Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har følelser noen plass i terapien? Jeg har hele tiden trodd at terapi skal være effektiv og målrettet og fokusere på å bedre funksjonsevnen. Og jeg har vært sikker på at den beste måten å få til det på har vært å stenge alle følelser ute og være rasjonell og praktisk i terapien, f.eks. som i eksponering.

Men nå er jeg begynt å tvile. Tror jeg har tenkt på denne måten, prøvd en "rasjonell" tilnærming til terapien for å slippe å ta frem de vanskelige følelsene. Jeg gikk lenge i behandling som ikke førte frem, av forskjellige grunner. Så fikk jeg en periode en behandler som hjalp meg, og jeg klarte å sette ord på noen følelser. Det var ikke sånn at hovedfokuset var følelser, men de hadde en plass i terapien.

Hva er riktig? Kognitiv terapi er bra, godt dokumentert. Mitt inntrykk er at det der er lite fokus på følelser, at den er mer "rasjonell" og løsningsrettet enn bakoverskuende.

Har følelser noen plass i terapi? Eller skal behandlingen være mest mulig rasjonell og objektiv?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327654-f%C3%B8lelser-i-terapi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lurer på det samme

Følelser er en del av vår fortid, vår hverdag og vår fremtid. De hører selvsagt hjemme i terapien.

men hvordan takler behandlere at man bare raser fra seg og lar all sin frustrasjon og vonde følelser gå utover dem, og er det så konstruktivt å ha fokus på følelser i terapien slik som Orio nevner på?

men hvordan takler behandlere at man bare raser fra seg og lar all sin frustrasjon og vonde følelser gå utover dem, og er det så konstruktivt å ha fokus på følelser i terapien slik som Orio nevner på?

'' bare raser fra seg og lar all sin frustrasjon og vonde følelser gå utover dem''

Terapi vil normalt innebære at man snakker om og reflekterer over følelser, ikke at man bare raser fra seg eller hyler og skriker.

Er litt usikker på hva du mener med å la vonde følelser gå ut over behandlerne; det gjør jo ikke vondt for behandlerne at du har det vondt.

Gjest lurer på det samme

'' bare raser fra seg og lar all sin frustrasjon og vonde følelser gå utover dem''

Terapi vil normalt innebære at man snakker om og reflekterer over følelser, ikke at man bare raser fra seg eller hyler og skriker.

Er litt usikker på hva du mener med å la vonde følelser gå ut over behandlerne; det gjør jo ikke vondt for behandlerne at du har det vondt.

mener om det er akseptert

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det hører med som en naturlig del av terapeutens arbeid. Ingen blir særlig følelsesmessig berørt av det.

Forutsetter at vi her snakker om verbale uttrykk for følelser.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...