Gå til innhold

Litt erfaringer fra psykomotorisk fysioterapi

Anbefalte innlegg

Tråden til psykojenta i går satte igang en del tanker om dette, hadde lyst å svare men fikk hverken helt klarthet i eller satt ord på hva jeg tenkte.

Svarene som kom fikk meg til å tenke enda mer, ble både sint og oppgitt uten å helt forstå hvorfor. Etter en tur med noen tankerunder og nok en time hos min psykomotoriske fysioterapaut (pmf) ble tankene litt klarere. Fikk lyst å dele de her, fordi jeg neppe er den eneste med samme erfaring.

Jeg har gått til tre ulike pmf´er. Noe har ikke hjulpet, noe gjorde vondt verre og noe har hjulpet meg mye. Hva er det som har gjort at behandlingene har viket så ulikt? Noe av det har selvfølgelig med tiden å gjøre, jeg var ikke klar for den type behandling hos den første pmf´en, som dessuten var veldig fersk i gamet.

Men nummer to var en bra behandler som har hjulpet menge, og jeg var på mange måter klar. Men - som mange andre trodde hun at med min overgrepsbakgrunn så var det viktig å la meg ha kontroll. Vi gjorde mer øvelser en tradisjonell pmf, jeg skulle velge, jeg skulle ha kontroll.

Og jeg reagerte gang på gang som om det helt motsatte skjedde, at jeg ble tvunget til å gjøre ting jeg ikke ville. Jeg forsto ikke selv hva som skjedde, vi gjorde jo ikke mye. Lett trening for det meste. Jeg gråt etter hver time og før hver nye. Fikk mye angst. Trodde det bare var en fase jeg måtte igjennom. Men det ble ikke bedre.

Så hopper jeg til dagens time. Ligge på magen på benken og hun jobber med musklene i ryggen. Jeg puster, strekker, løfter, og det går helt fint. Det kjennes trygt!! Kroppen er mer fleksibel, jeg kjenner min egen pust. Jeg går ca firedobbelt så langt og mye fortere før jeg ble sliten i forhold til for et år siden. Ofte gleder jeg meg til timene. Hva har skjedd?

Skal hoppe helt tilbake til den lille jenten. Overgepene. Skal ikke gå i detalj, men det handler om å bli tvunget til å delta. Omsider har jeg forstått at det ikke bare er meg som har opplevd det. Å ikke bare miste råderetten over hva andre gjør med kroppen, men hva jeg selv gjør med den. Uten mulighet til å slippe unna, for alternativet er dødstrusler.

Derfor ble pmf´ens forslag til øvelser så umulig å forholde seg til. Nok en gang var det noe som bestemte hva jeg skulle gjøre med kroppen min. Hun mente ikke å bestemme, men når budskapet hadde gått igjennom mine "filtre" så var det blitt til tvang. Men den var skjult.

Derfor ble det mindre provoserende når den nye fysioterapauten tok mer styring. Det ble ikke forventet at jeg deltok, men jeg ble "innvitert" på en måte. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det. Muskler og scener fikk ord som gjorde de lettere å forholde seg til, forstå og snakke om.

Det å få lov til å være passiv, gjorde at jeg kunne være mer aktiv. Frivillig denne gangen. Selvsagt har det vært noen knall og fall, men nå har jeg jo en kropp som i det store og det hele funker og som jeg oftere enn før ikke ønsker dit pepperen gror. :)

Fortsetter under...

Tusen takk for at du delte dette med meg :-)

Jeg har også gått til 2 før dette...skulle nesten tru vi bodde på samme plass.. 1"fersking" først,-denne ok faktisk, men klarte likevel ikke nyttiggjøre meg denne langvarige behandlinga- mest sannsynlig fordi jeg var innlagt hele den perioden_og litt til_

Så ei som var fin å jobbe med, men som jeg bare kunne gå til 5ganger eller noe..denne gangen også innlagt.

Nå har jeg ei som leste fra arket når overgrepet fant sted til og med - bom, der ble jeg satt ut..."greit" at de vet litt så de vet hvor mye som skal pushes osv. MEN denne..nja..greit jeg bare har vært der til undersøkelse, men likte meg ikke der..som jeg skrev i innlegget under hovedinnlegget mitt..

Men igjen.. Tusen takk for at du delte dette

*klemme-masse-på-smiley*

håper det går bra med deg c",)

Tusen takk for at du delte dette med meg :-)

Jeg har også gått til 2 før dette...skulle nesten tru vi bodde på samme plass.. 1"fersking" først,-denne ok faktisk, men klarte likevel ikke nyttiggjøre meg denne langvarige behandlinga- mest sannsynlig fordi jeg var innlagt hele den perioden_og litt til_

Så ei som var fin å jobbe med, men som jeg bare kunne gå til 5ganger eller noe..denne gangen også innlagt.

Nå har jeg ei som leste fra arket når overgrepet fant sted til og med - bom, der ble jeg satt ut..."greit" at de vet litt så de vet hvor mye som skal pushes osv. MEN denne..nja..greit jeg bare har vært der til undersøkelse, men likte meg ikke der..som jeg skrev i innlegget under hovedinnlegget mitt..

Men igjen.. Tusen takk for at du delte dette

*klemme-masse-på-smiley*

håper det går bra med deg c",)

Glad du syntes det var ok å lese, var usikker på om jeg skulle skrive det.

Håper du finner opplegg som funker for deg etterhvert!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...