Gå til innhold

¤nhd&andre¤ -"psykomotorisk fysioterapi"

Anbefalte innlegg

Jeg er blitt søkt til en fysioterapeut på DPS her. Pga. konstant anspenthet og kroppslige problemer med psykdommen. (har venta rundt ett år)

MEN- fikk høre noe av min psyk.sykepleier(behandler på VOP/DPS her som jeg ikke vet helt åssen jeg skal tolke..

Denne fysioterapeuten kan visst ved å bare kjenne på en legg kjenne&vite om en har depresjon og sånn...

Jeg er nå blitt så skeptisk at jeg ikke vet om jeg tør møte opp..

Skal denne fysioterapeuten fortelle meg at jeg ikke er deprimert og behandler på DPS deretter tolke det dithen at jeg ikke er deprimert osv? at jeg da ikke har bruk for behandler lenger eller noe..?

Synes det er skummelt..skal jeg bli dømt nord og ned hvis h*n finner ut noe sånt..Jeg er ikke veldig deprimert nå(så det er ikke av stor betydning akkurat nå)men skal helt sikkert fortsette der inn i en ny depresjon..blir det da sånn at jeg ikke blir trodd om h*n finner ut "manglende" depresjon?? Hva jeg føler kan vel ikke "sees" på denne måten...? eller er det noe jeg ikke vet i denne sammenhengen??

Jeg har jo lest at psykdom, følelser, kroppsholdning, spenninger og sånn er en del av "utredninga og behandling", men har som sagt _ALDRI_ hørt at en PMF kan "diagnostisere" på denne måten..

>dette er en sammensvergelse for at jeg skal skvises ut..av denne verden.. De kommer til å vite alle tankene jeg har..alt som kan og ikke kan forståes av "den normale verden"

jeg har ikke noe her å gjøre.. nei er ikke sikker jeg..

1000%usikker på denne terapeuten..synes det lukter humbug

Håper en eller annen kan gi svar/tolkning/forslag osv..

Vennlig hilsen

Fortsetter under...

Det er sikkert stor forskjell på de, men jeg har bare god erfaring.

De hører minst like mye på det som kommer ut av munnen som hva kroppen sier.

De ser ting i sammenheng, og forstår helheten.

Selvsagt kan en fysioterapeut si om du er anspent eller ikke, men de færreste er synske..

Du kan nesten regne med å få en eller annen reaksjon etter du har vært der, helt naturlig. Viktig at dere tar ting i ditt tempo, så du har kontroll.

Dette er de fleste dyktige på.

Det kan være veldig godt å ha noen som forstår kroppen, så anbefaler at du prøver.

Hvis du ikke vil at vedkommende skal fortelle om hva som skjer i timene til andre behandlere, så sier du det. Ellers kan åpenhet mellom de være en klar fordel. Det er du som legger opp løpet her.( er min erfaring..)

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Det er bare tull at noen kan stille diagnose ved å kjenne på musklene til en person.

2. Jeg er rimelig sikker på at psykomotorisk fysioterapi ikke er noe for deg. Jeg er redd at du vil bli dårligere av det.

1. Det er bare tull at noen kan stille diagnose ved å kjenne på musklene til en person.

2. Jeg er rimelig sikker på at psykomotorisk fysioterapi ikke er noe for deg. Jeg er redd at du vil bli dårligere av det.

takk for raske svar begge to-det var ikke heelt de jeg hadde forventa da men...

mener du virkelig det?

hva får deg til å mene det?

har jeg ikke nytte av det ?

skjønner bare mindre og mindre jeg...hmm...har på følelsen at det foregår noe her...

Jeg har en time imorra nemlig, er litt derfor jeg lurer..

Ja, x-desimeter,jeg vet bittelitt om hva som er vanlig med disse PMF- har vært hos 2 tidligere-begge var da i forbindelse med innleggelser jeg har hatt...de 2 pmf'ene dreiv sånn jeg trodde denne behandlinga var=sånn du beskrev c“,)

tusen takk for svar begge to.. (selv om jeg ble mistenksom på NHD og hans svar)

sort som natta

det er da flere blant meg som har hatt stor nytte av det.

