Gå til innhold

Er det dette som er Asperger?

Anbefalte innlegg

Gjest Lurer litt på dette.

Det er en kontorlærling hos oss som jeg stusser litt over.

Jeg jobber ikke direkte sammen med henne, så jeg vet ikke hvordan hun utfører jobben sin, men det er _noe_ som sier meg at det er noe.

Ansiktet er mimikkløst. Det tar lang tid før hun kommer med et svar når noen prater til henne og praten går tregt. Hun virker fjern og stirrende (drømmende).

Når hun svarer så er det ikke noe galt med svarene hun gir.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327657-er-det-dette-som-er-asperger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lurer litt på dette.

Dette er nok alt for lite opplysninger til å kunne sette en slik diagnose.

Ja, jeg skjønte det igrunnen selv også da jeg leste gjennom hva jeg skrev. Det jeg skrev hørtes ikke unormalt ut i det hele tatt. Kan ikke forklare bedre, må oppleves.

Ja, jeg skjønte det igrunnen selv også da jeg leste gjennom hva jeg skrev. Det jeg skrev hørtes ikke unormalt ut i det hele tatt. Kan ikke forklare bedre, må oppleves.

Heldigvis er det sånn at vi alle er forskjellige :-)

Den personen du beskriver kan selvsagt ha asperger, men det kan like godt være at hun er sjenert, at hun er usikker, eller en million andre grunner for å være slik hun er.

Også innen diagnosen Asperger er det store variasjoner - fra "en millimeter fra normalen" til å grense opp mot klassisk autisme.

Er det noe i hennes annerledeshet som gjør at hun ikke utfører jobben sin? Skader eller forulemper hun noen? Dersom hun gjør jobben sin, ikke skader/forulemper noen kan du heller forsøke å fokusere på henne, ikke hennes annerledeshet. Kanskje hun endrer adferd, dersom hun merker at hennes annerledeshet er akseptert?

Gjest Lurer litt på dette

Heldigvis er det sånn at vi alle er forskjellige :-)

Den personen du beskriver kan selvsagt ha asperger, men det kan like godt være at hun er sjenert, at hun er usikker, eller en million andre grunner for å være slik hun er.

Også innen diagnosen Asperger er det store variasjoner - fra "en millimeter fra normalen" til å grense opp mot klassisk autisme.

Er det noe i hennes annerledeshet som gjør at hun ikke utfører jobben sin? Skader eller forulemper hun noen? Dersom hun gjør jobben sin, ikke skader/forulemper noen kan du heller forsøke å fokusere på henne, ikke hennes annerledeshet. Kanskje hun endrer adferd, dersom hun merker at hennes annerledeshet er akseptert?

" det kan like godt være at hun er sjenert, at hun er usikker"

Nei, da hadde jeg ikke spurt. Jeg har på følelsen av at det er noe mer enn bare det, men det er ikke viktig:-) Føler også at (de som kjenner henne bedre enn meg)andre snakker til henne som om hun var et barn.

" det kan like godt være at hun er sjenert, at hun er usikker"

Nei, da hadde jeg ikke spurt. Jeg har på følelsen av at det er noe mer enn bare det, men det er ikke viktig:-) Føler også at (de som kjenner henne bedre enn meg)andre snakker til henne som om hun var et barn.

''Føler også at (de som kjenner henne bedre enn meg)andre snakker til henne som om hun var et barn.''

De jeg kjenner med asperger, trenger ikke å prates til som om de var barn. De er hormalt til høyt intelligente, og det er ingen grunn å "snakke ned" til dem i det hele tatt.

Annonse

''Føler også at (de som kjenner henne bedre enn meg)andre snakker til henne som om hun var et barn.''

De jeg kjenner med asperger, trenger ikke å prates til som om de var barn. De er hormalt til høyt intelligente, og det er ingen grunn å "snakke ned" til dem i det hele tatt.

"De jeg kjenner med asperger, trenger ikke å prates til som om de var barn. De er hormalt til høyt intelligente"

Det er nemlig det jeg vet og det er derfor jeg begynte å tenke på Asperger. For å være helt ærlig, trodde jeg først dette var ei jente med en liten hjerneskade. Etterhvert, skjønte jeg at det ikke var slik og derfor begynte jeg å lure på om det kunne være Asperger eller en mild form for autisme. Noe må det være.

Jeg spør bare av nysgjerrighet.

Når jeg mener at de snakker til henne som et barn, mener jeg at sånn overdrevent/tilgjort hyggelig, sukkersøt stemme osv, slik man gjerne snakker til et lite barn.

"De jeg kjenner med asperger, trenger ikke å prates til som om de var barn. De er hormalt til høyt intelligente"

Det er nemlig det jeg vet og det er derfor jeg begynte å tenke på Asperger. For å være helt ærlig, trodde jeg først dette var ei jente med en liten hjerneskade. Etterhvert, skjønte jeg at det ikke var slik og derfor begynte jeg å lure på om det kunne være Asperger eller en mild form for autisme. Noe må det være.

Når jeg mener at de snakker til henne som et barn, mener jeg at sånn overdrevent/tilgjort hyggelig, sukkersøt stemme osv, slik man gjerne snakker til et lite barn.

''Når jeg mener at de snakker til henne som et barn, mener jeg at sånn overdrevent/tilgjort hyggelig, sukkersøt stemme osv, slik man gjerne snakker til et lite barn.''

Også totalt bortkommet på en med asperger, tenker jeg.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det kan godt bli slik fordi personer med denne diagnosen lett oppfattes som "treige".

Tross normal intelligens (på intelligenstester) framstår de mindre intelligente i sosiale sammenhenger.

''Når jeg mener at de snakker til henne som et barn, mener jeg at sånn overdrevent/tilgjort hyggelig, sukkersøt stemme osv, slik man gjerne snakker til et lite barn.''

Også totalt bortkommet på en med asperger, tenker jeg.

Det vil i hvert fall ikke gjøre tolkingen av den andres kommunikasjon bedre.

Det kan godt bli slik fordi personer med denne diagnosen lett oppfattes som "treige".

Tross normal intelligens (på intelligenstester) framstår de mindre intelligente i sosiale sammenhenger.

Men tilfeldigvis fikk jeg vite senere på dagen at hun mest sannsynlig vil få problemer med å fungere i jobb også etter endt utdannelse, uten å få tilrettelagte oppgaver. Så da er det ikke bare det sosiale, men mer enn det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...