Gå til innhold

sykdomsangst?

Gjest hypokonder eller?

Anbefalte innlegg

Gjest hypokonder eller?

Jeg har alltid hatt en mage som lett påvirkes av bekymringer, f.eks. fikk jeg alltid løs mage på eksamensdager på skolen. Like etter jeg begynte i min første jobb hadde jeg en periode hvor jeg var plaget av kvalme, og var på Volvat og tok UL av tarmsystemet. De konkluderte med at jeg hadde irritabel tarm (11 år siden). Etter at jeg fikk egne barn, har jeg alltid blitt veldig bekymret hvis de er syke, og alltid lest masse på internett om alle slags sykdomer man kan ha. Var med og pleiet en bestemor som døde av kreft, og har etter det vært livredd for at noen jeg kjenner eller jeg selv skal få sydommen. I vinter har jeg selv vært plaget av kvalme i lange perioder, kombinert med løs mage. I tillegg har jeg en konstant murring i ryggen. Selvsagt har jeg søkt masse på nett, og blitt kjempebekymret for hva slags skummel sykdom dette kan være. Er det noe jeg burde fått undersøkt som er realistisk at dette kan være, eller kan begge deler være pga bekymringene mine? Merker at bekymringer forsterker kvalmen, og at den er mindre merkbar hvis jeg har det travelt på jobb og ikke rekker å bekymre meg... Håper noen kan hjelpe meg å ordne tankene mine litt!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327659-sykdomsangst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glemte å si at jeg er 32år, normal vekt og middels godt trent.

Har en travel jobb i en bransje som er preget av nedbemanning.

Det høres ut som om du har magekattar som forsterkes av angst. Hvis du utgangspunktet har en ømfinlig mage som reagerer på det, meste kan stress og bekymringer virkelig slå ut i magesmerter og kvalme.

Jeg snakker av egen erfaring, er mye plaget med angst for tiden og da kommer kvalmen som et skudd, i persioder hvor jeg har god til til å tenke kan jeg være så kvalm at jeg ikke får i meg mat. Etter diverse runder hos fastlegem med all verdens blodprøver har jeg nå endelig fått time til både gastroskopi og kolonskopi.

Forslår at du tar dette opp med fastlegen din, kanskje hjelper det bare å ha noen å snakke med, kanskje kan legen henvise deg videre.

Lykke til og god bedring.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327659-sykdomsangst/#findComment-2736009
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...