Gå til innhold

NHD - MR og Altzheimer

Gjest Fanden på veggen...

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

Tusen takk for svaret.

Jeg har ikke fått noen råd fra nevropsykologen, men jeg fikk som du skriver her vite at det var oppmerksomheten som var svekket.

Jeg synes selv det er vanskelig å forstå forskjellen mellom oppmerksomhet og hukommelse. Det jeg imidlertid har skjønt, er at en må ha oppmerksomhet for i det hele tatt å få “input” til hukommelsen.

Jeg har problemer i samtale med andre, jeg klarer ikke å henge med, jeg faller ut, jeg klarer ikke å følge med på tv-programmer, ikke lese lengre artikler hverken faglige eller lettere stoff i avisen. I tillegg husker jeg skremmende lite fra oppveksten, jeg husker ikke hvordan rommet mitt så ut, hvor vi har vært på ferier, skoledager, konfirmasjon, kort sagt er svært mye utradert.

Når jeg ser på fotografier nå av bilder som er tatt i løpet av det siste året, eller for lengre siden så kjenner jeg ikke igjen hvor jeg har vært. Ja, listen er lang over hvordan dette “hukommelsesproblemet” arter seg i det daglige. Derfor blir jeg stadig mer og mer redd for denne utviklingen.

Så et litt dumt spørsmål: Kan man være deprimert uten å merke “tungsinn”? Jeg har lest et sted at det er noe som heter “maskert depresjon” men det er kanskje et foreldet begrep?

Jeg har jo vært i diagnostiske samtaler, og da går jeg ut i fra at de også har undersøkt om jeg er deprimert. Hvilke instrumenter ville de da ha brukt? Jeg går i alle fall rundt å forsøker å holde motet oppe, og jeg er redd for å bli “lei meg” for å si det litt barnslig.

Takk for rådet om retesting gjennom en nevropsykologisk test. Det skal jeg be om.

Du har fått utmerkede svar av Carwing som tydeligvis er meget kompetent på dette området.

Ja, det er fullt mulig å ha en depresjon uten å være trist/nedstemt. Eksvis har MADRS 10 items for depresjon hvor tristhet kun er et av dem.

Svekket hukommelse (som feks ved demens) vs konsentrasjon/oppmerksomhetsproblemer (som ved depresjon eller hos enkelte ved Lamictalbruk). Jeg bruker å forklare det slik med bilde fra PC.

Ved svekket hukommelse har data vært lagret på harddisken, men av en eller annen grunn lar de seg ikke hente opp.

Ved konsentrasjonsvansker blir data aldri lagret på harddisken (du glemmer å trykke på "save").

Fortsetter under...

Du har fått utmerkede svar av Carwing som tydeligvis er meget kompetent på dette området.

Ja, det er fullt mulig å ha en depresjon uten å være trist/nedstemt. Eksvis har MADRS 10 items for depresjon hvor tristhet kun er et av dem.

Svekket hukommelse (som feks ved demens) vs konsentrasjon/oppmerksomhetsproblemer (som ved depresjon eller hos enkelte ved Lamictalbruk). Jeg bruker å forklare det slik med bilde fra PC.

Ved svekket hukommelse har data vært lagret på harddisken, men av en eller annen grunn lar de seg ikke hente opp.

Ved konsentrasjonsvansker blir data aldri lagret på harddisken (du glemmer å trykke på "save").

Til NHD,

Tusen, tusen takk for en fin og forståelig forklaring! Det er helt tydelig at jeg har glemt å trykke på "save" :o)

Jeg skal kutte ut Lamictalen så snart jeg kan.

Jeg er ikke fremmed for tanken om at det kanskje ligger en usynlig og skummel depresjon et sted på bunnen. Hvordan får jeg avkreftet det? Jeg har vært mindre "lei meg" i tiden jeg har gått på Lamictal. Før så tenkte jeg hver kveld at nå var det heldigvis en dag mindre å leve. Slik har jeg tenkt i mange år. Det ble merkbart redusert etter at jeg begynte med Lamictal.

