Gå til innhold

Elektroniske sigaretter

Anbefalte innlegg

Jeg har møtt noen venner som introduserte meg for elektroniske sigaretter. De hadde sluttet helt med tobakksrøyking etter å ha begynt med dette. For de som ikke har hørt om elektroniske sigaretter før; dette er imitasjoner av sigaretter i plast/aluminium, som lades opp elektronisk. I disse sigarettene putter man inn ampuller som inneholder nikotin etter valgfri styrke (med mulighet for nikotinfritt også), vann og aromastoffer (tobakkssmak, eplesmak osv.). Det vil si at man kvitter seg med alle andre giftstoffer, bortsett fra nikotinen. I følge de jeg har snakket med i Statens Legemiddelverk anser de nikotin til disse elektroniske sigarettene som legemiddel på lik linje med andre røykesluttprodukter med nikotininnhold. Problemet er at Helsedirektoratet er svært skeptiske og sier at det "ikke finnes bevis på at røykere som gruppe slutter å røyke tobakk og går helt over til elektroniske sigaretter", noe som vel også gjelder for andre røykesluttpreparater som allerede er på det norske markedet? Så min pakke fra England gikk ikke igjennom tollen, til tross for informasjonen jeg hadde fått fra Statens Legemiddelverk. Dette er utrolig frustrerende, siden jeg var veldig klar for å slutte å røyke nå. Det som virket lettende for meg med dette var at jeg ikke først og fremst trengte å kvitte meg med selve vanen, men få vekk alle tobakksgiftstoffene og etterhvert røyke helt nikotinfritt, og da er det jo ingen fare lenger rent helsemessig. (Ingen blir heller plaget av passivrøyking, ingen blir plaget av dårlig lukt og gule vegger). Og når nikotinen til slutt er tatt vekk er det kanskje ikke nødvendig å røyke i det hele tatt. Jeg var veldig positivt innstilt til denne metoden, da andre produkter ikke har hjulpet meg. Det er vanen som holder meg igjen.

Jeg lurer på om andre har erfaringer med dette? Lurer også på hva slags holdninger dere har til røykeslutt på en slik måte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327621-elektroniske-sigaretter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Onsdag1365380628

Jeg kjøpte en gang slike sigaretter på et apotek her i byen. Vet ikke om de har slikt lengre. Smaken var grusom, og det kunne ikke på noen måte sammenlignes med vanlige sigaretter. Man skulle liksom ta et drag og blåse ut i lufta, men alt som skjedde var at man fikk en ekkel smak i munnen og følelsen av at man hadde glemt å fyre på sigaretten. Anbefales ikke av meg som hjelp til røykeslutt. Jeg sluttet å røyke for etpar år siden og da uten hjelpemidler.

Gjest Hoggormen

Jeg kjøpte en gang slike sigaretter på et apotek her i byen. Vet ikke om de har slikt lengre. Smaken var grusom, og det kunne ikke på noen måte sammenlignes med vanlige sigaretter. Man skulle liksom ta et drag og blåse ut i lufta, men alt som skjedde var at man fikk en ekkel smak i munnen og følelsen av at man hadde glemt å fyre på sigaretten. Anbefales ikke av meg som hjelp til røykeslutt. Jeg sluttet å røyke for etpar år siden og da uten hjelpemidler.

Hvordan kan en "sigarett" være elektronisk?

Mye rart de finner på...

Gjest Hoggormen

Jeg husker ikke noe elektronikk jeg da...bare en plastsak som skulle etterligne en røyk og sånne ampuller til å putte i.

*le*

Jeg tror jeg ville følt meg ganske dum hvis jeg satt der og dro i meg noe merkelige greier fra en sigarettlignende plastdings! Nikotininhalatoren som har vært på markedet i noen år vil jeg i alle fall holde meg langt unna. Hvis jeg fikk i meg nikotin nå, så ville jeg kanskje blitt så røyksjuk at jeg sprakk....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...