Gå til innhold

Grille hamburgere

Anbefalte innlegg

Gjest søtmonsen
Skrevet

Skal ha grillselskap til helgen, og tenkte lage egne hamburgere av kjøttdeig og litt sånn. Er ikke så god på oppskrifter og sånn, så jeg må spørre: Spiller det noen rolle for smaken om jeg steker de på forhånd, fryser og tiner opp igjen og varmer på grillen? Blir de bedre om jeg lager burgerne der og da?

Fortsetter under...

Skrevet

Nystekt er jo best, men det er ikke noe problem å lage på forhånd heller, men ikke spør meg om oppskrift. :o)

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg synes at det er vanskelig å grille rå hamburgere, for kjøttdeigen henger fast i rillene på grillen og hamburgerne går fort i stykker. Det er lettere å grille hamburgere som ikke er stekte på forhånd.

Skrevet

Jeg synes at det er vanskelig å grille rå hamburgere, for kjøttdeigen henger fast i rillene på grillen og hamburgerne går fort i stykker. Det er lettere å grille hamburgere som ikke er stekte på forhånd.

''Jeg synes at det er vanskelig å grille rå hamburgere, for kjøttdeigen henger fast i rillene på grillen og hamburgerne går fort i stykker. Det er lettere å grille hamburgere som ikke er stekte på forhånd.''

Hehe,- du har litt trøbbel med logikken i kveld, har du ikke? ;-)

Gjest hos oss
Skrevet

Du lager de beste hamburgerne med karbonadedeig (og ikke kjøttdeig). Blandes med litt finhakket rødløk, litt paprikakrydder, to egg pr halvkilo kjøtt, noen dråper tabasco og worchestershiresaus, litt salt og pepper, gjerne litt oregano.

Det mister _mye_ av den hjemmelagde sjarmen og en del av smaken hvis du fryser dem og så varmer dem opp til gjestene.

La heller en av gjestene blande, forme burgere og steke dem, det er en oppgave de aller fleste vil synes er ok, særlig gutta?

Og det er ikke vanskelig, men krever litt for mye oppmerksomhet til at vertinnen skal stå med det.

Burgerne kan evt stekes bittelitt i stekepanne før de legges på grillen (hvis man synes det er lettere), men det er ikke nødvendig.

Hjemmebakte hamburgerbrød er veldig godt!

Skrevet

Og forskjellen på rå hamburgere og de som ikke er stekt på forhånd er..... ? Bortsett fra at den ene er vanskelig å få til og den andre er best, altså.

Annonse

Gjest høstløv
Skrevet

''Jeg synes at det er vanskelig å grille rå hamburgere, for kjøttdeigen henger fast i rillene på grillen og hamburgerne går fort i stykker. Det er lettere å grille hamburgere som ikke er stekte på forhånd.''

Hehe,- du har litt trøbbel med logikken i kveld, har du ikke? ;-)

Jo, det er en "ikke" for mye i den siste setningen. Innlegget har jo ingen mening, slik det står.

Setningen var ment å være slik: "Det er lettere å grille hamburgere som er stekte på forhånd."

Men du må unnskylde meg, jeg hadde vært på en krevende jobb i et par timer og da jeg kom hjem var det så mange innlegg i en annen tråd, som måtte besvares.

Gjest høstløv
Skrevet

Siste setningen ble feil, det snek seg inn et "ikke" på feil plass, det skulle stå:

"Det er lettere å grille hamburgere som er stekte på forhånd."

Gjest Elextra
Skrevet

Skal du ha hamburgere som er mer à la de man får i hamburgerbar kan du sikkert steke dem på forhånd. Men sånt er jo ikke velig godt.

Men hamburgere av skikkelig karbonadedeig (se fin oppskrift fra "hos oss"), grillet som en biff (litt røde i midten) er jo knallgodt! Men da må de være helt nystekte! :-)

Skrevet

Skal du ha hamburgere som er mer à la de man får i hamburgerbar kan du sikkert steke dem på forhånd. Men sånt er jo ikke velig godt.

Men hamburgere av skikkelig karbonadedeig (se fin oppskrift fra "hos oss"), grillet som en biff (litt røde i midten) er jo knallgodt! Men da må de være helt nystekte! :-)

Trodde det var en gylden regel med oppmalt kjøtt at det ikke skal være rødt/rosa i midten, men helt gjennomstekt? Selv karbonadedeig auler av bakterier, og kan fort bli farlig kost som man helst ikke serverer gjestene sine.

Er stor forskjell på oppmalt kjøtt a la kjøttdeig/karbonadedeig og f.eks biff tartar som skrapes av hele kjøttstykker rett før servering. Tartar skal spises umiddelbart, før bakteriefloraen får formert seg.

Gjest Elextra
Skrevet

Trodde det var en gylden regel med oppmalt kjøtt at det ikke skal være rødt/rosa i midten, men helt gjennomstekt? Selv karbonadedeig auler av bakterier, og kan fort bli farlig kost som man helst ikke serverer gjestene sine.

Er stor forskjell på oppmalt kjøtt a la kjøttdeig/karbonadedeig og f.eks biff tartar som skrapes av hele kjøttstykker rett før servering. Tartar skal spises umiddelbart, før bakteriefloraen får formert seg.

Nå skal det sies at de beste burgerne jeg har fått har vel vært i USA, og har da vært fremstilt på samme måte som biff tartar, dvs. av skavet biffkjøtt, ikke malt. Da selvfølgelig på "ordentlig" restaurant og ikke hos hamburgerkjedene.

Men også her i Norge har jeg fått servert (og serert selv) knallgode hamburgere som har vært littt røde i midten, og da fremstilt av karbonadedeig. Jeg har ikke blitt dårlig av dem noen gang, kanskje jeg har hatt flaks :-).

Skrevet

Hvis du skal grille rå burgere , legger du bare et stykke med aluminiumsfolie på grillen , penslet med litt olje ..... Da slipper du at de henger fast i rista : )

Gjest høstløv
Skrevet

Hvis du skal grille rå burgere , legger du bare et stykke med aluminiumsfolie på grillen , penslet med litt olje ..... Da slipper du at de henger fast i rista : )

Ja. jeg har prøvd det, men da får hamburgerne ikke den riktige grillsmaken, men smaker litt av aluminium.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...