Gjest Betent NoHypo Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Hei Nina, Håper du er rett lege å spørre om dette. De siste månedene har jeg opplevd noe rart; som om jeg har hatt en "ambulerende jækel" (betennelse) i leddene - en dag på venstre hæl/ledd, neste i høyre, plutselig i venstre kne, så i håndledd og skulder. Dette har vart såpass lenge at det begynner å bekymre meg, men ikke nok til å oppsøke lege (hva skal man egentlig fortelle?). Den siste uken virker det imidlertid som om smerten har "stabilisert" seg i begge håndledd, og normale bevegelser er smertelige/ubehagelige (jeg har høy smerteterskel og klager lite, men..). I påsken opplevde jeg plutselig at huden fra håndledd til midt på håndbak "poset" seg, som om det var betennelse i det, hvorpå jeg tok det med ro med den hånden (og to dager etter var 'posen borte'), men da startet den andre hånden å 'heve'. Men også den gikk tilbake, og er normal igjen. I dag våknet jeg med vondt i begge håndledd, litt vondt i foten - men ingen hevelser. Så; hva kan dette være? Hva skal jeg egentlig fortelle en lege om jeg går til legen med det? (venter jeg på en fastlege-time er jeg sikker på at akkurat den dagen man får en time er det ingen hevelser...) Hva slags lege bør jeg gå til? Jeg har tatt noen Voltarol underveis, men liker ikke å leve på piller - og unngår dette fordi det er en "selvmedikering" jeg ikke vet om har noen hensikt. Noen tilleggsopplysninger: Er 40+, jobber i kontormiljø med rel. høyt press - men opplever det som positivt stress - fra en del år tilbake nå. Har jobbet fysisk/manuelt tidligere, og er ikke redd for å gyve på tunge fysiske oppgaver når de melder seg (bl.a. pusset opp et hus, med mange tunge løft og svært lange dager i en periode over ett par måneder for ett år siden). Har vært godt trent, men de siste 5-8 årene har jeg ikke trent - kun vært i normal fysisk aktivitet. Anser meg likevel som sunn hva angår konsum og kosthold, og andre vaner. Håper dette er tilstrekkelig for å si noe om saken. På forhånd takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327458-betennelse-i-ledd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Skulle likt å vite om det er leddgikt ( reumatoid artritt), psoriasis-leddgikt, Bechterew eller annen for for leddsykdommer i familien din. Regner med at det ikke er det, siden du ikke nevner det. Leddgikt KAN debutere på denne måten, men vanligvis er leddhevelsene ledsaget av nedsatt allmenntilstand og ofte feber. Vanligvis "vandrer" ikke plagene slik du nevner; iallfall forsvinner de ikke fullstendig etter noen uker. Legen din må først undersøke om smerten/hevelsene sitter i selve leddene, eller om det kan være senebetennelser eller slimposer som er betente. Høres mest ut som det er selve leddene, slik du beskriver. Ved leddhevelser er det ofte ømhet og nedsatt bøye-evne. Endel virustyper og bakterie-infeksjoner kan gi sekundære leddhevelser. Dette gjelder særlig endel bakterier som påvirker tarmsystemet, og varianter av clamydia-infeksjoner ( sistnevnte er ofte ledsaget av øyebetennelse). Andre stadium av boreliose ( smitte fra flått) kan også gi leddhevelser, samt virustyper som f.eks Parvovirus. Du kan be legen din om å teste om du har antistoffer mot disse infeksjonene med en blodprøve. Dersom prøvene ikke gir noe sikkert svar, og plagene dine vedvarer er det rimelig at du henvises til en reumatolog. Dersom det er lang ventetid kan fastlegen din i mellomtiden bestille bilder av leddene; både ultralyd og MR kan gi pekepinn på om det er hevelser i selve leddene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327458-betennelse-i-ledd/#findComment-2735307 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.