Annonse

takk for raske svar begge to-det var ikke heelt de jeg hadde forventa da men...

mener du virkelig det?

hva får deg til å mene det?

har jeg ikke nytte av det ?

skjønner bare mindre og mindre jeg...hmm...har på følelsen at det foregår noe her...

Jeg har en time imorra nemlig, er litt derfor jeg lurer..

Ja, x-desimeter,jeg vet bittelitt om hva som er vanlig med disse PMF- har vært hos 2 tidligere-begge var da i forbindelse med innleggelser jeg har hatt...de 2 pmf'ene dreiv sånn jeg trodde denne behandlinga var=sånn du beskrev c“,)

tusen takk for svar begge to.. (selv om jeg ble mistenksom på NHD og hans svar)

Begynn heller med noe fysisk aktivitet i stedet for psykomotorisk fysio.

Begynn heller med noe fysisk aktivitet i stedet for psykomotorisk fysio.

da må jeg nesten spørre deg;

hva vet du egentlig om hva jeg gjør da? trener jeg-i tillegg går jeg endel turer...denne pmf'en ble jeg søkt til for over et halvår siden. Ikke at det har noe å si, men som sagt-jeg er i fysisk aktivitet

hva vet du egentlig om hva jeg gjør da? trener jeg-i tillegg går jeg endel turer...denne pmf'en ble jeg søkt til for over et halvår siden. Ikke at det har noe å si, men som sagt-jeg er i fysisk aktivitet

Jeg vet ingenting om hva du gjør. Det jeg mente var at man kan gjerne få like mye ut av å trene for å mestre anspenthet og muskelplager i forhold til å gå til psykomotorisk fysio.

sort som natta

Jeg vet ingenting om hva du gjør. Det jeg mente var at man kan gjerne få like mye ut av å trene for å mestre anspenthet og muskelplager i forhold til å gå til psykomotorisk fysio.

spørs vel hva som er grunnen til at en går der.sliter man med kroppslige plager etter overgrep,så har IKKE trening samme effekt!

Generell anspenthet tror jeg bedre håndteres gjennom fysisk aktivitet/trening, enn ved fysioterapi. Hvorvidt du kan ha nytte av den anbefalte fysioterapi eller ikke, tenker jeg kommer an på hva det er du trenger behandling for. Dersom du ikke har spesifkke fysiske problemer, så tror jeg at jeg ville holdt meg til terapiformer hvor du snakker og er aktiv selv, mer enn terapiformer hvor "noen gjør noe med deg".

Psykomotorisk fysioterapi har såvidt jeg kjenner til noe ulike "retninger"; såvidt jeg vet så er det slik at en del av de som jobber innen den mer klassiske/tradisjonelle varianten har stor tro på at de gjennom å kartlegge kroppens spenningsmønster kan få stor innsikt i pasientens psykiske vansker. Hvis de da er dogmatiske nok, så har de større tro på sine egne funn basert på å kjenne på muskulaturen, enn på hva du selv sier eller mener om din egen situasjon.

For noen vil også det at andre forsøker å løsne på spenninger i muskulaturen kunne medføre økt sårbarhet og mer symptomer generelt sett.

Hvorfor blir du sur på det cathlin sier, hun kommer jo bare med et godt råd som mange vil kunne si seg enig i?

Annonse

spørs vel hva som er grunnen til at en går der.sliter man med kroppslige plager etter overgrep,så har IKKE trening samme effekt!

Det er individuelt - både hva som gir positiv effekt og hva som gir negative virkninger. Det avhenger både av pasienten, behandleren og metoden.

Hvorfor blir du sur på det cathlin sier, hun kommer jo bare med et godt råd som mange vil kunne si seg enig i?

Jeg ble ikke sur- beklager så mye at det ble oppfatta sånn..

Jeg vet at alt sånt er individuelt-både hva man går der for, hvem man går til--og ikke minst at Fysisk aktivitet _kan_ hjelpe mange. i mitt tilfelle har det ikke det- det er sikkert derfor jeg kanskje virka sur...at jeg har prøvd "alt i både bauer og kanter" uten å finne noe som treffer målskiva liksom..man ser liksom ikke helt da... MEN det var _JEG_ som spurte- dere var jo bare en leser som kommer med velmenende ord og forslag...

som sagt beklager jeg reaksjonen..

