Gå til innhold

Graviditet etter avsluttet Roaccutan-kur

Anbefalte innlegg

Gjest lillemor_85

Hei! Jeg er en jente på 23 år som skal gå på en Roaccutane-kur til slutten av juli, så det blir da 8 mnd tilsammen på denne kuren. Når kan jeg egentlig bli gravid etter avsluttet kur? Har hørt og lest alt fra 1 mnd, 2 mnd, 6 mnd og opp til 1 år. Hvis det er 6 mnd som jeg er nødt til å vente, hvorfor så lang tid? Hva skjer hvis jeg slutter på denne kuren 1-2 mnd før jeg egentlig skal? Vil jeg få tilbakefall av akne? Jeg er per i dag helt fri for kviser. Hilsen meg=)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327604-graviditet-etter-avsluttet-roaccutan-kur/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Det er viktig å være klar over at Roaccutane er fosterskadelig, dvs at man ikke må være gravid mens man spiser tablettene eller i det tidsrommet der det fortsatt finnes medikament "i blodet". Dette er det gjennomført grundige undersøkelser på og ca 14 dager etter siste tablett er isotretinoin som den kjemiske substansen heter, på vei under det som finnes av tilsvarende stoffer normalt i blodeet. Etter 1 mnd er det helt sikkert at det ikke finnes medikament som er fosterskadelig i kroppen. Roche har lenge holdt på at sperrefristen skal være nettopp en måned mens Legemiddelverket lenge praktiserte en frist på 6 måneder "for sikkerhets skyld". Du kan altså stole på at 1 mnd er tilstrekkelig. Slutrter kuren for tidlig kan det være større risiko for tilbakefall , vi regner at den bør ligge på en totaldose på mellom 120 og 140 mg pr kg kroppsvekt, dvs ca 400 tbl til den som veier omkring 60 kg og 500 til den son veier ca 70 kg. Man bør i tillegg også ha vært kvisefri helst 2 mnd før stans i tablettene . Med hilsen fra Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...