Gjest lei meg og sjokka Skrevet 21. april 2009 Skrevet 21. april 2009 Jeg fikk en kjempesmell på 45.000 i restskatt! Jeg har vært helt i sjokk og ikke trodd det kunne stemme, jeg la det rett og slett til side for en stund. Nå har jeg tatt det fram, og sjekket, og det stemmer faktisk. Det viser seg at arbeidsgiveren min bare har trukket 12 (!) prosent i skatt!! Jeg skjønner ikke hvordan dette har skjedd. I fjor trakk de 36 prosent, og det har de gjort i år også. Jeg fant nå skattekorten mitt for i fjor, så det kan tyde på at jeg har glemt å levere det inn. Men likevel! Hvorfor i all verden trakk de ikke da 50 %, eller 36 % som før, hvordan kan de ha begynt å trekke 12 prosent bare?!! Nå vil man selvsagt si at dette burde jeg selv ha oppdaget, og det ville jeg jo til vanlig. Men fjoråret var totalt kaos, med sykdom, graviditet, fødsel, sykdom etter hverandre. Jeg hadde aldri tid til å sjekke ordentlig noe som helst med utbetalinger. Nå er jeg fortvilet. Kan man be om avdrag på betalingen av restskatt? Hvis ikke må jeg ta opp banklån for å få det til. 0 Siter
Lillemus Skrevet 21. april 2009 Skrevet 21. april 2009 Hvordan kan du ha unngått å merke at du fikk flere 1000 utbetalt i mnd?! På den annen side - hvordan kan dette ha skjedd fra lønningskontorets side? Alikevel er det du som er ansvarlig. Man får som regel restskatten i 2 avdrag i det minste. Ta kontakt med ligningskontoret og spør om det er mulig å få det i flere avdrag. 0 Siter
morsan Skrevet 21. april 2009 Skrevet 21. april 2009 Jeg ville ha spurt arbeidsgiveren om de kunne ytt et rentefritt lån. Såpass må de kunne gjøre ettersom det jo er begått en feil derfra. Fordelen ved rentefritt lån skal ikke beskattes dersom lånet ikke overstiger 3/5 G og nedbetalingstiden ikke overstiger ett år. Dette skulle vel bety at du kan låne ca 42-43000 kroner uten å måtte skatte, og så betale tilbake til arb.giver i løpet av 12 mnd. http://www.kemnerkontoret.oslo.kommune.no/arbeidsgivere/lonnsabc/lonnsabc_artikler/article21134-13415.html 0 Siter
Gjest Annve Skrevet 21. april 2009 Skrevet 21. april 2009 Hvordan kan man unngå å merke at det kommer inn over 4000 kr mer i mnd? Kaos eller ikke Det er fult mulig å få delt opp restskatt i flere omg enn de to som er vanlig, bare ta kontakt, jo før jo bedre. 0 Siter
fresja Skrevet 21. april 2009 Skrevet 21. april 2009 Ble du lønnet av arbeidsgiver under morspermisjoen? Husk at en del av pengene er skattefrie, dvs det engangsbeløpet også de som er uten arbeidsinntekt får. Sjekk om arbeidsgiver hra tatt også dette med på lønnsoppgaven. Det blir nok noe renter om du betaler restskatten over lengre tid. Du kan jo forsøke å be om rentefri utsettelse. 0 Siter
Atene Skrevet 21. april 2009 Skrevet 21. april 2009 Ble du lønnet av arbeidsgiver under morspermisjoen? Husk at en del av pengene er skattefrie, dvs det engangsbeløpet også de som er uten arbeidsinntekt får. Sjekk om arbeidsgiver hra tatt også dette med på lønnsoppgaven. Det blir nok noe renter om du betaler restskatten over lengre tid. Du kan jo forsøke å be om rentefri utsettelse. Alle permisjonspengene er skattepliktige. 0 Siter
Dorthe Skrevet 21. april 2009 Skrevet 21. april 2009 Ta kontakt med kemneren, ha med legeattest og søk om å få det i flere avdrag. Du kan også søke om å få det ettergitt faktisk hvis det ikke er din feil. En kompis av meg fikk halvparten på mange avdrag og resten ettergitt, det var omtrent samme sum. 0 Siter
fresja Skrevet 21. april 2009 Skrevet 21. april 2009 Alle permisjonspengene er skattepliktige. Beklager at min informasjon er litt for gammel. Finner ikke noe om skattefritt når jeg leser om foreldrepenger. Men det ser ut som at den som bare får et engangsbeløp, fortsatt ikke skal skatte av dette. 0 Siter
nick Skrevet 21. april 2009 Skrevet 21. april 2009 Jeg skulle i tradisjonell nick stil si at dette kan du skylde deg selv for, men siden jeg får igjen så mye penger at jeg ikke tør si det en gang, så har vel jeg også vært på bærtur, bare på motsatt myr. Du har min medfølelse, 45 laken sånn uforberedt suger alvorlig! 0 Siter
Lillemus Skrevet 22. april 2009 Skrevet 22. april 2009 Beklager at min informasjon er litt for gammel. Finner ikke noe om skattefritt når jeg leser om foreldrepenger. Men det ser ut som at den som bare får et engangsbeløp, fortsatt ikke skal skatte av dette. Jeg har aldri hørt at en viss sum av det som nå kalles foreldrepenger er skattefrie så enten husker du helt feil eller så er dette veldig gammelt - min eldste er 10 år nå og det er helt ukjent for meg. 0 Siter
