Gå til innhold

Bipolar lidelse 2, bli frisk ?

Anbefalte innlegg

Jeg er 42 år, har hatt 3-4 middels tunge depresjoner fram til jeg (sannsynligvis pga. ytre påkjenninger, bla. mitt barns sykdom) fikk to tunge depresjoner og kom til psyk. behandling i 2005 på DPS og sykehus. Har brukt Lithionit i 2 år og 3 mnd. Det går egentlig fint, har ikke hatt depresjon eller oppstemthet siste 2 år. Nivået i blodprøvene er 52. Jeg tenker at jeg kan forsøke å slutte med medisin, siden livet er stabilt nå, jeg har det bra ang. jobb og familieliv. Og jeg har lett hodepine hver ettermiddag, som kanskje er bivirkning?. Jeg innser at det er bipolar lidelse jeg har hatt, men jeg vil ikke bruke medisiner i 20 år til. Er Lithionit tabletter som man kan bruke etter behov ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327645-bipolar-lidelse-2-bli-frisk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man blir ikke frisk av bipolar.

Man blir symptomfri på medisiner.

Men du kan jo prøve noen andre enn litium? Mange har kjempegode erfaringer med Lamictal feks...inkl meg selv.

Jeg har prøvd å trappe ned medisiner noen ganger. Særlig når jeg tror jeg har blitt frisk.

Uten ytre påvirkninger har jeg fått tilbakefall av depresjon hver gang...dessverre..

Jeg kommer til å gå på medisiner i 40 år til håper jeg. Er 40 nå ;)

Huff...ikke gjør noen medisinendring på egenhånd...Det er ikke verdt det...

Gjest Hoggormen

Heisann!

Bipolar er dessverre en livslang diagnose når det gjelder både 1 og 2. Man blir ikke frisk, men man kan føle seg helt fin på medisiner - holde svingningene i sjakk så man ikke føler seg dårlig.

Litionit kan ikke tas nå og da. Litium er et stoff hvor det er ekstra viktig å ha en stabil serumkonsentrasjon i blodet.

Litionit er også gammeldags spør du meg. Var jeg psykiater ville jeg nok oftest foreskrevet Lamictal først. Har samme diagnose som deg og bruker Lamictal sammen med Seroquel for å holde svingningene i sjakk. Dette er en god "kocktail" for meg, som ikke gir noen bivirkninger.

Husk at du er stabil fordi du tar medisin, ikke fordi sykdommen er borte. Man blir ikke kvitt diabetes ved å ta insulin. En litt drøy sammenligning, men jeg tror du skjønner poenget :) Snakk med psykiateren din (har du ikke kontakt med en bør du få det) hvis du tenker på muligheter for å endre på medisineringa. Jeg tuklet med noe antidepressiva for en stund siden ved å trappe ned på egenhånd. Jeg ble grisedårlig av fysiske abstinenser fordi jeg gikk for fort fram. Så det er en meget god ting å høre med kyndig kompetanse før man gjør noe.

Gjest imzedimze

Heisann!

Bipolar er dessverre en livslang diagnose når det gjelder både 1 og 2. Man blir ikke frisk, men man kan føle seg helt fin på medisiner - holde svingningene i sjakk så man ikke føler seg dårlig.

Litionit kan ikke tas nå og da. Litium er et stoff hvor det er ekstra viktig å ha en stabil serumkonsentrasjon i blodet.

Litionit er også gammeldags spør du meg. Var jeg psykiater ville jeg nok oftest foreskrevet Lamictal først. Har samme diagnose som deg og bruker Lamictal sammen med Seroquel for å holde svingningene i sjakk. Dette er en god "kocktail" for meg, som ikke gir noen bivirkninger.

Husk at du er stabil fordi du tar medisin, ikke fordi sykdommen er borte. Man blir ikke kvitt diabetes ved å ta insulin. En litt drøy sammenligning, men jeg tror du skjønner poenget :) Snakk med psykiateren din (har du ikke kontakt med en bør du få det) hvis du tenker på muligheter for å endre på medisineringa. Jeg tuklet med noe antidepressiva for en stund siden ved å trappe ned på egenhånd. Jeg ble grisedårlig av fysiske abstinenser fordi jeg gikk for fort fram. Så det er en meget god ting å høre med kyndig kompetanse før man gjør noe.

Om noen år er da lamictal like gammeldags som lithionit? Fordi om mediamentet er eldre, betyr det ikke at det er dårligere. Det er inviduelt hva du tåler best. Selv spyr jeg som en gris og er skrekkelig kvalm av lamictal :) Ingen bivirkning på litihionit.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...