Gå til innhold

NHD - Cipralex og bipolar lidelse

Anbefalte innlegg

ink1365380698

Nå trenger jeg veldig å få høre din mening NHD. Min RL psykitaer kunne fortelle meg at man kan få bipolar lidelse av cipralex. Er dette sant. Jeg har som du vet aldri blitt meg selv igjen etter cipralex kur, både når det gjelder angst og tilbakevendende depresjoner.(sjelden lange) Så nå lurer han på om jeg har tilbakevendelde deprejoner eller er blitt bipolar 2??? Jeg har aldri hatt en opptur noen sinne - har alltid hatt et jevnt humør. Ingen i familien som har slik lidelse heller. Når jeg gikk på cipralex var jeg kansje litt gladere og sterkere enn ellers men det er vel slik de skal virkle. Nå fikk jeg som du vet noen volsdsomme anfall på dem og, og en veldig smertefull avvenning - hvor jeg fikk min første deprejon som en abstinens reakjon som varte i fem uker. Fikk etterhvert mye angst utover høsten 2006, og en ny hard deprejon etter jul. Og etter det har jeg stadige korte depresjoner, selv om jeg bruker Aurorix. Men kan de virkelig ha gitt meg bipolar lidelse?? Det er jo på livstid? og jeg ble så redd. Håper jo at jeg skal bli meg selv igjen. Begynte som jeg har fortalt før med cipralex på grunn av psykosomatiske plager som forøvrig ikke ble bedre under behandlingen, og ikke deprejon. Hadde diagnose somatisert GAD. Håper du kan berolige meg, - at jeg ikke har fått en livsvarlig lidelse som bipolar av ssri.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327433-nhd-cipralex-og-bipolar-lidelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er 100% sikkert at verken Cipralex eller noen annen medisin kan gi deg en bipolar lidelse.

Dersom du er mildt disponert for bipolar lidelse, kan AD utløse en hypomani eller mani. I så fall får du diagnosen bipolar IIIb.

Du beskriver at du aldri har hatt verken hypomani eller mani. Ei heller har du bipolare førstegradsslektninger. Du har ikke bipolar lidelse.

Gjest min mening her

Har fulgt innleggene dine over flere år, og alltid hatt inntrykk av at du er mye sykere enn oss med bipolar lidelse.

Er uhyre glad for at jeg har bipolar lidelse og ikke din somatiske GAD ++

vennlig hilsen bipolar.

Funksjonsgrad og diagnoser er ikke lett sammenlignbare. Det varierer fra tilfelle til tilfelle. Men har man helseangst er det greit med noen fakta rundt emnet. Håper det roer ned den bekymringen en gang for alle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...