Gå til innhold

NHD + andre med erfaring: rammer i terapi

Anbefalte innlegg

Gjest lurer litt på dette

Jeg har sett NHD skrive at det er viktig med rammer i terapi, og at dette skal avklares i starten.

Kan du si litt hva du legger i det, og om når disse rammene skal være klare?

Hva er andres erfaringer rundt dette? Opplever de fleste slike rammer, eller er det ikke alle terapeuter som er så nøye med det? Tok det evt lang tid før disse ble avklart?

Jeg savner rammer i min terapi, og lurer på om jeg skal etterspørre dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327755-nhd-andre-med-erfaring-rammer-i-terapi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Vanligvis har en først en utredning på 1-3 timer.

Om en så skal fortsette behandling (psykoterapi) må i det minste dette være fastlagt:

Frekvens: Du skal komme hver onsdag kl. 10.

Varighet: Timer varer 45 min. Da er den slutt uansett.

Betaling.

Fravær og melding om dette.

Timer som går ut erstattes/erstattes ikke.

Være forberedt

Komme i god tid. Ikke i siste liten. Skal ha "klarnet hjernen" og fått ned pulsen til timen starter.

Ingen mat, drikke, røyk ell i timen. (Mulig unntak for vannflaske).

Ikke lyve - hele sannheten.

Ta de medisiner vi avtalte skulle tas. Uenighet diskuteres. Vi kommer til en avtale. Den skal følges.

I all hovedsak følge mine råd. (du trenger ikke gå i terapien for min skyld).

Evaluering skjer etter xx timer.

Konkret målsetting. Om x måneder, hva skal være anderledes da? KONKRET. Ikke "skal føle meg bedre og fungere bedre")

Dette var det jeg spontant kom på nå.

Om en så skal fortsette behandling (psykoterapi) må i det minste dette være fastlagt:

Betaling.

Være forberedt

Komme i god tid. Ikke i siste liten. Skal ha "klarnet hjernen" og fått ned pulsen til timen starter.

Ta de medisiner vi avtalte skulle tas. Uenighet diskuteres. Vi kommer til en avtale. Den skal følges.

Konkret målsetting. Om x måneder, hva skal være anderledes da? KONKRET. Ikke "skal føle meg bedre og fungere bedre")

Er det bare du som har denne oppfatningen, eller er dette noe alle terapeuter er opplært til men ikke nødvendigvis _må_ praktisere? Min erfaring er desverre ikke slik du beskriver, men jeg skulle ønske det var slik.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Er det bare du som har denne oppfatningen, eller er dette noe alle terapeuter er opplært til men ikke nødvendigvis _må_ praktisere? Min erfaring er desverre ikke slik du beskriver, men jeg skulle ønske det var slik.

Dette er noe som er anerkjent blant alle som er opplært i psykodynamisk terapi slik jeg selv er. Det er også anerkjent blant alle som driver kognitiv terapi.

I min utdanning både i psykodynamisk og kognitiv terapi er dette pensum og det "predikes" likt i de to kretser.

Når det så sjelden anvendes, er det pga slurv og faglig middelmådighet.

Dette er noe som er anerkjent blant alle som er opplært i psykodynamisk terapi slik jeg selv er. Det er også anerkjent blant alle som driver kognitiv terapi.

I min utdanning både i psykodynamisk og kognitiv terapi er dette pensum og det "predikes" likt i de to kretser.

Når det så sjelden anvendes, er det pga slurv og faglig middelmådighet.

Ja, det er synd at det er slik. Jeg har opplevd at terapeuten drikker kaffe i timene også...

Skal forøvrig kognitiv eller psykodynamisk terapi avklares?

Takk for oppklarende og nyttige svar :-)

Annonse

Gjest rødt hus

Betaling.

Være forberedt

Det var en bra oppsummering.

Forslag til tillegg : Opplyse om taushetsplikt, noe om journaler (hvordan jounaler føres/hvem som har tilgang/hvor lenge de blir oppbevart), avklare hvordan man oppfører seg hvis man møtes tilfeldig på gata.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...