Gjest soppsnuppa Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Jeg bruker inhalasjonsmedisiner pga av astma og har i perioder problemer med sopp i munnen selv om jeg skyller munnen etter inhalasjon. Noen ganger går dette ikke da jeg også tar ved behov, og da ikke har vann tilgjengelig akkurat da. Jeg vet at munnsopp lett behandles med Mycostatin. Noen ganger har jeg pusset tungen og ganen med tannbørsten uten å ta noen medisiner, men da er det vondt og sårt i noen dager, med munnsår og blemmer. Etterpå virker det som om soppen er borte. Men er den egentlig det? Må man ha Mycostatin for å bli helt kvitt det? Jeg lurer også på om munnsopp kan smitte over på penis ved oralsex? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327503-munnsopp-og-oralsex/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Hei ! du beskriver diverse symptomer ubehag fra munnen og lurer på sammenheng med bruk av astmamedikamentene. Munnsopp hos unge friske er ikke så vanlig , men asthmamedisiner kan kanskje disponere for dette, spesielt dersom de inneholder cortison. Det finnes imidlertid forskjellige former for slimhinneaffeksjon og ubehag i munnen som ikke skyldes sopp. For å finne nærmere ut av dette kan du gå til hudlege, eller øre-nese-halslege når du har symptomer , så kan de se nærmere dessuten evt ta en prøve til soppdyrkning. Den soppen som er vanligst, kalles candida og trives på fuktige steder spesielt når den normale hudfloraen er i ubalanse. Evt kan som du sier Mycostatin munnskylling hjelpe. Sårene du beskriver kan være en del av en soppinfeksjon eller en annen tilstand som kalles aftøs stomatitt som er noen sår som kommerc og går i slimhinnen uten at man vet årsaken. Noen ganger kan herpesutbrudd være foranledning, andre ganger kan lauryl sulfat i tannpasta spille en rolle , vi anbefaler derfor ofte å forsøke en spesiell tanntapsta Zendium som er fri for dette såpeliknende stoffet. . Det er en god regel å unngå slimhinnekontakt med andre dersom du har sår eller mistenker en ellerv annen infeksjon, men soppinfeksjonen er ikke spesielt smittsom til frisk slimhinne. Jeg foreslår at du er litt forsiktig og gjør en del av det jeg har foreslått så får du se om det hjelper. Mvh Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327503-munnsopp-og-oralsex/#findComment-2735186 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest V.D. Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Hei ! du beskriver diverse symptomer ubehag fra munnen og lurer på sammenheng med bruk av astmamedikamentene. Munnsopp hos unge friske er ikke så vanlig , men asthmamedisiner kan kanskje disponere for dette, spesielt dersom de inneholder cortison. Det finnes imidlertid forskjellige former for slimhinneaffeksjon og ubehag i munnen som ikke skyldes sopp. For å finne nærmere ut av dette kan du gå til hudlege, eller øre-nese-halslege når du har symptomer , så kan de se nærmere dessuten evt ta en prøve til soppdyrkning. Den soppen som er vanligst, kalles candida og trives på fuktige steder spesielt når den normale hudfloraen er i ubalanse. Evt kan som du sier Mycostatin munnskylling hjelpe. Sårene du beskriver kan være en del av en soppinfeksjon eller en annen tilstand som kalles aftøs stomatitt som er noen sår som kommerc og går i slimhinnen uten at man vet årsaken. Noen ganger kan herpesutbrudd være foranledning, andre ganger kan lauryl sulfat i tannpasta spille en rolle , vi anbefaler derfor ofte å forsøke en spesiell tanntapsta Zendium som er fri for dette såpeliknende stoffet. . Det er en god regel å unngå slimhinnekontakt med andre dersom du har sår eller mistenker en ellerv annen infeksjon, men soppinfeksjonen er ikke spesielt smittsom til frisk slimhinne. Jeg foreslår at du er litt forsiktig og gjør en del av det jeg har foreslått så får du se om det hjelper. Mvh Hudlegen Bare lurer på hvorfor disse får svar allerede, mens jeg fortsatt ikke har fått etter 14 dager... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327503-munnsopp-og-oralsex/#findComment-2735194 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.