Gå til innhold

risperdal injeksjoner eller tabletter? /NHD

Anbefalte innlegg

Jeg har vært innlagt siden nyttår, først på akuttpost deretter på dps. Nå skal jeg utskrives. Jeg har hatt en psykisk lidelse siden -95 med ulike diagnoser (ptsd, psykose, dissosiativ lidelse og ustabil PF i korte trekk) og har i perioder tatt medisin. Har veldig mange innleggelser bak meg.

Under siste innleggelse ble det påbegynt behandling med medisiner igjen. Da var det over ett år siden sist jeg hadde tatt noe. Har følt motstand mot å ta meds, fordi jeg aldri har kjent noen særlig effekt, men etter siste innleggelse har jeg forstått at jeg trenger NOE fast og har godtatt å ta de.

Men jeg føler veldig stor motstand mot å ta injeksjoner! Forstår ikke hvorfor jeg ikke kan ta Risperdal som tabletter, når jeg uansett må ta Seroquelen hver dag???? Dette er så vanskelig for meg, at jeg faktisk vurderer å hoppe av behandlingen og bare ta Seroquel-tablettene.

Jeg har som sagt gått på meds før, men har sluttet utallige ganger og det er derfor legen vil ha disse injeksjonene i bånn.

Jeg har fått innvilget hjemmesykepleie hver 3dje dag, de skal ordne med dosetter. Dessuten skal jeg ha samtaler med en sosionom som skal komme til meg ca. en gang i uka.

Risperdal 37.5 mg

Cipralex 10 mg

Seroquel 200 mg

+ levaxin og stilnoct

Litt rotete innlegg, men blir veldig takknemlig for svar. Legen på dps har jeg kun snakket med to ganger og føler ikke at jeg har fått han til å forstå meg på dette punktet. Fastlegen kjenner jeg ikke, har kun vært der en gang for hodepine.

Jeg mener selv at jeg klarer å ta tabletter nå, har sjelden stemmer lenger, og når jeg får hjelp av hjemmesykepleier så går det nok bra.

Hva vil du anbefale meg å gjøre?

ps har fått disse injeksjonene på tvang tidligere.

hilsen fabi

Fortsetter under...

Du sier at du før har hatt problemer og mye motstand i forhold til å ta medisinene. Dette kan fort igjen bli et problem, men dersom du får risperdal injeksjoner så har du i det minste en form for "grunnmedikasjon" i perioder hvor du evt. ikke tar øvrige medisiner. Jeg synes du bør beskytte deg selv mot å bli svært dårlig igjen ved å ta injeksjonene.

Lykke til med utskrivningen:-)

Jeg anbefaler deg på det sterkeste å ta injeksjoner (Risperdal consta).

Jeg anbefaler alle som tar medisiner der det finnes depot å bruke dette.

Men hvorfor er injeksjoner bedre enn tabletter? Og da blir jeg jo helt avhengig av å være hjemme, hvordan skal jeg kunne reise bort på ferie osv? Syns det er så tungvint!

skjønner jo at jeg trenger noe medisin, og har ikke lyst til å bli syk igjen............men jeg finner all denne medisineringen veldig tung å forholde seg til. Vet rett og slett ikke om jeg klarer å gjennomføre den over tid.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Men hvorfor er injeksjoner bedre enn tabletter? Og da blir jeg jo helt avhengig av å være hjemme, hvordan skal jeg kunne reise bort på ferie osv? Syns det er så tungvint!

skjønner jo at jeg trenger noe medisin, og har ikke lyst til å bli syk igjen............men jeg finner all denne medisineringen veldig tung å forholde seg til. Vet rett og slett ikke om jeg klarer å gjennomføre den over tid.

Det er to uker mellom sprøytene. Om du skal være lengre på ferie, er det intet i veien for å la det gå 3 uker som et engangstilfelle.

Ved lengre fravær kan en ta med sprøyte å få satt på et lokalt legekontor, eller en kan ta tabletter i noen dager/uker. Det er vanligvis inetet problem.

Det er to uker mellom sprøytene. Om du skal være lengre på ferie, er det intet i veien for å la det gå 3 uker som et engangstilfelle.

Ved lengre fravær kan en ta med sprøyte å få satt på et lokalt legekontor, eller en kan ta tabletter i noen dager/uker. Det er vanligvis inetet problem.

Jeg skal tenke nøye over saken, skal ha neste sprøyte på tirsdag............har ikke lyst til å komme på tvang igjen, så jeg skal sammarbeide med legen. Tusen takk for svar!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...