Gå til innhold

Dårlig behandling av tidl.sykemeldt

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er riktig forum, men jeg prøver meg her. En deltidsansatt blir sykemeldt i ca. 1/2 år pga. problemer med en fot. Friskmeldt og tilbake for fullt i jobb med mye ekstraarbeid over en periode på 3-4 mnd. som fører til musearm og sykemeling på ca. 1 mnd. Personen blir helt frisk, men tilbake på jobb får personen beskjed om at det ikke blir noen ekstratimer i den nærmeste tiden pga. dennes belastningsskade, som sjefen har bestemt er dennes sykdom. Personen er helt frisk, men blir selvfølgelig dypt deprimert av denne behandlingen. Man har jo lyst bare å gi opp alt, men,men... Er det *lov* å behandle noen på denne måten?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327592-d%C3%A5rlig-behandling-av-tidlsykemeldt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men er dette dårlig behandling? Du skriver jo at mye arbeid ga musearm etc. og selv om vedkommende for tiden ikke har smerter, så er jo dette en type plage som ofte kommer tilbake. Dermed virker det fornuftig å ikke la vedkommende jobbe mer enn ordinær arbeidstid en periode. Eller er det noe jeg har misforstått?

Det høres meget fornuftig ut at en som har vært sykemeldt ikke skal jobbe overtid i den første tiden etter sykemeldingen.

Personen er helt frisk og har en arbeidsuke på 30 t. Ikke 1 time ekstra gis. Dersom personen ikke hadde vært helt frisk, så er jeg helt enig ikke å gi ekstratjeneste, men ikke i dette tilfellet.

Hvis vedkommende har nevnt for sjefen at musearm var årsak til siste sykemelding, så syns jeg det er en fornuftig disponering av sjefen å legge til rette arbeidet på en slik måte at det forebygger at problemet oppstår igjen. I dette tilfellet vil det si at vedkommende utelukker å tilby ekstraarbeid som kan trigge musearm.

Jeg forstår ikke helt hvorfor du sier "belastningsskade, som sjefen har bestemt er dennes sykdom", når du tidligere har sagt at det faktisk var musearm som var problemet. Jeg forstår heller ikke hvorfor vedkommende er dypt deprimert av å ha en sjef som legger tilrette arbeidsoppgavene på en slik måte at hun skal kunne stå stabilt i jobb. Ikke forstår jeg hvorfor det skulle kunne gi grunn til å gi opp heller.

Og som et siste svar: selvsagt er det *lov* å behandle noen slik - det kan til og med være en forbilledlig måte å legge situasjonen til rette på.

Men er dette dårlig behandling? Du skriver jo at mye arbeid ga musearm etc. og selv om vedkommende for tiden ikke har smerter, så er jo dette en type plage som ofte kommer tilbake. Dermed virker det fornuftig å ikke la vedkommende jobbe mer enn ordinær arbeidstid en periode. Eller er det noe jeg har misforstått?

Musearmen kom av at personen ble satt til uvant arbeid ved dataskjermen i en lang og stressende periode. Personen behøver ikke være i nærheten av en datamaskin til vanlig og fungerer ellers strålende, så det er mange oppgaver å gjøre.

Annonse

Musearmen kom av at personen ble satt til uvant arbeid ved dataskjermen i en lang og stressende periode. Personen behøver ikke være i nærheten av en datamaskin til vanlig og fungerer ellers strålende, så det er mange oppgaver å gjøre.

Jeg synes fortsatt løsningen virker fornuftig. To lange sykemeldinger i løpet av ett år tilsier at det er grunn til å være forsiktig, og særlig den siste virker jo klart relatert til belastninger. Da er det et stort poeng å først fungere stabilt i sin ordinære stillingsprosent, før den evt. økes med ekstra timer.

Personen er helt frisk og har en arbeidsuke på 30 t. Ikke 1 time ekstra gis. Dersom personen ikke hadde vært helt frisk, så er jeg helt enig ikke å gi ekstratjeneste, men ikke i dette tilfellet.

det er vel en preventativ strategi, da overtid sist førte til sykemelding. Musearm er jo lettt å få tibakeslag av.

Det beste du kan gjøre er å vise at du er en sterk medarbeider, ta ansvar og gjøre oppgavene du har ansvar på en overbevisende måte. Om en 2-4 måneder kan du vurdere å ta det opp med sjefen og diskutere muligheter for mer arbeid.

Hvorfor betyr det så mye for deg å få overtid?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...