Gå til innhold

Røyking er sunt for blodårene dine

Anbefalte innlegg

Gjest smoking hot
Skrevet

Ja det er vel noe i uttrykket aldri så gæli, så godt for noe ;)

Gjest Villniss
Skrevet

Jah! Det har jeg visst lenge... he he

En lege anbefalte meg (indirekte) faktisk å begynne å røyke på grunn av tarmsykdommen ulcerøs kolitt...

Og da jeg hadde operert bort mandlene for tre år siden, sa en annen lege at det var en fordel at jeg røykte. Det minsket visst faren for blødninger og hjalp til med tilhelingen...

Skrevet

Jah! Det har jeg visst lenge... he he

En lege anbefalte meg (indirekte) faktisk å begynne å røyke på grunn av tarmsykdommen ulcerøs kolitt...

Og da jeg hadde operert bort mandlene for tre år siden, sa en annen lege at det var en fordel at jeg røykte. Det minsket visst faren for blødninger og hjalp til med tilhelingen...

''Det minsket visst faren for blødninger og hjalp til med tilhelingen''

Øh, det er vel strengt tatt stikk motsatt...?

Gjest Villniss
Skrevet

''Det minsket visst faren for blødninger og hjalp til med tilhelingen''

Øh, det er vel strengt tatt stikk motsatt...?

Ikke vet jeg... Det var nå det han sa, i alle fall. Hvis ikke jeg til de grader misforstod da... Men det mener jeg nå ikke at jeg gjorde...

???

Skrevet

Mja. Det er ikke så gunstig for lungekreftutviklingen, KOLS-risikoen og luftveisinfeksjoner generelt.

Husk at røyk inneholder betraktelig flere skadelige stoffer enn helsebringende; at økte CO-nivåer i blodet (som også kan føre til hypoksemi) og nikotin isolert sett kan ha positive effekter på sårtilheling, trombedannelser og fysisk yteevne veier på ingen måte opp for resten spør du meg.

Skrevet

Ikke vet jeg... Det var nå det han sa, i alle fall. Hvis ikke jeg til de grader misforstod da... Men det mener jeg nå ikke at jeg gjorde...

???

http://www.google.no/search?hl=no&q=r%C3%B8yking+og+tilheling&meta=&aq=f&oq=

jeg søkte på "røyking og tilheling" og som du ser av treffene er det forklart at tilheling kan være dårligere hos pasienter som røyker i forhold til mange forskjellige inngrep... Så jeg tror nok at du har mistforstått:-)

Skrevet

Da var det kanskje nikotinens virkning legen mente da..? Filiokus sier jo også noe om det her.

Jo, men det hjelper jo ikke at nikotinen har en positiv virkning, hvis de negative (bi)virkningene nærmest overstyrer dette... Ingen kan uansett kunne påstå at røyking er sunt (og bare for å gjøre det klart - jeg røyker altså)...

Skrevet

http://www.google.no/search?hl=no&q=r%C3%B8yking+og+tilheling&meta=&aq=f&oq=

jeg søkte på "røyking og tilheling" og som du ser av treffene er det forklart at tilheling kan være dårligere hos pasienter som røyker i forhold til mange forskjellige inngrep... Så jeg tror nok at du har mistforstått:-)

Det kommer an på hvor inngrepet er utført. En av nikotinens virkninger er å dempe blodtilførselen perifert (hud, hender, føtter etc), mens indre organer og stor skjelettmuskulatur prioriteres (derav økt yteevne, forresten). Så et inngrep i halsen kan sikkert påvirkes positivt i så måte.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jo, men det hjelper jo ikke at nikotinen har en positiv virkning, hvis de negative (bi)virkningene nærmest overstyrer dette... Ingen kan uansett kunne påstå at røyking er sunt (og bare for å gjøre det klart - jeg røyker altså)...

Helt enig med deg!

Røyking er noe dritt! Jeg røyker òg, og innser at det sannsynligvis kommer til å koste meg livet mitt...SKAL slutte en dag, forhåpentligvis før jeg dør av det;)

Skrevet

Det kommer an på hvor inngrepet er utført. En av nikotinens virkninger er å dempe blodtilførselen perifert (hud, hender, føtter etc), mens indre organer og stor skjelettmuskulatur prioriteres (derav økt yteevne, forresten). Så et inngrep i halsen kan sikkert påvirkes positivt i så måte.

Det er da ikke noe postivt av blodtilførselen hemmes? Hallo - det kan jo i verste fall føre til koldbrann - det er jo NETTOPP på grunn av at blodtilførselen hemmes at det advares mot røyking før og etter disse inngrepene...

Skrevet

Helt enig med deg!

Røyking er noe dritt! Jeg røyker òg, og innser at det sannsynligvis kommer til å koste meg livet mitt...SKAL slutte en dag, forhåpentligvis før jeg dør av det;)

Jeg VET at jeg kommer til å slutte en dag jeg, men er stygt redd for at det blir samtidig med at jeg dør:-(

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg VET at jeg kommer til å slutte en dag jeg, men er stygt redd for at det blir samtidig med at jeg dør:-(

Galgenhumor er ihvertfall sunt. Måtte bare le:)))

Gjest Villniss
Skrevet

He he, nei, røyking er definitivt ikke sunt. Jeg vil ikke påstå det jeg heller. :-)

Men det er vel noe i det at blodårer trekker seg sammen under påvirkning av sigaretter, blodsirkulasjonen forringes, og i _den_ forbindelse sikkert gunstig mot styrtblødninger etter f.eks. en mandeloperasjon.

Og når det gjelder ulcerøs kolitt så viste en studie at det var svært få røykere som fikk denne sykdommen. Nå er det jo ikke røyk eller ikke-røyk som spiller noen rolle for om man får sykdommen eller ikke, men studien viste i allfafall at ikke-røykere var mest utsatt.

Skrevet

Det er da ikke noe postivt av blodtilførselen hemmes? Hallo - det kan jo i verste fall føre til koldbrann - det er jo NETTOPP på grunn av at blodtilførselen hemmes at det advares mot røyking før og etter disse inngrepene...

Du misforsto: Et inngrep i halsen ligger svært nær halspulsåren, altså et område som _prioriteres_ mht blodtilførsel. Røyking kan dermed tenkes å _øke_ blodtilførselen her.

Hadde inngrepet vært gjennom hud eller mer perifert lokalisert, er det klart effekten vil være motsatt.

Skrevet

Du misforsto: Et inngrep i halsen ligger svært nær halspulsåren, altså et område som _prioriteres_ mht blodtilførsel. Røyking kan dermed tenkes å _øke_ blodtilførselen her.

Hadde inngrepet vært gjennom hud eller mer perifert lokalisert, er det klart effekten vil være motsatt.

Tillegg: Hals og hode vil aldri betegnes som "periferi". Tilstrekkelig blodtilførsel til hjernen er kroppens viktigste oppgave.

Skrevet

Helt enig med deg!

''SKAL slutte en dag, forhåpentligvis før jeg dør av det;)''

Hva venter du på? Det blir ikke noe lettere å slutte om du venter.

Gjest høstløv
Skrevet

''SKAL slutte en dag, forhåpentligvis før jeg dør av det;)''

Hva venter du på? Det blir ikke noe lettere å slutte om du venter.

Moren til en mann, jeg traff tilfeldigvis, hadde sagt: "Ja, noe skal man jo dø av." Hun døde av lungekreft og sønnen ble ikkerøyker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...