Gjest pinlig berørt dame Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Jeg er en 46 år gammel kvinne som har et etter hvert stort problem. Jeg har født 4 barn, det siste for 11 år siden. Steriliserte meg for 9 år siden. Har i flere år slitt med (antagelig) stressinkontinens, lekker litt hvis jeg hoster eller nyser, eller opplever plutselig kroppslig anstrengelse. Samtidig tror jeg at dette kan ha en sammenheng med en tilstand i skjeden som jeg etter hvert har kommet frem til muligens kan være fremfall av fremre skjedevegg? Stikker jeg en finger inn i skjeden føler jeg at jeg kan dytte en forholsvis stor "hudfold" oppover og fremover i skjeden. Denne dekker ellers skjedeåpningen. Det merkelige er at når jeg har menstruasjon (bruker tamponger) føles det ut som om inkontinensen er noe bedre. Forsøker meg med knipeøvelser, men føler at det ikke hjelper, for jeg kjenner ikke at jeg har noen muskler der nede. Jeg har forsøkt å ringe noen kvinnelige gynekologer i områdene rundt der jeg bor, men ingen tar i mot uten henvisning fra fastlegen. Når det gjelder fastlegen er dette et problem jeg ikke klarer å ta opp med ham. Dette er sikkert dumt men der har jeg en mental sperre. Det er heller ikke bare å bytte til en annen lege, for det første er det ingen ledige fastleger i området her, og for det andre er det ingen kvinnelige. Dette er noe jeg vil ta opp med en kvinne. Du kan godt kalle meg tåpelig, for dette er ett normalt problem for en mannlig lege, men jeg får meg altså ikke til det. Da får jeg heller bare slite med det. Av samme grunn har jeg heller ikke tatt kreftprøve de siste 9 årene. Har ikke fått noen innkalling, og får ikke time hos kvinnelig lege. Er det noe som kan gjøres med dette? Og hvordan kan jeg få time hos en kv. gynekolog uten henvisning? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327713-skjedefremfall-og-stressinkontinens/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Du bør for din egen skaffe deg time hos lege eller gynekolog og bli undersøkt. Sperre eller ikke, fastlegen er rette stedet å begynne. Min fastlege har aldri undersøkt meg nedentil, men vi har en åpen dialog og han henviser meg til gynekolog ved behov. Du bør få tatt celleprøver og eventuelt få hjelp med skjedefremfall. Når det gjelder inkontinens er din teori med tamponger helt korrekt. Jeg har selv hatt inkontinens og ett av rådene var å bruke tampong. Tampongen støtter opp om urinrøret og dermed minker sjansen for lekkasje. Jeg prøvde noe som dengang het inkontinensbue, og denne bygde på samme prinsippet. Det var en bue med et visst spenn som jeg plasserte i skjeden. Det fungerte, men jeg ble ikke fortrolig med denne innsatsen. Håper du tar til mot og oppsøker lege slik at du kan få hjelp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327713-skjedefremfall-og-stressinkontinens/#findComment-2736288 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Jeg har hatt akkurat det samme som deg og det var ikke morsomt å ta det opp med fastlegen, men jeg orket ikke ha det sånn så jeg gjorde det alikevel. Tok flere år og forsøk på mange ulike behandlinger som overhodet ikke hjalp før jeg omsider fikk gehør for å bli satt på venteliste for TVT-inngrep. Fikk det etter kort tid (jafs for å minske ventelistene) og har vært et nytt menneske siden! Nå kan jeg til og med hoppe på trampolina uten problemer! Som regel har jeg truseinnlegg på når jeg skal på trampolina, men om jeg nettopp har vært på do så trenger jeg det ikke. ) Kan til og med jogge tur uten problemer! Før inngrepet kunne jeg ikke engang løpe etter bussen. Men vil du ha det sånn så får du bare fortsette å være sta og egen rett og slett. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327713-skjedefremfall-og-stressinkontinens/#findComment-2736293 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 For det første det med ditt forhold til fastlegen. Det er jo et helt vanlig problem som du deler med kanskje halvparten av kvinner omkring de 50 år. Så legen vil finne problemet ’trivielt’, men det kan nok ikke endre din holdning. Du skriver godt. Hva med å sende ham et brev og forklare situasjonen og be om henvisning? Det med kreftprøven er bekymringsfylt. Det MÅ du får ordnet. Jeg vet ikke hvor du bor, men i de stører byer finnes mange kvinnelige gynekologer og allmennleger som tar imot pasienter uten henvisning, men da må du betale mer, kanskje 500 kr mer (spør om prisen). Det kan absolutt gjøres noe vet ditt problem, en enkel operasjon som betegnes TVT som gjøre i lokalbedøvelse hvor man legger et bånd omkring urinrøret og løfter det opp som en slags forsterkning. Din observasjon med tampong er korrekt, for da dytter du urinrøret oppover. Det finnes faktisk en slags tampong, eller liten plastbue som kan settes inn i skjeden og hjelpe. Det vil du få opplyst ved spesialistsenter for inkontinens som ofte bare finnes ved sykehusene. Jeg håper at du kan få hjelp på en eller annen måte, for det er absolutt mulig. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327713-skjedefremfall-og-stressinkontinens/#findComment-2736637 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.