Gå til innhold

Kan man få toxo av lettrøkt skinkepålegg?

Anbefalte innlegg

Gjest picasso

Nå synes vel du som leser dette at "dama må være hysterisk!" Og den tanken risikerer jeg gjerne, hvis bare noen kan fortelle meg HVOR farlig diverse matsorter er i forhold til toxo. Jeg unnlot forleden å spise røket laks, enda det er noe av det beste jeg vet. Men i dag glefset jeg ubetenksomt i meg lettrøkt skinke (pålegg). Er all røket mat fy-fy? Er det fordi den må betegnes som "rå", dvs. ikke kokt? I fall jeg nå har gjort noe dumt, bør jeg kontakte legen min og få tatt en blodprøve? Håper noen vil svare.

Fortsetter under...

Du kan ikke få toxoplasmose av lettrøkt skinke, så spis ivei med god samvittighet :o). Du kan heller ikke få det av røket/gravet fisk - men du skal holde deg unna det pga faren for å smittes av listeria. Dette er en bakterie som er i jord som kan forårsake bl.a abort.

Trine Endsjø, jordmor

Når det gjelder smitte av toxoplasma gondii, som kan gi toxoplasmose, er dette en sykdom man sjelden får her til lands. Likevel anbefaler man alle gravide å være forsiktig med å håndtere katteavføring, f.eks. tømme boksen som katter gjør fra seg i. Spis ikke kjøtt som ikke er gjennomstekt eller kokt. Vask hendene når du her vært og gravd i jorda. Vask også grønnsaker som har vært i jord, godt. Ellers behøver du ikke tenke på noe annet, ei heller lettrøkt skinke. Etter å ha vært i samtale med statens ernæringstilsyn, er jeg ganske så sikker i min sak. I Sverige opererer de med litt andre grenser enn her til lands, men da ikke med tanke på toxoplasmose, men listheria. Der har de hatt flere tilfeller av denne smitten enn her til lands og har derfor tatt strengere forholdsregler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...