Gå til innhold

NDH: Rivotril og bilkjøring

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Trygg bak rattet

I Felleskatalogens pasientutgave finner jeg følgende:

''bør brukes med forsiktighet hos bilførere''

Jeg tolker dette dit hen at det ikke er forbudt å bruke Rivotril i forbindelse med bilkjøring så lenge en ikke føler seg helt nedsløvet.

Er dette en fornuftig tolkning?

Gjest Ikke gjør det...

Jeg tolker dette dit hen at det ikke er forbudt å bruke Rivotril i forbindelse med bilkjøring så lenge en ikke føler seg helt nedsløvet.

Man bør vel streng ikke kjenne sløvhet.

Til og med litt feber i kroppen kan gi meget redusert dømmeevne som sjåfør...

''Jeg tolker dette dit hen at det ikke er forbudt å bruke Rivotril i forbindelse med bilkjøring så lenge en ikke føler seg helt nedsløvet.

''

Du må som andre sjåfører kjenne at du er opplagt nok til å være en sikker trafikant. Dersom enten medikamentet eller utslag av sykdom gjør deg sløv, så kan du ikke kjøre bil.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Grensen for å kunne kjøre bil er 10 mg Valium som døgndose forutsatt at en føler seg opplagt.

Den relative potens mellom Rivotril og Valium er oppgitt til fra 1/20 til 1/40.

Forutsatt 1/20, er 0,5 mg rivotril den absolutt maksimale døgndose.

Gjest benzor

Grensen for å kunne kjøre bil er 10 mg Valium som døgndose forutsatt at en føler seg opplagt.

Den relative potens mellom Rivotril og Valium er oppgitt til fra 1/20 til 1/40.

Forutsatt 1/20, er 0,5 mg rivotril den absolutt maksimale døgndose.

Har før kommet fram her på formet at 0,5 xanor og 0,5 rivotril er det samme. Og at det tilsvarer 5mg valium?? at 1 mg xanor er 10 mg valium?

Hva er riktig?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...