Jeg er stort sett i en slags overfladisk godt humør, og er veldig sosialt anlagt. Når det er sagt, så har jeg store problemer med å være alene. Hvis jeg skal være helt oppriktig, så tenker jeg ofte på døden. Jeg har i den anledning blitt overtalt av en mentor til å kvitte meg med 2 bæreposer med medisiner som jeg hadde liggende i tilfelle jeg ikke ville mer. Nå har jeg levert dem på apoteket, så da har jeg ikke den muligheten lenger. Selvom jeg har veldig mange mennesker rundt meg som er glad i meg og jeg i dem, så tenker jeg ofte at livet mitt er meningsløst.

Hvis jeg lider av en depresjon, så har jeg gjort det det meste av livet mitt, for jeg har det bedre nå enn none gang tidligere.

Hvordan kan jeg selv finne ut om jeg lider av en depresjon?

Kan andre medikamenter så som SSRI "bedre hukommelsen (la oss kalle det det for enkelhets skyld)" ved å dempe en slik usynlig depresjon.

Jeg har mange spørsmål her ser jeg, og jeg håper at det ikke ble alfor rotete formulert.

Igjen takk for det fine PC-bildet du brukte for å forklare forskjellen på hukommelse og oppmerksomhet.

Mvh

Det er uhyre sjelden med Alzheimer i din alder. Men du har vært psykotisk og brukt medisiner mot dette. Begge disse tingene kan være en forklaring på hvorfor du ikke husker så godt. Depresjon er lett å forveksle med Alzheimer, og jeg håper du er utredet for det. Ved den nevropsykologiske undersøkelsen har de nok sjekket ut det. MR er ikke så sensitiv som en retesting på de hukommelsesmålene du tok ved nevropsyk utredning, så ville nok heller gjort det dersom jeg var deg. Da vil du også kunne få informasjon om hukommelsen bedrer seg - det skjer jo også i mange tilfeller. Det høres ut som det er en oppmerksomhetsvanske du har siden du ikke klarer å få med deg hva folk sier, ikke at du glemmer det. Du kan også gjennomføre en spinalpunksjon der man ser etter demensmarkører i spinalvæsken din, men det er ikke nødvendig, kun dersom det er for å roe deg.

Problemene dine er jo her og nå uansett. Hvilke råd fikk du av nevropsykologen angående dette?

Spinalpunksjon? Det høres som noe smertefullt...er det en sprøyte inn i ryggraden tro?

Skrekk og gru!

Spinalpunksjon? Det høres som noe smertefullt...er det en sprøyte inn i ryggraden tro?

Skrekk og gru!

Spinalpunksjon høres forferdelig ut, men er så godt som smertefritt.

Jeg har utført det sikkert over 100 ganger og kan ikke huske noen som har klaget over smerte - men redd for det har mange vært.

Til NHD,

Har du anledning til å svare på de spørsmål jeg har omkring dette med depresjon og hukommelse?

Til NHD,

Tusen, tusen takk for en fin og forståelig forklaring! Det er helt tydelig at jeg har glemt å trykke på "save" :o)

Jeg skal kutte ut Lamictalen så snart jeg kan.

Jeg er ikke fremmed for tanken om at det kanskje ligger en usynlig og skummel depresjon et sted på bunnen. Hvordan får jeg avkreftet det? Jeg har vært mindre "lei meg" i tiden jeg har gått på Lamictal. Før så tenkte jeg hver kveld at nå var det heldigvis en dag mindre å leve. Slik har jeg tenkt i mange år. Det ble merkbart redusert etter at jeg begynte med Lamictal.