*en-smiley-som-kanskje-kan-rette-opp-dette*

Generell anspenthet tror jeg bedre håndteres gjennom fysisk aktivitet/trening, enn ved fysioterapi. Hvorvidt du kan ha nytte av den anbefalte fysioterapi eller ikke, tenker jeg kommer an på hva det er du trenger behandling for. Dersom du ikke har spesifkke fysiske problemer, så tror jeg at jeg ville holdt meg til terapiformer hvor du snakker og er aktiv selv, mer enn terapiformer hvor "noen gjør noe med deg".

Psykomotorisk fysioterapi har såvidt jeg kjenner til noe ulike "retninger"; såvidt jeg vet så er det slik at en del av de som jobber innen den mer klassiske/tradisjonelle varianten har stor tro på at de gjennom å kartlegge kroppens spenningsmønster kan få stor innsikt i pasientens psykiske vansker. Hvis de da er dogmatiske nok, så har de større tro på sine egne funn basert på å kjenne på muskulaturen, enn på hva du selv sier eller mener om din egen situasjon.

For noen vil også det at andre forsøker å løsne på spenninger i muskulaturen kunne medføre økt sårbarhet og mer symptomer generelt sett.

Skjønner :-)

Jeg har enkelte ting som sliter, hvor fysisk aktivitet eller avspenningsøvelser eller noe ikke har funka.

Men jeg tenker at det kan sikkert gjøres annerledes etterhvert..

Jeg kan ikke trene vekk enkelte ting, men...

Jeg har gått til 2 før, men de ble tilbudt helt i slutten av innleggelsene(eeh..rett før utskrivning) så rakk liksom ikke få noe særlig ut av det- ikke klarte jeg tilegne meg info og "hjelp" nok til å prøve litt på egenhånd - endel av disse øvelsene som jeg rakk å få med gikk mye til avspenning og den type "oppgaver"--

Kanskje jeg klarer meg like "godt" uten- vet ikke---må vel teste den timen/undersøkelsen i morra så får vi se hva som skjer etter det..kan jo hende kjemien = null eller full..

takk for svar

Jeg vet at alt sånt er individuelt-både hva man går der for, hvem man går til--og ikke minst at Fysisk aktivitet _kan_ hjelpe mange. i mitt tilfelle har det ikke det- det er sikkert derfor jeg kanskje virka sur...at jeg har prøvd "alt i både bauer og kanter" uten å finne noe som treffer målskiva liksom..man ser liksom ikke helt da... MEN det var _JEG_ som spurte- dere var jo bare en leser som kommer med velmenende ord og forslag...

:-)

Skjønner :-)

Jeg har enkelte ting som sliter, hvor fysisk aktivitet eller avspenningsøvelser eller noe ikke har funka.

Men jeg tenker at det kan sikkert gjøres annerledes etterhvert..

Jeg kan ikke trene vekk enkelte ting, men...

Jeg har gått til 2 før, men de ble tilbudt helt i slutten av innleggelsene(eeh..rett før utskrivning) så rakk liksom ikke få noe særlig ut av det- ikke klarte jeg tilegne meg info og "hjelp" nok til å prøve litt på egenhånd - endel av disse øvelsene som jeg rakk å få med gikk mye til avspenning og den type "oppgaver"--

Kanskje jeg klarer meg like "godt" uten- vet ikke---må vel teste den timen/undersøkelsen i morra så får vi se hva som skjer etter det..kan jo hende kjemien = null eller full..

takk for svar

Diskuter med fysioterapeuten hva slags opplegg vedkommende har tenkt å tilby. Kan godt hende at det blir ok. Jeg tenker at du ganske fort vil merke om du blir overkjørt eller ikke.

Hvis du har spesifikke skader/plager som trenger fysio, så er min erfaring at idrettsfysioterapeuter og manuelle terapeuter ofte er svært flinke.

Jeg oppfattet deg ikke som sur, så det er helt greit for min del.

Jeg mente ikke noe vondt med å foreslå fysisk aktivitet i stedet. Jeg oppfattet i hovedinnlegget at du er ganske redd-misteksom-sårbar for tida, og da _kan_ det bli litt rotete å begynne behandling med en ny behandler, men husk at jeg er en uproff synser. Kjenn etter selv hvordan du liker behandlingen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...