Gå til innhold

hva skjer under en tvangsinnleggelse?

Gjest spørsmål om innleggelse ved tvang

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hva som skjer kommer alt an på hvordan pasienten oppfører seg. De aller fleste aksepterer at bestemmelsen er tatt og drar til sykehuset sammen med pårørende. Hvis det må brukes fysisk makt, er det kun Politiet som skal gjøre dette. En prøver da så langt det er mulig å bruke sivilpoliti. Ikke alltid er dette mulig, og noen blir innlagt av uniformert politi i uniformert bil.

Vedr. alder, så er det 16 år som er skillet mellom barn og voksne i denne sammenheng.

Gjest heldigvis noen år siden nå

min erfaring er at det er "lettere" å bli tvangsinnlagt som ungdom enn som voksen.de griper raskere inn,for å forebygge visstnok.

nhd sier skillet går ved 16 år,men jeg var da på ungdoms psyk som 17 åring,så der gikk grensa ved 18 år.

selv ble jeg innlagt etter besøk på akutten,eller ved at min mor tvang meg(og truet med politi)

Gjest heldigvis noen år siden nå

Hva som skjer kommer alt an på hvordan pasienten oppfører seg. De aller fleste aksepterer at bestemmelsen er tatt og drar til sykehuset sammen med pårørende. Hvis det må brukes fysisk makt, er det kun Politiet som skal gjøre dette. En prøver da så langt det er mulig å bruke sivilpoliti. Ikke alltid er dette mulig, og noen blir innlagt av uniformert politi i uniformert bil.

Vedr. alder, så er det 16 år som er skillet mellom barn og voksne i denne sammenheng.

da må de her i fylket gjøre feil,her går skillet ved 18 år(ungdomspsyk/voksenpsyk)

Gjest sdfsdf

min erfaring er at det er "lettere" å bli tvangsinnlagt som ungdom enn som voksen.de griper raskere inn,for å forebygge visstnok.

nhd sier skillet går ved 16 år,men jeg var da på ungdoms psyk som 17 åring,så der gikk grensa ved 18 år.

selv ble jeg innlagt etter besøk på akutten,eller ved at min mor tvang meg(og truet med politi)

skillet går ved 16 år ved at man da regnes som voksen til å bestemme selv om man vil involvere foreldrene, man man blir like fullt lagt inn på barn/ungdom.

så tror du misforsto litt :)

Gjest noen år siden sist...

skillet går ved 16 år ved at man da regnes som voksen til å bestemme selv om man vil involvere foreldrene, man man blir like fullt lagt inn på barn/ungdom.

så tror du misforsto litt :)

nei,min mor ble informert automatisk,og hun la meg inn.jeg ble overhodet ikke behandlet som en voksen!

Annonse

da må de her i fylket gjøre feil,her går skillet ved 18 år(ungdomspsyk/voksenpsyk)

Jeg skjønner at det er forvirrende.

Etter helselovene er en voksen ved 16 år, og innleggelse på tvang skjer likedan og etter de samme regler for alle over 16.

Dessverre har vi fortsatt ordningen om at den faktiske behandling foregår i BUP til du er 18.

Det er som det sies under her, at det kommer an på hvordan man oppfører seg. En person som "bare" er til fare for seg selv og som går med på å bli med til psykehuset frivillig vil stort sett slippe politi, mens personer som er aggressive, truer med å stikke av eller noe sånt, gjerne blir hentet av politi.

De gangene jeg har vært tvangsinnlagt har jeg blitt fulgt av behandleren min fra DPS. En gang ble jeg hentet av politi, men det var fordi de som la meg inn ikke kjente meg. Da kunne de ikke vite om jeg var utagerende eller om jeg ville finne på å stikke av. Da var det sivilt politi i sivil politibil.

De prøver å bruke så lite makt som mulig, men uten å ta noen sjanser som kan sette noens liv og helse i fare.

Gjest langtidspasient

Jeg skjønner at det er forvirrende.

Etter helselovene er en voksen ved 16 år, og innleggelse på tvang skjer likedan og etter de samme regler for alle over 16.

Dessverre har vi fortsatt ordningen om at den faktiske behandling foregår i BUP til du er 18.

Hva mener du med "Dessverre har vi fortsatt ordningen om at den faktiske behandling foregår i BUP til du er 18"?

Hvorfor er dette ille? Jeg mener man burde være mer enn 18 år før man går over i voksenpsykiatrien! Jeg snakker av egen erfaring. Ungdomspsykiatrisk hjalp/hjelper meg mer enn i voksenpsykiatrisk (jeg sliter med anoreksi).

Selv om jeg er enig med at BUP ikke er det beste pga de er for "snille".

Hva mener du med "Dessverre har vi fortsatt ordningen om at den faktiske behandling foregår i BUP til du er 18"?

Hvorfor er dette ille? Jeg mener man burde være mer enn 18 år før man går over i voksenpsykiatrien! Jeg snakker av egen erfaring. Ungdomspsykiatrisk hjalp/hjelper meg mer enn i voksenpsykiatrisk (jeg sliter med anoreksi).

Selv om jeg er enig med at BUP ikke er det beste pga de er for "snille".

Dette er ille fordi de aller fleste som får alvorlige og langvarige psykdommer debuterer like før dette skiftet ved 18 år. Det betyr at en så vidt kommer i gang med utredning og behandling før en må skifte fra BUP til VOP.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...