Gå til innhold

Cerazette og p-stav

Anbefalte innlegg

Gjest versjon-77

Hei, Jeg er 31 år, har aldri gått på noen pille, alltid hatt regelmessig menstruasjonen ( kraftig i 4 dager ) Min store frykt er ikke å bli gravid, men jeg skulle gjerne slippe å ha menstruasjonen, det er så mange som sier at det ikke er noe probelm i disse dager. Så jeg gikk til legen og han sa p-stav var tingen, men jeg måtte bruke Cerazette i 3 måneder først...han var ikke så begeistret for p-piller. Jeg begynnte på Cerazette i februar, første dag i menstruasjonen, etter to uker fikk jeg menstruasjonen igjen, så litt opphold og endel blødninger , litt opphold og menstruasjonen igjen... utrolig slitsomt, frister å hoppe av, ..men så leser man og hører folk sier at man ikke skal gi opp, det er vanlig at det er meget uregelmessig i starten... Nå har jeg 7 piller igjen av 3x28 og har igjen kraftig menstruasjonen.... er det noe poeng å sette i p-stav, burde jeg fortsette på mini-pillen? Leser på andre svar som er gitt her at det bare er ca 20% av de som bruker Cerazette hvor menstruasjonen blir borte. Er det virkelig så liten sjanse å slippe mens med Cerazette og p-stav? Jeg vil bare slippe mens! ..og helst ikke gå opp i vekt på grunn av pillen..... Heller regelmessig mens og ingen pille enn mini-pille og uregelmessig mens! 31år (røykfri) finnes det håp om et menstruasjons fritt liv eller er det bare tull?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327666-cerazette-og-p-stav/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Verken cerazette eller p-stav er et godt valg hvis du ønsker å bli blødningsfri da det bare er ca 20% som oppnår det. Sikreste middel er p-pille som du tar uten pause (du må bruke de aktive piller hele tiden). Det vil hos de fleste (90%) stoppe menstruasjonene. Kommer det litt småblødning anbefales det å stoppe i tre dager og starte på igjen. P-sprøyte vil også hos de fleste stoppe menstruasjonen, men det kan gå opp til ett år før det virker og det kan ta mange måneder å få ut av kroppen, hvis man får bivirkninger eller ønsker å bli gravid.

Hormonspiral stopper blødning hos 20% og 90 % får mindre blødning.

Så jeg anbefaler deg å forsøke p-pille.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327666-cerazette-og-p-stav/#findComment-2736630
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...