Gå til innhold

kronisk hikke + hiatus hernia ca. 3 cm

Anbefalte innlegg

Gjest Jacob1943

Mann 66 år gammel. Gastroskopi bekreftet hiatus hernia på ca. 3 cm. De siste 10 år kronisk hikke 2-4 dager i trekk med mange måneders lange pauser. Den siste tiden betydelig oftere og mer intens + 2-4 ukers varighet pr. serie. (Dette oppleves som slitsomt.) Ofte 2-4 hikk samtidig (er nytt), og først i det aller siste begynner méget små menger magesaft å komme opp (men sjelden), som jeg raskt svelger ned igjen. Nytt er også at jeg fortsetter å hikke under søvn, noe som forringer søvnkvaliteten. Jeg har ingen smerter, men kjenner ofte et slags trykk på mellomgulvet på kroppens forside. Da er det fortegn på en ny hikkerunde. Jeg finner ingen skreven kilde som påpeker en sammenheng mellom kronisk hikke og hiatus hernia (mavebrokk) - er det en sammenheng? Kan Nissens fundoplikasjon kurere dette? Eller en annen type operasjon? Blir da den delen av magen som stikker opp gjennom diafragma dyttet ned igjen og det for store hullet sydd trangere? Eller gjør man også noe med mageklaffen, så jeg ikke kan rape lenger? Takker for svar. Forresten: en nephrectomia radicalis på høye nyre (ekte karsinom) for 11 år siden kan vel ikke spille noen rolle her? Hilser...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327566-kronisk-hikke-hiatus-hernia-ca-3-cm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest verdt å prøve?

Hei. Kanskje ikke samme årsak til hikken, men min far fikk hikke, som ikke gav seg. Hikket dag og natt i flere dager. Var innlagt på sykehus pga dette, de kunne ikke hjelpe.

Oppsøkte akupunktør, som ba han komme. Han konsulterte en kollega i Oslo før pappa kom dit, for å være helt sikker på hvor han skulle stikke nålene.

På første stikk var det som om hikken satte seg fast i halsen. Etter behandling fikk han beskjed om å ikke spise, eller drikke varmt/kaldt på et par timer. Da det hadde gått et par timer, tok han selvfølgelig en kaffekopp, og hikken var tilbake!

Dro til akupunktøren neste dag, han satte nye, lengre nåler, og pappa har ikke hikket siden.... ganske utrolig!

Husker ikke hvilke organer akupunktøren satte nålene i, men kanskje dette hadde vært en mulighet å prøve ut? Det er jo ingen "fare skjedd" om det ikke fungerer? Ganske mye større inngrep å bli operert..

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

I ditt tilfelle synes jeg det er rimelig å undersøke øvre del av magen og lunger med bilder; helst CT. Det er viktig å utelukke at det ikke er svulster i bukspyttkjertel, lever, nyrer, bakre brystvegg eller i lunger som irriterer mellomgulvsmuskulatur eller nerven som styrer denne.

Muligens har du fått reflux-esophagitt ( sår i spiserør grunnet syre-oppstøt). Dette kan forklare trykkfornemmelsen i mellomgulvet. Slimhinneskader i øvre del av tarmsystemet gir oftest smerter som varierer med måltidsrytme. Prøv å legge merke til dette før du kontakter fastlegen din.

Jeg kjenner ikke detaljer runt de kirurgiske inngrepene. Men de tar sikte på å stramme åpningen i muskulaturen ( ikke egentlig en klaff) mellom magesekk og spiserør. Selve brokket blir da klemt ned.

En liten kuriositet når det gjelder hikke; jeg har hørt at noen har bedring med litt bringebærsyltetøy under tungen!

Hei. Kanskje ikke samme årsak til hikken, men min far fikk hikke, som ikke gav seg. Hikket dag og natt i flere dager. Var innlagt på sykehus pga dette, de kunne ikke hjelpe.

Oppsøkte akupunktør, som ba han komme. Han konsulterte en kollega i Oslo før pappa kom dit, for å være helt sikker på hvor han skulle stikke nålene.

På første stikk var det som om hikken satte seg fast i halsen. Etter behandling fikk han beskjed om å ikke spise, eller drikke varmt/kaldt på et par timer. Da det hadde gått et par timer, tok han selvfølgelig en kaffekopp, og hikken var tilbake!

Dro til akupunktøren neste dag, han satte nye, lengre nåler, og pappa har ikke hikket siden.... ganske utrolig!

Husker ikke hvilke organer akupunktøren satte nålene i, men kanskje dette hadde vært en mulighet å prøve ut? Det er jo ingen "fare skjedd" om det ikke fungerer? Ganske mye større inngrep å bli operert..

Til "verdt å prøve". Takk for ditt forslag. Jeg skal prøve det ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...