Jeg er stort sett i en slags overfladisk godt humør, og er veldig sosialt anlagt. Når det er sagt, så har jeg store problemer med å være alene. Hvis jeg skal være helt oppriktig, så tenker jeg ofte på døden. Jeg har i den anledning blitt overtalt av en mentor til å kvitte meg med 2 bæreposer med medisiner som jeg hadde liggende i tilfelle jeg ikke ville mer. Nå har jeg levert dem på apoteket, så da har jeg ikke den muligheten lenger. Selvom jeg har veldig mange mennesker rundt meg som er glad i meg og jeg i dem, så tenker jeg ofte at livet mitt er meningsløst.

Hvis jeg lider av en depresjon, så har jeg gjort det det meste av livet mitt, for jeg har det bedre nå enn none gang tidligere.

Hvordan kan jeg selv finne ut om jeg lider av en depresjon?

Kan andre medikamenter så som SSRI "bedre hukommelsen (la oss kalle det det for enkelhets skyld)" ved å dempe en slik usynlig depresjon.

Jeg har mange spørsmål her ser jeg, og jeg håper at det ikke ble alfor rotete formulert.

Igjen takk for det fine PC-bildet du brukte for å forklare forskjellen på hukommelse og oppmerksomhet.

Mvh

Jeg mener å vite at du er høyt utdannet. Her må vi bruke en analytisk tilnærming til problemet. Det innebærer bla at en må vurdere en faktor av gangen. Jeg mener å ha sagt noe lignende før.

1. Skurken (i forhold til oppmersomhet/nærhukommelse) er Lamictal. Det får du svar på først ved en seponering.

Blir det da ok, så er det ok. Hvis ikke:

2. Det kan skyldes depresjon. Det tro jeg at det bør være en lege/psykolog som hjelper deg å vurdere i RL hvorvidt du har en depresjon eller ikke. Hvis du har en depresjon, kan en vurdere ulike AD.

Annonse

Jeg mener å vite at du er høyt utdannet. Her må vi bruke en analytisk tilnærming til problemet. Det innebærer bla at en må vurdere en faktor av gangen. Jeg mener å ha sagt noe lignende før.

1. Skurken (i forhold til oppmersomhet/nærhukommelse) er Lamictal. Det får du svar på først ved en seponering.

Blir det da ok, så er det ok. Hvis ikke:

2. Det kan skyldes depresjon. Det tro jeg at det bør være en lege/psykolog som hjelper deg å vurdere i RL hvorvidt du har en depresjon eller ikke. Hvis du har en depresjon, kan en vurdere ulike AD.

Takk for svar fra deg.

Det gir meg en god følelse å ha en strategi nå fremover. Uansett hvilken konklusjon jeg måtte komme til, så gir det håp.

Jeg har nettopp økt AP dosen av ulike årsaker, og er blitt anbefalt å la nedtrappingen av Lamictal ligge til jeg har kommet over på en mer permanent AP-dosering.

Når tiden er inne vil jeg ta depresjons-spørsmålet opp med min behandler.

Igjen takk, og ha en god dag :o)

Tusen takk for lykkeønskninger :o)

Hvis dette løser seg blir jeg superlykkelig, glad og kommer til å få masse selvtillit igjen!

Akkurat nå så kan jeg ikke klare ordinært arbeid p.g.a. denne begrensningen. Mitt største ønske er å kunne huske min egen historie og å klare en vanlig jobb.

Vanlig arbeid ja..sukk, det kunne jeg også ha tenkt meg å klare. Høyt oppe og langt framme her i gården, ser det ut som. Tåler jo ikke stress i det hele tatt, nok med å orientere meg i hverdagen for tiden.

Men et mål må man jo ha, så engang i framtiden skal jeg bli frisk som en fisk :). Ha en fin dag !!

Vanlig arbeid ja..sukk, det kunne jeg også ha tenkt meg å klare. Høyt oppe og langt framme her i gården, ser det ut som. Tåler jo ikke stress i det hele tatt, nok med å orientere meg i hverdagen for tiden.

Men et mål må man jo ha, så engang i framtiden skal jeg bli frisk som en fisk :). Ha en fin dag !!

Ha en riktig fin dag til du også...håper solen skinner godt der du er :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...