mrxx Skrevet 22. april 2009 Skrevet 22. april 2009 Jeg skjønner ikke helt at du ikke har merket dette i løpet av ett helt år. Men du får månedlig avbetaling inntil ett år. Men dette er noe dritt, det er svært mye penger, så jeg skjønner godt frustrasjonen din. 0 Siter
Speak Skrevet 22. april 2009 Skrevet 22. april 2009 Dersom du ikke har levert inn skattekortet til arbeidgiver, så plikter arbeidgiver å trekke 50% i skatt. (Med unntak av i januar hvor de kan bruke skattekortet for fjoråret) Jeg vet ikke hvilken ansvar arbeidsgiver har her, men jeg vet at dette er et punkt som faktisk revisor sjekker opp. Men du kommer nok uansett ikke utenom å måtte betale inn dette. Normalt sett blir slike store beløp delt opp, men alt må betales i løpet av året. 0 Siter
morsan Skrevet 22. april 2009 Skrevet 22. april 2009 Jeg har aldri hørt at en viss sum av det som nå kalles foreldrepenger er skattefrie så enten husker du helt feil eller så er dette veldig gammelt - min eldste er 10 år nå og det er helt ukjent for meg. Jeg fikk ikke noe skattefritt beløp da jeg var i barsel med min, som er eldre enn din eldste. 0 Siter
Gjest MayLynn Skrevet 23. april 2009 Skrevet 23. april 2009 Dersom du ikke har levert inn skattekortet til arbeidgiver, så plikter arbeidgiver å trekke 50% i skatt. (Med unntak av i januar hvor de kan bruke skattekortet for fjoråret) Jeg vet ikke hvilken ansvar arbeidsgiver har her, men jeg vet at dette er et punkt som faktisk revisor sjekker opp. Men du kommer nok uansett ikke utenom å måtte betale inn dette. Normalt sett blir slike store beløp delt opp, men alt må betales i løpet av året. Nei det må de ikke hvis de har fått informasjonen fra skatteetaten på fil. Arbeidsgiver sender ei fil til skatteetaten i desember over alle ansatte de vil ha tilbake informasjon på. Arbeidsgiver får så noen uker etter tilbake skatteopplysninger for neste år på de ansatte de har bedt om. Denne fila inneholder samme informasjon som de ansatte får tilsendt på skattekortet for neste år i desember. Så arbeidsgiver plikter bare å trekke 50% på nyansatte som ikke var ansatt i bedriften da de sendte fila og som de derfor ikke har fått informasjon om. Det er arbeidstaker som har plikt til å sjekke mottatt skattekort i desember og se om forventet inntekt/fradrag etc stemmer. Dersom det er avvik skal arbeidstaker be ligningskontoret om nytt skattekort som de da leverer arbeidsgiver. Arbeidsgiver ser på datoen på skattekortet (og størrelsen - korrigeringer er mindre) at her er det en endring i forhold til fila og korrigerer dette i lønnssystemet. Arbeidsgiver er ikke involvert i det hele tatt i det å bedømme hvilken skatt arbeidstaker skal trekke da dette jo krever fullt innsyn i de ansattes privatøkonomi. 0 Siter
Speak Skrevet 24. april 2009 Skrevet 24. april 2009 Nei det må de ikke hvis de har fått informasjonen fra skatteetaten på fil. Arbeidsgiver sender ei fil til skatteetaten i desember over alle ansatte de vil ha tilbake informasjon på. Arbeidsgiver får så noen uker etter tilbake skatteopplysninger for neste år på de ansatte de har bedt om. Denne fila inneholder samme informasjon som de ansatte får tilsendt på skattekortet for neste år i desember. Så arbeidsgiver plikter bare å trekke 50% på nyansatte som ikke var ansatt i bedriften da de sendte fila og som de derfor ikke har fått informasjon om. Det er arbeidstaker som har plikt til å sjekke mottatt skattekort i desember og se om forventet inntekt/fradrag etc stemmer. Dersom det er avvik skal arbeidstaker be ligningskontoret om nytt skattekort som de da leverer arbeidsgiver. Arbeidsgiver ser på datoen på skattekortet (og størrelsen - korrigeringer er mindre) at her er det en endring i forhold til fila og korrigerer dette i lønnssystemet. Arbeidsgiver er ikke involvert i det hele tatt i det å bedømme hvilken skatt arbeidstaker skal trekke da dette jo krever fullt innsyn i de ansattes privatøkonomi. Med arbeidsgivers ansvar så mener jeg ikke at arbeidsgiver skal bedømme om skattekortet er korrekt. Jeg tolket det som at arbeidsgiver faktisk har trekt feil skatt. Altså mindre enn det skattekortet har vist. Jeg er klar over at skattekortopplysningene også kan fås på fil. Papir eller elektronisk spiller jo ingen rolle i denne sammenheng:-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.