Gå til innhold

NHD/andre. Blir ikke bedre

Anbefalte innlegg

Gjest Håpløst her

Har tidligere skrevet om min sønn som ble plaget på skolen,det var jo galt at han tok igjen,det mente både barnevern og skole. Han skulle heller si ifra når noen plaget han,så jeg snakket mye med han om dette og jeg sa at de voksne skulle ordne opp.

Så han var veldig flink i en periode og sa ifra,men det ble jo ikke bedre tvert imot,det gav ingen gevist for han. Og skolen nektet på at det han var utsatt for var mobbing,har sendt inn klage til rektor på de psykososiale forholdene på skolen men har ikke hørt noen konklusjon. Jeg er ikke i tvil om at det er mobbing,og alle har krav på å få være i fred på skolen.

Nå får jeg ofte tlf fra kontaktlæreren igjen,han virker slapp,trøtt og er urolig,og han tar igjen når noen plager han,det er jo sletts ikke bra!

Klassen han går i er veldig urolige og bøllete,jeg bare lurer "er det rart han blir påvirket av dette"? og "skal han være den eneste snille i klassen,er det mulig"?

Dessuten fokuserer de utrolig mye på det negative på skolen,alt barna gjør galt,er det rart det utvikler seg som det gjør da?

Dette er visst et problem som ikke går over!

Han har blitt plaget i flere år,på tross av det var han en snill og rolig gutt frem til for ett år siden,da forandret han seg totalt.

Jeg tenkte "nå har han fått nok". Han ble med på gale ting og oppførte seg bøllete "ikke til å unngå" tenkte jeg.

Men skolens reaksjon var å melde oss til barnevernet,de fant ut at det var mye positivt hjemme og at guttens problemer var skolerelaterte. Barnevernet mener skolen må få orden på dette,men det ser ikke ut som de finner noen løsning på det.

Og som sagt skolen finner stadig nye negative ting om sønnen min,og de vet godt at han trenger å styrke selvbildet sitt,for det brytes ned etter flere år med drittslenging og vold.

Jeg ser mørkt på alt nå,håper at det skal ordne seg men har i grunn ikke tro på det. Nå vil vi flytte til høsten!

Det er for barnas del,har en til sønn som sliter psykisk og er ikke imponert over det tilbudet de har her til han. Har nå funnet en plass hvor de har et virkelig godt tilbud til han,med tanke på utdanning. Jeg ser lyst på det når jeg tenker på flytting,her virker situasjonen håpløs.

Noen som har gode råd til meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327611-nhdandre-blir-ikke-bedre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Håpløst her

Jeg har gitt mitt råd. Jeg ser at andre har gitt dere andre råd, og jeg ser hva konsekvensen av det er.

Jeg har ikke mer å tilføye.

Og jeg er enig med deg,men det er vanskelig å gå imot fagfolkas avgjørelse og be han å ta igjen. Uff,ikke rart om gutten blir forvirra!

Gjest Håpløst her

Jeg har gitt mitt råd. Jeg ser at andre har gitt dere andre råd, og jeg ser hva konsekvensen av det er.

Jeg har ikke mer å tilføye.

Men det som hendte for ett år siden,at han forandret seg sånn er det positivt?

Det var da han begynte å ta igjen,det var da han ble som de andre "bøllete". Han bannet og hørte ikke på hva lærerene sa,og da ble de alvorlig bekymret.

Men kan du som psykiater understreke om dette er normalt under slike omstendigheter?

Og jeg er enig med deg,men det er vanskelig å gå imot fagfolkas avgjørelse og be han å ta igjen. Uff,ikke rart om gutten blir forvirra!

Det løste ihvertfall problemet her.

Etter en lang periode uten at skolen gjorde annet enn å godta mobberens unnskyldning om at han "ble provosert", bestemte vi oss for å lære guttungen å ta igjen. Faren kjøpte boksesekk og lærte ham noen triks. Han ble sendt på skolen med beskjed om at hvis skolen gav ham problemer med dette, skulle vi støtte ham.

Det skulle ikke mer enn ett slag til for at hele problemet opphørte.

Gjest Håpløst her

Det løste ihvertfall problemet her.

Etter en lang periode uten at skolen gjorde annet enn å godta mobberens unnskyldning om at han "ble provosert", bestemte vi oss for å lære guttungen å ta igjen. Faren kjøpte boksesekk og lærte ham noen triks. Han ble sendt på skolen med beskjed om at hvis skolen gav ham problemer med dette, skulle vi støtte ham.

Det skulle ikke mer enn ett slag til for at hele problemet opphørte.

Ja,og jeg tror også at det er løsningen,men så er det det at alle de andre har tro på andre løsninger. Vi har ansvarsgruppe og helsesøster,sosiallærer,rektor,kontaktlærer og barnevern mener det er galt å ta igjen. Og jeg er jo ikke fagfolk,er bare en mor som ønsker at sønnen min skal ha det bra på skolen.

Men har kjøpt boksesekk til han,han sier han har lyst å ta igjen men det er ikke lov,så han får mye sinne i seg som må ut.

Annonse

Gjest Hoggormen

Ja,og jeg tror også at det er løsningen,men så er det det at alle de andre har tro på andre løsninger. Vi har ansvarsgruppe og helsesøster,sosiallærer,rektor,kontaktlærer og barnevern mener det er galt å ta igjen. Og jeg er jo ikke fagfolk,er bare en mor som ønsker at sønnen min skal ha det bra på skolen.

