, så jeg kan bare gi opp å prøve videre:-(

Skrevet

Det er vondt å oppleve at man faktisk er så dum at man ikke forstår seg på seg selv, forstår diverse sammenehenger som andre og jeg ikke ser selv osv.

Vel, dette med selvinnsikt er faktisk bare én måte å være smart på... man kan fint være smart på andre områder... vet ikke så mye om deg, men du har faktisk et godt, strukturert språk... tyder på at du ikke er dum på alle områder. :-)

Er vanlig å ikke ha selvinnsikt når man sliter. Ofte tror jeg man må skaffe seg selvinnsikt for å bli friskere.

Skrevet

Jeg gjør ikke dette for at jeg synes det er morsomt liksom.. og når noen stadig må fortelle meg hvorfor jeg gjør dette osv så blir jeg veldig veldig lei meg. Derfor vil jeg ikke dumme meg ut mer, og dele de dumme tankene mine med noen. Tror ikke engang at det er konstruktivt å ta det opp med psykiateren heller lenger. Jeg skjønner ingenting lenger, så jeg kan bare gi opp å prøve videre:-(

Tror ikke du gjør "dette" fordi du syns det er morsomt nei... men tror samtidig du kan ha et og annet å lære om deg selv av enkeltes tilbakemeldinger til deg her.

Skrevet

Jeg får så ambivalente følelser når du legger ut sånn som du gjør nå.

Fornuften sier meg at jeg ikke skal svare, for da opprettholder jeg den negative spiralen din, samtidig så er det noe i meg som vil deg alt godt og derfor ønsker av hele mitt hjerte at du får hjelp RL så du kommer deg ut av denne destruktive dol-bruken.

Skrevet

Fornuften sier meg at jeg ikke skal svare, for da opprettholder jeg den negative spiralen din, samtidig så er det noe i meg som vil deg alt godt og derfor ønsker av hele mitt hjerte at du får hjelp RL så du kommer deg ut av denne destruktive dol-bruken.

Nei, jeg skjønner det.. men jeg kan ikke være her mer likevel, av hensyn til både meg selv og andre brukere. Jeg bare venter på å få kjeft av de som driver forumet også :-( Det siste jeg vil, er å irritere og være til bry for andre. Men det er jo kun det jeg gjør :-(

Skrevet

Jeg synes du uttrykker svært godt noe flere av oss tenker og føler i forbindelse med disse trådene.

Skrevet

Slik tenker jeg også.

Gjest Villniss
Skrevet

Nei, jeg skjønner det.. men jeg kan ikke være her mer likevel, av hensyn til både meg selv og andre brukere. Jeg bare venter på å få kjeft av de som driver forumet også :-( Det siste jeg vil, er å irritere og være til bry for andre. Men det er jo kun det jeg gjør :-(

ja, kanskje tida rett og slett er inne for at du logger av, ikke nødvendigvis for godt, men for en laaaang stund.

Lykke til!

Gjest BorderlineInrecovery
Skrevet

Tror du alle vi andre har disse svarene da. Vi synser og sier sikkert masse dumt til tider

Det er jo noe av det livet handler om. Bli kjent med seg selv. Hvem en er i den store sammenhengen og hvordan en vil leve livet sitt.Hvordan en skal takle ulike ting. Det finnes ingen fasit eller bruksansvisning dessverre.

Prøving og feiling og ramling etc. Du er neppe dummere eller har mindre selvinnsikt enn oss andre som synser her på forumet. Du trenger bare å finne troen i deg selv og se at du har de fleste svarene selv.

Og den reisen med usikkerhet og utrygghet i voksen alder når en er sårbar og ikke har fått med seg alle de verktøyet for at en skal føle seg som en trygg og kompetent voksen person som er sjef i sitt eget liv er vanskelig og vond. Men den reisen er verdt det uansett. For en blir tryggere på seg selv etterhvert. Tror den tryggheten må komme ved nye erfaringer og mestring.

Den kommer ikke som en quick fix eller etter så og så mange timer i terapi.

Masse lykke til videre. Og kanskje du ved å primært svare andre kan se at du faktisk har de fleste svarene selv og masse å bidra med.

Skrevet

'' Det siste jeg vil, er å irritere og være til bry for andre. Men det er jo kun det jeg gjør :-(''

Du kan sikkert irritere en gråstein med dine "hakk i plata", men at du skulle være til bry for noen kan jeg ikke i min villeste fantasi forstå. Det er jo frivillig å både lese innleggene dine og å svare på dem.

Men som mange har sagt minst fjorten ganger og du selv har gjentatt like mange ganger: Du burde fokusere på dine barn og livet offline og drite plent i hva Gud og hvermansen på dol mener og tror om deg. Det er ikke til hjelp for din utvikling hverken så eller så - uansett hvor ofte du påstår at det hjelper deg videre.

Ta vare på deg selv og barna dine...

Mvh

Skrevet

Tror du alle vi andre har disse svarene da. Vi synser og sier sikkert masse dumt til tider

Det er jo noe av det livet handler om. Bli kjent med seg selv. Hvem en er i den store sammenhengen og hvordan en vil leve livet sitt.Hvordan en skal takle ulike ting. Det finnes ingen fasit eller bruksansvisning dessverre.

Prøving og feiling og ramling etc. Du er neppe dummere eller har mindre selvinnsikt enn oss andre som synser her på forumet. Du trenger bare å finne troen i deg selv og se at du har de fleste svarene selv.

Og den reisen med usikkerhet og utrygghet i voksen alder når en er sårbar og ikke har fått med seg alle de verktøyet for at en skal føle seg som en trygg og kompetent voksen person som er sjef i sitt eget liv er vanskelig og vond. Men den reisen er verdt det uansett. For en blir tryggere på seg selv etterhvert. Tror den tryggheten må komme ved nye erfaringer og mestring.

Den kommer ikke som en quick fix eller etter så og så mange timer i terapi.

Masse lykke til videre. Og kanskje du ved å primært svare andre kan se at du faktisk har de fleste svarene selv og masse å bidra med.

Best å kalle en spade en spade. Hun må da ha dårlig selvinnsikt når hun ikke klarer å avsløre seg selv engang. Men hva så? Hun kan få det hvis hun går i terapi i RL.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...