Gå til innhold

Grensepsykotisk- begrepsavklaring?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg kan vel ikke gi noen definisjon på uttrykket, men siden min behandler ved flere anledninger har brukt ordet grensepsykose/nærpsykose kan jeg prøve ta et lite utgangspunkt i hva jeg "husker" fra de periodene..

*tror kriteriene er like som ved en "ekte" psykose

(disse punktene er tatt fra helsedirektoratet på nett)

• snakker om eller skriver ting som ikke gir mening

• hører stemmer som ingen andre hører

• tror at andre lager et komplott, spionerer på eller følger

etter dem

• tror de blir påvirket til å gjøre ting av for eksempel TV eller

djevelen

• tror de har spesielle evner og kan lese andres tanker

• tror tankene blir påvirket av andre

Dette er jo noen varselstegn på at noe kan være på tur..

*i tillegg sviktende sosial funksjon og økende isolasjon

*økende mistenksomhet

*etterhvert ser en ikke at det "bare" er psykdom - en tror 100% at det er slik verden er osv..

Jeg har hatt mest hallusinasjoner, mistenksomhet, isolasjon og det at noen spionerer/følger etter og samler info for å bruke mot meg på ett eller anna vis.

MEN... når en klarer hente seg inn på den måten at en klarer se at det ikke er slik verden er..(at man fortsatt "er med" i denne verden(virkeligheta"))

det er vel gjerne i disse tilfellene at man har en grensepsykose... symptomene på en psykose, men man har ikke full virkelighetsbrist..

Aner ikke jeg, bare vet at behandler har brukt begrepet på meg (jeg husker dessverre ikke dette helt)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...