Men har kjøpt boksesekk til han,han sier han har lyst å ta igjen men det er ikke lov,så han får mye sinne i seg som må ut.

Det er trist at vi fortsatt ser skoler som prøver å trekke seg unna ansvaret for å hjelpe en elev som sliter! Jeg var selv en elev i den situasjonen igjennom mesteparten av grunnskolen. Det var jeg som fikk all kjefta fordi jeg tok igjen med folk som var mindre enn meg. Men de kunne plage og mobbe meg like grundig som elever på min egen alder. Lærere hadde veldig merkelige oppfatninger om hva som var frekke svar og ikke, så jeg fikk passet påskrevet som en frekk elev da jeg kanskje faktisk etter hvert ble ufin i min måte å uttrykke misnøye over lærere som ikke gjorde noe. Og sa jeg fra om noe, så kunne det kanskje være rolig i en uke. Skolen mente at ting lå oppi hodet på meg, og at jeg burde gå til psykolog. De var virkelig blinde, og jeg sitter her med posttraumatisk stress fordi jeg bl.a ble utsatt for overgrep fra BARN! Dette klarte jeg aldri å fortelle om, så jeg tok kjefta og det som hørte med for å være fysisk mot disse folka, samt ufin. Dessuten sømmer det seg ikke for en jente å oppføre seg sånn, fikk jeg høre.

Jeg vet ikke hvilket råd NHD har gitt, men hadde jeg sittet og sett en skole behandle min unge sånn om jeg hadde hatt en - så ville det være naturlig for meg å flytte. Reaksjonen med å ta igjen er fullt ut forståelig, og helt normal. Problemet er at det gjerne setter i gang en vond sirkel hvor de som mobber godter seg over å se at offeret lar seg provosere. Jeg synes ikke det er rett at din sønn får all skylden for hva som hender med han ut i fra det du skriver. Skolen tar ikke ansvar her, ser ikke ut til å være interessert i å unngå mobbeproblemer. Den beste måten å ta igjen på er den utspekulerte og verbale måten, men det er ikke lett når man er liten. Her må skolen skjerpe seg noe veldig, ta tak i det generelle problemet og ikke legge all skylda på offeret. Ingen ting gjør noe bedre av å drive på sånn. Det har jeg førstehånds erfaring med selv.

Nei. Jeg tror det er lurt av deg å flytte jeg. Særlig når du har en sønn til som kan få bedre hjelp med psykiske problemer der du tenker på å flytte også. Forhåpentligvis kommer han som nå mobbes til en bedre skole også. Jeg tror ikke dere har noe å tape. Om sønnen din blir utsatt for mobbing igjennom hele sin tid på skolen er risikoen for at han også får psykiske problemer dessverre ganske stor.

Jeg håper dere finner ut av dette.

Gjest Håpløst her

Det er trist at vi fortsatt ser skoler som prøver å trekke seg unna ansvaret for å hjelpe en elev som sliter! Jeg var selv en elev i den situasjonen igjennom mesteparten av grunnskolen. Det var jeg som fikk all kjefta fordi jeg tok igjen med folk som var mindre enn meg. Men de kunne plage og mobbe meg like grundig som elever på min egen alder. Lærere hadde veldig merkelige oppfatninger om hva som var frekke svar og ikke, så jeg fikk passet påskrevet som en frekk elev da jeg kanskje faktisk etter hvert ble ufin i min måte å uttrykke misnøye over lærere som ikke gjorde noe. Og sa jeg fra om noe, så kunne det kanskje være rolig i en uke. Skolen mente at ting lå oppi hodet på meg, og at jeg burde gå til psykolog. De var virkelig blinde, og jeg sitter her med posttraumatisk stress fordi jeg bl.a ble utsatt for overgrep fra BARN! Dette klarte jeg aldri å fortelle om, så jeg tok kjefta og det som hørte med for å være fysisk mot disse folka, samt ufin. Dessuten sømmer det seg ikke for en jente å oppføre seg sånn, fikk jeg høre.

Jeg vet ikke hvilket råd NHD har gitt, men hadde jeg sittet og sett en skole behandle min unge sånn om jeg hadde hatt en - så ville det være naturlig for meg å flytte. Reaksjonen med å ta igjen er fullt ut forståelig, og helt normal. Problemet er at det gjerne setter i gang en vond sirkel hvor de som mobber godter seg over å se at offeret lar seg provosere. Jeg synes ikke det er rett at din sønn får all skylden for hva som hender med han ut i fra det du skriver. Skolen tar ikke ansvar her, ser ikke ut til å være interessert i å unngå mobbeproblemer. Den beste måten å ta igjen på er den utspekulerte og verbale måten, men det er ikke lett når man er liten. Her må skolen skjerpe seg noe veldig, ta tak i det generelle problemet og ikke legge all skylda på offeret. Ingen ting gjør noe bedre av å drive på sånn. Det har jeg førstehånds erfaring med selv.

Nei. Jeg tror det er lurt av deg å flytte jeg. Særlig når du har en sønn til som kan få bedre hjelp med psykiske problemer der du tenker på å flytte også. Forhåpentligvis kommer han som nå mobbes til en bedre skole også. Jeg tror ikke dere har noe å tape. Om sønnen din blir utsatt for mobbing igjennom hele sin tid på skolen er risikoen for at han også får psykiske problemer dessverre ganske stor.

Jeg håper dere finner ut av dette.

Tusen takk for at du delte dette med meg,du har hatt det tøft og har mye fornuftig å komme med.

Gruer meg for å sende han på skolen hver dag,for alltid er det noe! Det blir nok flytting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...