notnick Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Jeg har lenge (5-6 år) slitt med depresjon i varierende grad, det siste halve året har det vært så ille at jeg har blitt sykmeldt, jeg går til behandling og får antidepressiva. Jeg har i hovedtrekk alle typiske tegn ved en depresjon, så i utgangspunktet har det ikke vært noen tvil hos legen min. Men for et par dager siden var jeg hos en fotsoneterapaut, som lurte på om jeg muligens har lavt stoffskifte. Hun nevnte at nyrene mine slet, og at skjoldbruskkjertelen ikke fungerte så bra. I tillegg har jeg mye vann i kroppen. Andre symptomer hun nevnte var livløst hår, som jeg har til tider, og det at jeg er så slapp. Jeg har gått på antidepressiva i nesten fem måneder nå, og økte dosen for et par måneder siden, uten å ha hatt noen overveldende god effekt av disse. Jeg sliter også med at armene, eller spesielt hendende, sovner i løpet av natta, så jeg våkner opp med ganske hovne hender. Det er ikke smertefullt, men ubehagelig. Som regel tar det et halvt minutt eller noe, så er det borte. Leste på pasienthandboka.no at prikkinger i huden er et tegn, så ville nevne det. Men det kan vel like gjerne bare være dårlig blodtilførsel? Forutenom dette er jeg ganske overvektig, og har vært det hele livet. Jeg har i noen perioder vært tynnere, og jeg gikk ned 10 kilo i løpet av en måned ved å trene hver dag (sykling i 30-45 min). Så sånn sett vil jeg tro forbrenningen min er ok, og at overvekten skyldes mitt elendige kosthold, men forbrenning og stoffskifte har kanskje ikke nødvendigvis så stor sammenheng? Har også uregelmessig mens (kan være fraværende i flere måneder), men den er stort sett regelmessig i periodene jeg er tynnere. Det jeg lurer på i alle fall, er om det kan være verdt for meg å sjekke ut om jeg har lavt stoffskifte? For om jeg har det, så vil vel kanskje depresjonen bli behandlet annerledes, ettersom de to tingene ofte henger sammen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327552-lavt-stoffskifte-eller-depresjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agree Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Mye av det du beskriver kan ha sammenheng med lavt stoffskifte, så få det målt. Be om målinger av Tsh, FT4, FT3 og Anti-Tpo. Be spesifikt om Anti-Tpo. Det er sjelden de måler den når de skal sjekke stoffskiftet, den er dog en meget viktig brikke i dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327552-lavt-stoffskifte-eller-depresjon/#findComment-2735191 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.